Vi håller på att bygga en friggebod och jag behöver hjälp med hur jag ska planera målningen. En del av Boden kommer att vara ”öppen”, ett cykelgarage med tak över och panel på sidorna/utsidorna, men obehandlat virke på insidan, inkl limträbalk.
Nu till mina frågor;
1. Panelen kommer grundmålad så jag tänkte vänta med att måla den till våren, rätt eller fel?
2. Behöver jag måla det obehandlade virket på insidan av cykelgarage innan vintern eller kan jag vänta med det till i vår? Är osäker på hur jag får färgen att torka vid lägre temperaturer.
Tack på förhand.

Om virket är torrt nu, hade jag målat direkt, så länge du inte får minusgrader. Tar lite längre tid att torka. Beror på färgen också. Det mesta är ju vattenbaserat idag och då blir det problem om det är för kallt.

Jag har haft både grundmålat från byggmax och dubbelstruket från optimera. Båda klarar sig en säsong, så länge det lan torka upp ordentligt innan man målar

Om det inte är torrt så hade jag väntat till våren.

• Gilla
HeddanL
  • Laddar…
1977bjorn 1977bjorn skrev:
Om virket är torrt nu, hade jag målat direkt, så länge du inte får minusgrader. Tar lite längre tid att torka. Beror på färgen också. Det mesta är ju vattenbaserat idag och då blir det problem om det är för kallt.

Jag har haft både grundmålat från byggmax och dubbelstruket från optimera. Båda klarar sig en säsong, så länge det lan torka upp ordentligt innan man målar

Om det inte är torrt så hade jag väntat till våren.
Tack!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.