Maken (tidsoptimist) och jag (tidsrealist) har en diskussion sedan 4 år tillbaka huruvida vi "behöver" måla golvsockel, fönsterfoder etc om vi målar bröstpanelen vi har i köket. Jag är på team bara måla bröstpanelen och "överliggaren" medan mannen tycker att vi ska måla samtliga trädetaljer i hela köket (2 fönster och 3 dörrhål plus golvsocklar överallt).
Nån som har bilder på det ena eller andra att dela med sig av?
Bonuspoäng om nån har tips på hur man bäst slipar bröstpanelen? Den är lackad idag. Kosigt hörn med torkade blommor, levande ljus, värmeelement och fönster. Dekorationer och gröna växter syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett hemtrevligt rum med barnkonst upphängd på snöre, trämöbler, dörr, och prydnadsföremål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag tror att det blir fint om ni målar allt i samma färg och ni borde kunna måla direkt på lacken och inte slipa bort den. Målartvätt och kanske lite lätt sandpappring tänker jag då (fast kanske i omvänd ordning.) Men ni kan ju börja med att måla panel och bröstlist och se hur det känns.

• Gilla
MariaiÖstergötland och 1 till
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Jag tror att det blir fint om ni målar allt i samma färg och ni borde kunna måla direkt på lacken och inte slipa bort den. Målartvätt och kanske lite lätt sandpappring tänker jag då (fast kanske i omvänd ordning.) Men ni kan ju börja med att måla panel och bröstlist och se hur det känns.
Tack för svaret! Ja, jag tänkte nog snarast på uppruggning och inte totalslipning. Jag la fram en sådan kompromiss för min man, låter rimlig tycker jag. När man har 3 barn och en katt med i spelet så blir det ju svårare än om man hade kunnat ha allt framme tills jobbet blev klart. :p

Om ni målar med "vanlig färg" och inte ska krångla till det som jag gör med linoljefärg går det rätt snabbt att måla. Och panelen kan man ju stryka lite i taget, det syns inte när det är panel att allt inte blev målat samtidigt. Jag målade ett panelat innertak i princip planka för planka när min äldste son var liten. Jag kunde bara måla så länge han pysslade med något ofarligt.:love: Det blev hur bra som helst.

Edit: fördelen med att måla allt är att ni bara behöver skydda väggen ovanför och golvet från färg och inte behöver maska dörr- och fönsterfoder och golvsocklar. Sådant tar också tid.

richardtenggren
Spärrgrunda med Zinnser B-I-N (undvik Beckers spärrgrund). Det bespar dig mycket huvudvärk! :)

Röstar också på måla allt :)

Tack för era tips och råd (trots 2 röster på fel lag... ;)).
Vi har även 27 kvm tak i sovrummet (panel) som skulle behövas målas, men har läst att man MÅSTE måla allt på en gång för att det ska bli bra. Låter hoppfullt om så inte är fallet.

• Haha
Jiji
  • Laddar…
Att man vill måla allt på en gång är ju för att det inte ska bli skarvar mellan olika målningsomgångar. Men om det är skarvar i det man målar syns det ju inte. Sedan kan man spruta panel i tak och det går fort men kräver mycket täckning så att inte allt annat också blir sprutmålat.

• Gilla
MariaiÖstergötland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.