Hej!

Jag vill måla ett innertak av furu, med massor av kvistar. Jag skulle vilja undvika att behöva måla varje kvist med kvistlack, relativt stort tak.

Har någon erfarenhet att grunda hela taket med en spärrfärg/förseglingsfärg? Vissa producenter hävdar att den går att användas istället för kvistlack. Tänkte sedan bara använda vanlig takfärg som täckfärg.

Redigerat:
Nordsjö spärrgrund har vi kört. Inga genomslag efter 2 år, håller tummarna för att det står sig...

• Gilla
Ernfrid
  • Laddar…
Alcro Panelgrund fungerar och vill man ha matt yta kan den användas att färdigmåla med (10 matt).
Med bra roller så stänker det inget och då menar jag inget. Har strukit några äldre paneltak med den, rolla ett område och sedan drar man över det med en pensel. Beroende av hur ditt tak "suger" och hur mycket färg du klarar att hantera i rollern så blir det 2-3 strykningar. Och man kan välja lite tunnare lager där man ser en antydan av panelen.
Vid strykning ser det ganska flammigt ut så man vill gå tillbaka och bättra på, gör det inte utan när det torkat blir det en vitare jämnare yta.
Har kört med https://www.anza.se/produkter/rollers/platinum-medelfina-underlag-15-cm/ och sedan en lång vinkelpensel. Med rollerskaft och lång pensel klarar man att måla normal takhöjd från golvet.

• Gilla
Ernfrid
  • Laddar…
S
Har kört med panelgrund på 25 år gammalt furutak, 4 vändor blev det för att täcka ordentligt. Nu efter 4 år börjar kvistarna slå igenom :/ Tror inte det finns några genvägar utan det gäller att kvistlacka 2 ggr innan målning.

• Gilla
Ernfrid
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.