Jag håller på med att bygga ett plank och känner mig väldigt ambivalent när det kommer till målningen. Planket är enkelsidig och blir med lockläktspanel 22x145. Det är inte tryckimpregnerat virke.
På vår insida kommer jag måla med Falu rödfärg på den sågade ytan. Först hade jag tänkt måla båda sidor innan innan uppsättning men nu tänker jag är det vore mycket värt att sätta upp det först och måla sen.
Men hur ska jag tänka kring baksidan? Det är ju hyvlat och det är inte optimalt för slamfärgen.
Vad händer om man lämnar det helt omålat? Eller bara kör grundolja på det?
På vår insida kommer jag måla med Falu rödfärg på den sågade ytan. Först hade jag tänkt måla båda sidor innan innan uppsättning men nu tänker jag är det vore mycket värt att sätta upp det först och måla sen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men hur ska jag tänka kring baksidan? Det är ju hyvlat och det är inte optimalt för slamfärgen.
Vad händer om man lämnar det helt omålat? Eller bara kör grundolja på det?
Husägare
· Leksand
· 61 inlägg
Måla hela staketet med Falu Fasad i Faluröd kulör, Då får du samma utseende på hela planket både på den hyvlade och den ohyvlade sidan. dessutom får du ett plank som inte kritar och med längre ommålningsintervall än om du målar med rödfärg. Två strykningar, sen är du klar och den ser ut som en rödfärg och funkar som en rödfärg och ventilerar ut fukten i brädan.
Det är kanske den bästa idén. Det som får mig att tveka är att planket ska bli som en fortsättning av ett garage som är målat med slamfärg. Jag tänkte måla om det också vid tillfälle. Tror du det kommer synas någon skillnad på att planket är målat med fasadfärg och garaget med slamfärg?
Sen är det frågan om färgerna kommer att åldras olika?
Sen är det frågan om färgerna kommer att åldras olika?
Husägare
· Leksand
· 61 inlägg
Liknande trådar
-
Rivit bort delar av tapet, baksidan kvar. Kan man måla tapetgrund på?
Färg, Måla & Tapetsera -
Grundmåla baksidan av fjällpanel?
Fasad -
Måla baksidan av vindskivor och takfotsbrädor eller inte?
Tak & Vind -
Omålad träfasad - hyvlad utsida
Lösvirke & Timmerhus -
Måla fasadvirke innan montering,grundmåla baksidan?
Färg, Måla & Tapetsera