T
Jag ska bygga pelare av murstenen jag bifogat bild på nedan. Murstenen är gjord av betong. Jag vill måla den vit.

Hur bör jag gå tillväga för att få ett sånt bra resultat som möjligt? Vilken färg rekommenderar ni till detta?

En grå mursten av betong avsedd för byggande av pelare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Varför murar du inte mur och pelare av lecablock istället och putsar ? Billigare och snyggare.

T Ejmelie skrev:
Jag ska bygga pelare av murstenen jag bifogat bild på nedan. Murstenen är gjord av betong. Jag vill måla den vit.

Hur bör jag gå tillväga för att få ett sånt bra resultat som möjligt? Vilken färg rekommenderar ni till detta?

[bild]
Inomhus eller utomhus? Att sitta lutad mot eller ej?

Om det inte är så viktigt om det färgar av sig skulle jag använt kalkslam. Murkalk E plus vatten. Typ alla kyrkor och slott och gamla lagårdar och stenhus och korsvirkeshus i trakter där det finns kalksten, exvis Gotland och i Östergötland och Skåne är vitfärgade på så sätt. Kalkslam har nästan samma kemiska egenskaper som betongen. Lägger du till sand till kalkslam får du putsbruk, om du vill jämna till skarvar mellan blocken och få en enhetligt slät eller grov yta, beroende på vilka redskap du lägger på bruket med.
Kalkslam är billigt o bra, lätt att bättra på utan att nåt underarbete mm, men två nackdelar: 1) starkt basiskt och frätande: handskar och skyddsglasögon på vid målning. 2) kritar ibland av sig, dvs färgar av sig på kläder etc, särskilt om du inte eftervattnar. Hydraulisk kalkpasta är bättre ur den synpunkten men är sällan vittvitt utan har lite varmare ton, åt äggskalsvitt.

Min syster använde kritslam inomhus. Det är inte frätande. Men även det torde krita av sig.

Så finns det moderna silikatfärger. Säkert bra. Men det har jag aldrig behövt ta till. Färghandlarn vet säkert mer:)

• Gilla
Tovin
  • Laddar…
T
Utomhus. Som grindpelare.

T
Inga fler förslag på hur man målar betongblock vita med ett bra resultat?

T
Får väl svara på min egen fråga. Det slutade med att jag köpte Jotun Drytech murprimer och Jotun Drytech murfärg. Återkommer med resultatet.

T Ejmelie skrev:
Får väl svara på min egen fråga. Det slutade med att jag köpte Jotun Drytech murprimer och Jotun Drytech murfärg. Återkommer med resultatet.
Jag är väldigt nyfiken på resultatet Ejmelie! Står precis i samma sits som du när du skrev här😄.

Hur blev det tillslut? Nyfiken!

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.