Har ett gammalt torp och ska ta bort lerkliningen från väggarna och lägga på någon väggskiva. Vill ha det så enkelt som möjligt och helst bara kunna måla / lasera på väggskivan.

Någon som har erfarenhet om det kan bli snyggt? Vill ha det ljust.
 
Det ser ut som målad osb, dvs inte snyggt. Det går att bredspackla och få det bra.
Kör hellre gips om ni vill ha det slätt, eller råspont om ni vill ha lite naturligt liv.
 
Blir svårt med gipsskiva, har timmervägg bakom. Blir väl att tapetsera antar jag.
Tack för ditt svar.
 
Om du skall tapetera på osb måste du bredspackla ändå, underlaget är A och O.
 
Ett alternativ är att häfta lumpapp mot timmret, sedan sätta stående panel i olika storlekar ex 70, 95,120 blandat med en liten springa emellan. Måla detta vitt, det lyfter även höjden på taket visuellt.
 
Blir att bredspackla då :) och sen troligen tapet eller väv som jag målar på.
Missade att du tidigare skrev om råspont. Kanske för att jag redan har det i storstugan och du har så rätt - det ger liv och blir jättebra men hade tänkt mig annat i lilla torpstugan.
 
Finns förmodligen 100 andra sätt som är bättre än att bredspackla OSB för att tapetsera på....
Klä åtminstonde OSB´n med renoveringsgips om du vill ha nån form att utseende.
 
pbengtsson skrev:
Ett alternativ är att häfta lumpapp mot timmret, sedan sätta stående panel i olika storlekar ex 70, 95,120 blandat med en liten springa emellan. Måla detta vitt, det lyfter även höjden på taket visuellt.
Ja detta skulle nog vara riktigt snyggt där! Har låg takhöjd också.
Mycket tack för alla ideér!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.