Hej!

Jaha har rivit ner tapet från en betongvägg i vår källare. Ej yttervägg. Det mesta kom ner relativt lätt men det var klisterrester och gammal färg och tapet kvar. Nu har jag gått över väggen med grövsta slippappret på biltemagiraffen (vet att man kanske egentligen ska ha betongslip för detta men jag var för snål för att hyra). Resultatet är helt ok.

När det kommer till målning vill jag egentligen ha en silikatfärg men nu har jag hört att detta inte binder så bra på annat än mineralbaserade underlag. Det är ju stor risk att det ändå finns klisterrester kvar i ytan och på sina håll är det spacklat med vanligt väggspackel ser det ut som.

Bör jag välja en annan färg?

• Betongvägg med klisterrester och gammal färg, delvis slipad. Plastfolie täcker en del av ytan, fasttejpad med maskeringstejp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Slipad betongvägg med rester av klister, färg och spackel, fotograferad efter att tapeten rivits ner i källaren.
    Skapa konto
  • Stege och slipverktyg vid en betongvägg med rester av tapet och slipdamm på golvet i en källare.
    Skapa konto
  • Närbild av en betongvägg i källare där tapet och klisterrester delvis avlägsnats, visar fläckar med kvarvarande material.
    Skapa konto
Jag har ingen erfarenhet av slilikatfärg i källare, men väl kalkfärg. Oöverträffad vithet, andas, billigt och mögelsäkert är fördelarna. Att det kan krita av sig är nackdelen. För mig var det ett enkelt val.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
T
Vi hade en del källarväggar målade med silikatfärg och några med någon akrylat och efter att ha slipat bort så mycket vi kunde av akrylaten har vi målat om med sïlikatfärg och den håller bra efter 5-6 år och är vit, kritar inte, och är OK att torka av.
Jag skulle våga att prova silikat om jag vore du.

Vi har målat med både akrylat och silikat i källaren och då båda andas så märker vi ingen större skillnad ett antal år senare.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.