2 118 läst · 2 svar
2k läst
2 svar
Måla limträ nu på hösten under presenning - Luftfuktighet
Jag får leverans av stommen till mitt uterum nu på fredag och tänkte grundmåla det i helgen. Då jag inte har något garage måste detta ske utomhus. Jag tänkte sätta upp en presenning runt om min amerikanska veranda och måla "där inne". För att hålla uppe temperaturen tänkte jag ha på en värmefläkt.
Men nu ser jag att det är rätt så hög luftfuktighet. Därför undrar jag huruvida värmefläkten hjälper till att sänka luftfuktigheten eller ifall jag skapar ett varmt djungelklimat under presenningen? Då blir det väl svårt att måla, särskilt med oljefärg.
Tips och råd hur jag kan måla nu i oktober.
Men nu ser jag att det är rätt så hög luftfuktighet. Därför undrar jag huruvida värmefläkten hjälper till att sänka luftfuktigheten eller ifall jag skapar ett varmt djungelklimat under presenningen? Då blir det väl svårt att måla, särskilt med oljefärg.
Tips och råd hur jag kan måla nu i oktober.
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Det beror nog lite på vilken färg du använder. Jag kollade min oljefärg som jag också använt till uterum. Lägsta temp +5 grader och aldrig när dagg kunde uppstå 6 h efter målning. MAO jag kunde inte måla här i Norrbotten nu i veckan. Det lilla som kvarstår, får vi lösa till våren.
Alltså, läs på burken!
Alltså, läs på burken!
Liknande trådar
-
Hej! Jag har byggt ett nytt timmerhus som är målat med en öppen lasyr på utsidan. Jag undrar nu vad jag skall använda för färg på insidan.
Lösvirke & Timmerhus -
Målarfog vid minusgrader
Byggmaterial & Byggteknik -
Hur ska jag behandla vindskivan nu på hösten? Monterades dit förra veckan. Kan inte måla med falu rödfärg förrän om en månad.
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Behandling och måla denna snutten betongvägg, behöver lite råd
Byggmaterial & Byggteknik -
Måla i minusgrader
Färg, Måla & Tapetsera