Hej!
Jag ska byta till nya vindskivor och ska måla dem med Demidekk Ultimate.
Jag hade tänkt måla dem innan jag sätter upp dem. Först grunda med Visir pigmenterat och sedan måla Med Demidekk Ultimate täckfärg runt om hela vindskivan två gånger innan jag sätter upp dem och sedan en gång efter de är uppsatta. För att slippa klättra uppe vid taket för mycket.

Är detta fel att göra så?

Har läst om att akrylatfärg ska målas på en sida så att brädan kan andas.
Men Demidekk Ultimate är ju en blandning av alkyd och akrylat (alkydoljemodifierad akryl).
Undrar då om samma sak gäller för Ultimaten som för vanlig akrylat? Jag vill ju att mina vindskivor ska hålla länge.

Mailade Jotun om detta men fick inget klart svar om det går att måla runt om brädan.
Fick bara rådet att grunda runt om först och sedan måla med täckfärg det som syns i "dagen".

Håller det tillräckligt bra på detta sätt?

Täckfärgen skall ju främst skydda mot sol och regn. På insidan av vindskivan får du väl varken sol eller regn?

Jotuns råd låter alltså vettigt. D.v.s. att grundolja runt hela men enbart täckmåla det som exponeras för väder och vind.

Huruvida det sedan är möjligt att täckmåla runt hela (avseende andning) vågar jag inte svara på. Men jag har svårt att se att du skulle vinna speciellt mycket.

Vi använder en färg som inte kräver grundfärg och det blir en strykning på baksidan efter montering.
Gäller även den öppna takfoten som bara får en strykning av råspont och baksidan av takfotsbräda.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.