Hej alla

Jag har tapetserat en svart fondvägg med en nonwoventapet. Nu har jag kommit på att jag vill måla de andra väggarna i rummet. Min fråga är då hur jag på bästa sätt målar i hörnen där den nymålade väggen möter tapeten. Eftersom det är nonwoven borde jag väl kunna tejpa på tapeten med blå tejp utan att den förstörs när jag maskerar av? Om jag då "stänger till" genom att måla över tejpen lite försiktigt med svart färg, är jag på banan då? Är det någon som haft detta dillemma och har "facit", tveka inte att berätta :)

Om det redan finns en tråd om detta, ber jag om ursäkt för upprepningen. Letade, men kunde inte hitta nåt i alla fall.

Fridens liljor /Nikman

Låt inte tejpen sitta längre än nödvändigt,brukar bli bäst resultat om man tar bort tejpen innan färgen torkat,går ju alltid bättra med svart sedan.

Själv hade nog jag spärrat med en matt klarlack.

Finns tejp som funkar bättre på tapet, sitter inte lika hårt och skonar tapeten. Fråga i din färghandel.

Kör på frihand. Lättare än man tror.

Köp en bra pensel bara. Typ Anza, Mäster.

Tack för alla tips! Har inte bestämt mig hur jag ska göra, men nu känns det i alla fall som om det kommer gå rätt lätt

Vi hade samma grej hemma. Hörnet under tapeten var vitt, och jag skulle måla i en mörkare färg mot den svarta tapeten. På färghandeln finns en tejp som är speciellt "sensitive" för just tapet. Tror att den är ännu bättre än blå faktiskt. Den är nästan lite tygaktig i konsistensen och mer vit än gul. Tejpade så jag lämnade en halv mm av tapeten som jag då målade in över för att slippa få en ljus glipa i hörnet. Blev skisnyggt. Tejpen kunde utan problem sitta två dagar.

Var försiktig dock när du tar loss tejpen sen. Eftersom våden mot hörnet var skuren så var den redan lite "filtig" ytterst, och tejpen kan ha en tendens att riva upp detta ytterligare, även om den är väldigt känslig. Så riv försiktigt.

Måla på frihand skulle jag aldrig våga, men det är klart om man har precision i lederna så kanske det funkar.

Jag maskerar hellre en gång för mycket än för lite ;-)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.