Jag har en gammal furutrapp som är lackad. Nu vill jag måla den orginellt vit, som jag förstått är mycket trendbrytande idag. ;) Hur mycket av den gamla lacken måste jag få bort för att färgen ska fästa? Räcker det att rugga ytan med sandpapper eller måste jag slipa bort all lack? :eek:
Själva trappstegen tänkte jag klä med laminat.

Det räcker absolut att:
1) Tvätta noga med målartvätt.
2) Rugga upp ytan med ett fint sandpapper.
3) Grundmåla
4) Eventuellt spackla igen ojämnheter/jack.
5) Färdigstryka 2-3 gånger.

Jag är inne på att göra samma sak. Så så orginellt var det då inte :)
Jag har börjat köra av trappen med slipmaskin. Mycket för att få bort de små hack som blivit med åren.

Är det inte bättre att spackla innan man grundmålar? jag har en del som behöver fyllas i efter att ha tagit bort en spalje och diverse fula lister.

Vilken typ av färg bör man använda?
Har tidigare hört att Alcro V-slip ska vara bra att grunda med

Vi ska göra detsamma och fått samma råd av vår målare. Ett tips är att måla varannat steg åt gången, så kan man använda trappan ändå. Hunden kommer att sura dock :)

Gullhamster skrev:
Själva trappstegen tänkte jag klä med laminat.
Intressant tråd, det verkar som om många går i samma tankar. Hur kommer ni att klä in "framkanten" på trappstegen?

Vad är det för färg som rekommenderas då?
Några tips på hur man ser till så att trappa inte blir så jäkla hal.

Har en trappa som svänger rätt bra. Några bra verktyg för att komma åt och slipa/skrapa i hörnen?

mattiasbangs skrev:
Har en trappa som svänger rätt bra. Några bra verktyg för att komma åt och slipa/skrapa i hörnen?
Finns liten slipmaskin som ser ut som 'ministrykjärn' och som funkar utmärkt. Jag brukar låna maskinen av en kompis - kolla kompisgänget! Onödigt att köpa bara för EN trapp!

yonna skrev:
Finns liten slipmaskin som ser ut som 'ministrykjärn' och som funkar utmärkt. Jag brukar låna maskinen av en kompis - kolla kompisgänget! Onödigt att köpa bara för EN trapp!
Men se till att låna en med sladd! Den batteridrivna kör slut på batteriet på ingen tid alls.

Det finns ingen genväg till det perfekta ljudet!

Körde med slipmaskin i stegen där jag kom åt.
Och resterande med slippapper, kloss och en stor portion tålamod.

Resultat med strålande och nu återstår bara tvätt, spackling, slipning, målning och målning

Tack allihop för goda råd!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.