Hej,
Denna fråga har varit på tapeten några gånger tidigare, men nu är den aktuell för mig på nytt:

Konkret fråga:
Är det OK att måla med en vanlig akrylatfärg på en tidigare målad, 35 år gammal källarvägg som inte har minsta tecken på några fuktproblem?

Om inte - kom gärna med andra förslag!
(dock inte att jag skall putsa väck all gammal färg..)

Det beror ju på vilken färg som sitter på väggen just nu ;). Är det tätt färg som inte "andas" och i perfekt skick så kan du måla med vad som helst som bara fäster på underlaget :D.
Är det kalk eller limfärg så har du ett problem. I min källare var det limfärg övermålad med tätt färg som släpte. Jag var glad för limfärgen som gjorde att man kunde skrappa tättfärgen mycket lätt - man rev detta i stora bitar som lösnade som dålig tapett. Det var limfärgen som underlättade jobbet enormt ;D
Kolla först var du har för färg: Blir den mörkare och fuktig av vatten - övermåla med silikat. Ändras den inte av vatten och brinner - OK att måla på med tätt färg.
Ta helst ett färgprov och visa i butiken så hjälper dom dej att välja rätt färg , hoppas jag ;). Gå inte på att latexfärgen andas! Den duger inte i en källare enligt min mening.
gaia

Apex skrev:
Så i ditt fall gaia så skulle jag nog skylla på limfärgen.
Måla på limfärg med silikat?  :-/
;D I mitt fall blev det tvärtom ;D. Det var gamla färgsikt jag skrev om.... väggen var fuktskadat ( på grund av tättfärg överst) och all färg skulle bort så det var bra att den släpte så lätt ;D. Det mesta av limfärgen/kalkfärgen  följde med plastfärgen så efter skrappning var det bara att pensla på nytt. Mycket onödig och besvärlig jobb bara för att någon har övermålat väggarna med tätt plastfärg utan att veta bättre :'(. Om jag ska skylla på något så är det bestämt plastfärgen....
Beskrev problemmet för GoForIt som en avskräckande exempel - hur det kan sluta om man väljer fel färg. Över 1 år efter renoveringen nu och silikatfärgen ser och sitter hur fint som helst på mina källarväggar. Har läst min läxa om silikatfärger innan och hoppas verkligen att jag slipper göra om det ;D
gaia

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.