Hobbyelektriker
· Stockholm
· 561 inlägg
Jag är av åsikten att annan färg inte fäster på hanmarlack, men hammarlack på hammarlack fungerar bra om man rengör först
Hobbyelektriker
· Stockholm
· 561 inlägg
Intressant!Silver78 skrev:
Kuriosa:
Jag målade så mycket med hammarlack förr att jag blev känd som ”mr hammarlack” och folk konstant skämtade - om jag sa att jag skulle måla något (tex ett hus) så sa de ”jasså, med hammarlack då eller?”
Med det sagt, så har jag uteslutande använt Hammerrites lack och det har iallafall för mina tillämpningar inte varit några problem att måla över och få det att sitta. Men men, alla har väl olika grad av nötning
Tack för svaren.
Det gäller bromsskivor jag målat med ett lager hammarlack (slipat, rengjort skivorna innan)
Fått lite rinningar och funderade på om man kan fixa det nästa gång jag har av hjulen, och då har naturligtvis hammarlacken torkat ordentligt..
Kanske går att rugga upp ytan ordentligt och sen pensla på ett lager till eller är det dömt att misslyckas på ett sånt utsatt område?
Det gäller bromsskivor jag målat med ett lager hammarlack (slipat, rengjort skivorna innan)
Fått lite rinningar och funderade på om man kan fixa det nästa gång jag har av hjulen, och då har naturligtvis hammarlacken torkat ordentligt..
Kanske går att rugga upp ytan ordentligt och sen pensla på ett lager till eller är det dömt att misslyckas på ett sånt utsatt område?
Det är väl också skillnad på var ytan är och vad det utsätts för. Ett bromsok kan ju funka att bara måla över. Men ytor som skall tåla lite yttre påverkan så har det övermålade skalats av som ett yttre skinn. Provat med att många olika varianter. Det enda som blivit bra är med blästrad metallyta.10clu skrev:Intressant!
Kuriosa:
Jag målade så mycket med hammarlack förr att jag blev känd som ”mr hammarlack” och folk konstant skämtade - om jag sa att jag skulle måla något (tex ett hus) så sa de ”jasså, med hammarlack då eller?”
Med det sagt, så har jag uteslutande använt Hammerrites lack och det har iallafall för mina tillämpningar inte varit några problem att måla över och få det att sitta. Men men, alla har väl olika grad av nötning
Nu förstår ni varför jag ville måla skivorna
Därför att det är ett förband och färgen inte är stum.
Hjulet kan, om än lite, röra på sig.
Det kan leda till att skruvarna gängar ur sig.
Risken ökar med tjockleken på färgen...
Oavsett så uppfattade jag det som att det var rostskydd du var ute efter?
Varför chansa?
Fett kommer hålla rosten stången utan att det riskerar att skruvarna lossnar.
Hjulet kan, om än lite, röra på sig.
Det kan leda till att skruvarna gängar ur sig.
Risken ökar med tjockleken på färgen...
Oavsett så uppfattade jag det som att det var rostskydd du var ute efter?
Varför chansa?
Fett kommer hålla rosten stången utan att det riskerar att skruvarna lossnar.
Det är ju inte målat på ytan där fälgen ligger an mot skivan så kan inte se hur det skulle kunna hända.Jarlingar skrev:Därför att det är ett förband och färgen inte är stum.
Hjulet kan, om än lite, röra på sig.
Det kan leda till att skruvarna gängar ur sig.
Risken ökar med tjockleken på färgen...
Oavsett så uppfattade jag det som att det var rostskydd du var ute efter?
Varför chansa?
Fett kommer hålla rosten stången utan att det riskerar att skruvarna lossnar.
Målade av estetiska skäl enbart.