Hej,

har startat några trådar tidigare för att be om råd inför att köpa nytt kök.

Funderar på om vi istället kan måla eller byta luckor, bänkskiva och vitvaror på det befintliga köket för att få det att bli hyfsat nära så som vi vill ha det på bilden nedan?

Gärna helt ärliga kommentarer om fördelar/nackdelar, åsikter och tips!
 
  • Ett tomt, rent kök med träskåp, vitvaror, diskbänk, och mikrovågsugn på parkettgolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett modernt, minimalistiskt kök med gråa skåp, stenbänkskiva, trägolv och diskret belysning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Att måla luckorna gör ju inte att det blir ramluckor eller att stommarna syns.

Vet du hur gammalt köket är?
Öppna ett överskåp och diskbänksskåpet och ta några bilder där man ser stommarna och gångjärnen.
Jag funderar på om köket tidigare har haft synliga stommar eller inte, dvs. har det redan fått nya luckor av ett modernare snitt en gång.

Vad är höjden mätt från golvet till diskbänkens ovansida, 85 eller 90 cm?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Att måla luckorna gör ju inte att det blir ramluckor eller att stommarna syns.

Vet du hur gammalt köket är?
Öppna ett överskåp och diskbänksskåpet och ta några bilder där man ser stommarna och gångjärnen.
Jag funderar på om köket tidigare har haft synliga stommar eller inte, dvs. har det redan fått nya luckor av ett modernare snitt en gång.

Vad är höjden mätt från golvet till diskbänkens ovansida, 85 eller 90 cm?
Det förstår jag med målningen! Har bara svårt att se om man kan få det här att se nytt ut eller om det är lika bra att riva och sätta nytt.

Köket är från 2006 och jag tror det är ett Ballingslöv. Allt är från 2006 och inga nya luckor sedan dess.

Är inte på plats och kan mäta höjden nu tyvärr, men har några fler bilder.
 
  • Tomt kök med träluckor, vita apparater, kylskåp, ugn, diskbänk mot ljus vägg och mörkt golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tomt kök med träskåp, vitvaror, kakel, ljus inredning, parkettgolv, fönsterljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett ljust kök med träskåp, vitvaror, diskbänk och träbänkskiva.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett kök med träskåp, vitvaror, diskbänk, spis och trägolv. Ljust och rent.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tomt kök med öppet kylskåp, träskåp, kakel, trägolv och vit vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
BirgitS
Om man målar luckorna i en modern färg, byter bänkskiva och vitvaror samt får till en modern belysning så kommer det att se betydligt bättre och modernare ut. Om det kommer att se helt nytt ut vet jag inte men å andra sidan är väl shaker-stil till för att det ska se ut som det är 100 år gammalt.

Det lär vara 90 cm högt om det är från 2006. Men det innebär också att det nog inte går att köpa luckor som gör att stommarna syns.

Det där är en spiskåpa och inte en fläkt. Du måste kolla med föreningen vad som är godkänt att använda, men det finns snyggare spiskåpor också.

Jag hade gissat att köket inte var nyare än 80-talet och jag trodde inte ens att det gick att köpa lådhurts med utdragbar skärbräda efter år 2000.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Om man målar luckorna i en modern färg, byter bänkskiva och vitvaror samt får till en modern belysning så kommer det att se betydligt bättre och modernare ut. Om det kommer att se helt nytt ut vet jag inte men å andra sidan är väl shaker-stil till för att det ska se ut som det är 100 år gammalt.

Det lär vara 90 cm högt om det är från 2006. Men det innebär också att det nog inte går att köpa luckor som gör att stommarna syns.

Det där är en spiskåpa och inte en fläkt. Du måste kolla med föreningen vad som är godkänt att använda, men det finns snyggare spiskåpor också.

Jag hade gissat att köket inte var nyare än 80-talet och jag trodde inte ens att det gick att köpa lådhurts med utdragbar skärbräda efter år 2000.
Tack för svar och ja det är förvånande att man valt ett så gammaldags kök år 2006, men det är då huset är byggt (totalrenoverad och nybildad) så det kan inte vara äldre.

Har två andra frågor och det ena är huruvida man kan välja en spishäll med fläkt i, måste det bli kolfilter då eller kan man dra ner befintliga rör i väggen?

Andra frågan är om något vet vad man kallar dessa luckor, vill försöka hitta inspirationsbilder med andra färger och modernare bänkskiva/vitvaror?
 
BirgitS
Med tanke på att det är en spiskåpa så tror jag inte att du får ansluta en fläktmotor till det ventilationsröret. Det centrala ventilationssystemet är nog inte anpassat för det.Alltså kolfilter + frånluftsventilationsdon om du inte fortsätter att ha en spiskåpa.

Jag tror kökstillverkarna brukar kalla det för moderna släta luckor till skillnad från klassisk/sekelskiftes/shaker-stil och retro/funkis-stil (40-60-tal).
 
  • Gilla
Huzzbutt och 1 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Jag håller med Birgitta, du kan ju absolut få det köket att se fräsht ut om du målar luckorna. Färgen kommer ju bli exakt det du vill.

Men "shaker" köket du har bild på, det är ju ett kök med luckor med spegel, med "ramar" kring luckorna.

Att byta till luckor med speglar är nog inte alls omöjligt, då köper du nya luckor som är gjorda för just de måtten. Går säkert att hitta någon som säljer eller tillverkar det.

Att få till "ramarna" kring luckorna tror jag inte är realistiskt om man ska behålla samma stommar.

Ballingslöv är väl hyfsat bra kvalitet. Men om det är värt att behålla stommarna om ni ska byta skiva, spis, luckor, fläkt är jag väldigt tveksam till det verkligen lönar sig.

För miljön och ekonomin skulle jag personligen bara målat luckorna, var jag riktigt snål skulle jag målat dem själv, men då ska man ha både tid och lite erfarenhet. Annars försökt lämna bort om jag hittade ett rimligt pris.

Stora rostfria diskbänkar är otroligt praktiska. Då är det två snuttar av bänksksiva som ska bytas om du behåller diskbänk och spis. En sån spis du har är mer praktisk än en häll, då du har större kokyta mot en häll som är lite mindre och har knapparna på hällen. Rent funktionellt kommer du troligen byta ned dig om du tar en lång skiva med infällda hoar och infälld häll. Däremot är induktion mkt bättre än de äldre spisarna.

Eftersom det är ett nytt kök och allt är "standard" så skulle jag samtidigt tänka att det inte tar lång tid att byta även själva stommarna (om allt det andra verkligen SKA bytas). Om det ändå är ett "spånskivekök" (vilket ballingslöv vad jag vet är) så skulle jag nog kunna tänka att ett IKEA kök med luckor i en färg och stil jag gillar inte har kortare livslängd kvar jämfört med ett nästan 20 år gammalt ballingslöv.

Ska du bo länge, gör nåt som håller länge. Ska du bo kort - gör det så enkelt som möjligt.
 
  • Gilla
Huzzbutt och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.