Hej, som överskriften lyder, går det att måla med moderna färger över ett fernissat golv?

Jag ska förklara vårt händelseförlopp så ni förstår vårt dilemma.

Vi är i full gång med en husrenovering och just nu är vi på köket.
Golvet i köket la vi ett furu plank golv och av detta var första idén att göra ett klassiskt skur golv men efter 3 runder skurning med linoljesåpa inser vi att det kommer ta bra mycket längre tid att få till de utseende vi är ute efter än efter några runder med moppen.
Så, vi tänker om och vill nu ha ett lätt vitbetsat golv istället.
Vi målar nu ett tunt lager med vit linoljefärg men golvet blir mer vit/gul flammigt, och kvistarna lyser igenom samt att de slutar aldrig suga åt sig färg, skit fult med andra ord, (jag inser nu att jag borde kvist lackat från början).
Efter en andra målning med linoljefärgen blir det lite bättre men kvistarna suger fortfarande och hela golvet blir som en leopard med de matta kvist fläckarna.
Vi är dock överens om att vi kan leva med detta och går vidare till vad vi har fått reda på ska vara ett bra topp skydd, fernissa.

Fernissan är påstruken i två tunna skikt och vi var väl nöjda med resultatet vid denna tidpunkt.
Nu sådär 2 veckor efter och när vi nästan monterat hela köket ser vi att det uppstår gula fläckar/partier i golvet.
Vi har haft lakan utlagda på vissa delar av golvet för att skydda det vid montering av kök, och det är just där under det har blivit gulare än övriga golv.
Jag ska dock tillägga att vi har vattenburen golvvärme under som är och har varit på, kan detta ha med det gulnande fenomenet att göra?

Så här ser händelseförloppet ut och nu är vi i stadiet där vi bara vill måla hela golvet helvitt.
Men av erfarenhet vet jag att linoljefärg tar lite längre tid på sig att torka, så därför till min första fråga, går det att måla över fernissa med en modern vit golvfärg som torkar lite snabbare?

Här under har jag försökt ta lite bilder men det går knappt om alls att fånga de gulare partierna.
Vitbetsat trägolv med synliga kvistar och ojämnheter som indikerar problem med färgmättnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tack
Mvh Alex

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.