Vilket håller bäst och är starkast? Ska måla klinkers i tvättstuga som jag inte vill lägga onödiga pengar på då det inte går att få snyggt ändå utan att det blir snuskigt dyrt (rörstommar, vattenrör, värmeväxlare, ventilationsrör, missplacerade eluttag, etc. som ser så katastrofalt ut att hantverkare skrattat när de sett det).

Hur bör klinkersen förberedas innan applicering av färg för att fästa så bra som möjligt? Häftgrund oavsett vad jag målar sista lagret med? Rengöring med T-röd?
 
Redigerat:
  • Gilla
Unghusägare
  • Laddar…
Lägg ut en bild så man kan se vad som ska målas, men tänk på att du måste ha en diffusionsöppen färg i källare för att fukten ska kunna vandra genom fogar och puts annars kommer det bli mjöl av hela konstruktionen.
 
Schwen92 Schwen92 skrev:
Lägg ut en bild så man kan se vad som ska målas, men tänk på att du måste ha en diffusionsöppen färg i källare för att fukten ska kunna vandra genom fogar och puts annars kommer det bli mjöl av hela konstruktionen.
Ser typ ut såhär. Stökigt men men haha. Huset har betonggrund
 
  • Stökigt tvättrum med kakelgolv, tvättmaskin, torktumlare och utspridda föremål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Någon? Kom på att det även finns epoxifärg, dock verkar alla vara vidrigt glansiga.
 
Ja, jag skulle nog:
1: köra en stark rengöring för att få bort allt smuts och fett, tex t-röd eller ett stark rengöringsmedel.
2: Använda https://www.paintpro.se/farg-ytbehandling/golvfarg-nm-50-super-epoxifarg som exempel, den har funnits länge och är beprövad.

Dock tänk på att skydda dig och ha bra ventilation, epoxy är inte jättekul att hålla på med :)lägg gärna ut bild på resultatet.
 
Schwen92 Schwen92 skrev:
Ja, jag skulle nog:
1: köra en stark rengöring för att få bort allt smuts och fett, tex t-röd eller ett stark rengöringsmedel.
2: Använda [länk] som exempel, den har funnits länge och är beprövad.

Dock tänk på att skydda dig och ha bra ventilation, epoxy är inte jättekul att hålla på med :)lägg gärna ut bild på resultatet.
Tack! Är det bara att stryka färgen direkt efter rengöring eller ska det grundas något och slutbehandlas? Antar att det inte behövs med tanke på att det bara är tvättstuga. Läste på om produkten och såg att man har cirka 30 minuter på sig att jobba med färgen efter den blandats färdigt. Så som det ser ut med rör och annat skit där inne (se bild) lär jag behöva blanda 2-3 omgångar per applicering med tanke på strykningen i hörn, kanter och runtomkring rör etc. Måste man förbruka epoxyfärgen inom en viss tid efter man öppnat burkarna undrar jag och behöver jag ha 1x burk per blandning jag gör med tanke på att färgen i den blir obrukbar eller är det bara att tvätta ur? Vill förbereda så väl som möjligt så jag inte står där utan rätt verktyg och allt bara blir skit.
 
  • Rörledningar och avlopp i ett trångt hörn av en tvättstuga, behov av målning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rörledningar och verktyg i en rörig tvättstuga, behov av rengöring och målning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Bumpar tråden :)
 
M Cameltoe skrev:
Bumpar tråden :)
Bumpar igen. Någon?
 
Tror uint du behöver grunda, dock skulle jag dra runt alla rör och små ställen först med en burk och sen köra ny burk på det sista, tror materialet är slut om det torkar. Epoxy är lite mer svårjobbat.
 
Schwen92 Schwen92 skrev:
Tror uint du behöver grunda, dock skulle jag dra runt alla rör och små ställen först med en burk och sen köra ny burk på det sista, tror materialet är slut om det torkar. Epoxy är lite mer svårjobbat.
Finns det inte andra mer lättarbetade alternativ än epoxi som lämpar sig för målning av klinkergolv mot betonggrund? Tar gärna emot tips i så fall, samt vilka nackdelar det ev. kan innebära, förutom att slitstyrkan lär bli mindre. Exempelvis golvfärg lämpat för betonggolv som används i källare?
 
Vi ska göra samma sak! Hur gick du till väga och vad använde du dig av för färg? Hur blev resultatet?
 
S Sagast skrev:
Vi ska göra samma sak! Hur gick du till väga och vad använde du dig av för färg? Hur blev resultatet?
Då det var tvättstuga och jag blev trött på att måla så blev det aldrig av haha. Annars hade det blivit med epoxy :) du får gärna visa hur det blir om ni gör
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.