Vi bor i ett hus byggt -79. Köpte det för ett år sedan och hade då hjälp av besiktningsman som gjorde ordentlig kontroll av taket. Bedömningen var att allt var i mkt bra skick. Pannorna är av betong av typen Zanda. Under är masonit och den visade inga spår av fukt varken utifrån eller på insidan. Vet att papp är bättre men besiktningsmannen sa att det inte var något problem.
Nu tänkte vi rengöra taket och har då fått offert på rengöring/grönfri behandling men bad även om offert på målning då det ser snyggt ut. Tvätt kostar 9 tkr och vill vi måla tillkommer 26 tkr, priser efter rot. Vet att man kan måla och tvätta själv men känner inte att jag har tid med det då jag har andra projekt i huset jag hellre fokuserar på.
Har sett flera trådar där frågan ställts om man ska måla eller byta tak där det i tråden rekommenderats att byta taket. Jag tycker dock att byta ett fungerande tak är inget alternativ och att lägga om det själv vill jag inte. Valet står alltså mellan att tvätta eller måla?
Målningen är enbart estetiskt, även om säljaren sa att det även förseglar pannan och förbättrar avrinning samt förlänger livslängden (vilket jag tar med en nypa salt). Hittade en bild med liknande tak och hus.
Min fråga är om någon på forumet har målat sina takpannor och om det har sett bra ut även efter några år?
Förseglas verkligen pannan så att det rinner av bättre och motverkar ny påväxt?
Har någon sålt efter målning och har det i så fall haft någon påverkan på husets värde?
Nu tänkte vi rengöra taket och har då fått offert på rengöring/grönfri behandling men bad även om offert på målning då det ser snyggt ut. Tvätt kostar 9 tkr och vill vi måla tillkommer 26 tkr, priser efter rot. Vet att man kan måla och tvätta själv men känner inte att jag har tid med det då jag har andra projekt i huset jag hellre fokuserar på.
Har sett flera trådar där frågan ställts om man ska måla eller byta tak där det i tråden rekommenderats att byta taket. Jag tycker dock att byta ett fungerande tak är inget alternativ och att lägga om det själv vill jag inte. Valet står alltså mellan att tvätta eller måla?
Målningen är enbart estetiskt, även om säljaren sa att det även förseglar pannan och förbättrar avrinning samt förlänger livslängden (vilket jag tar med en nypa salt). Hittade en bild med liknande tak och hus.
Min fråga är om någon på forumet har målat sina takpannor och om det har sett bra ut även efter några år?
Har någon sålt efter målning och har det i så fall haft någon påverkan på husets värde?
Dom flesta lämnar 10 äts garanti. Produkten är en seg plastfilm liknande den som pannor var målad med från början.Fridh78 skrev:Vi bor i ett hus byggt -79. Köpte det för ett år sedan och hade då hjälp av besiktningsman som gjorde ordentlig kontroll av taket. Bedömningen var att allt var i mkt bra skick. Pannorna är av betong av typen Zanda. Under är masonit och den visade inga spår av fukt varken utifrån eller på insidan. Vet att papp är bättre men besiktningsmannen sa att det inte var något problem.
Det är en modig kille på bilden då säkerhetslinan går ner på samma sida som han står på.
Liknande trådar
-
Måla Elfa skjutdörrar i sovrum eller bara runt om?
Färg, Måla & Tapetsera -
Total novis ska måla om staket - slipa/skrapa eller bara måla? Och med vilken färg?
Färg, Måla & Tapetsera -
Måla hela hallen eller bara denna bit?
Golv -
Sätta upp skarvade vindskivor. Bara olja in skarvar eller måla också?
Fasad -
Bärande eller inte - avgörande för Anmälan
Bygglov