Snart dags för en ny borrskruvdragare (den gamla skriker i växlarna) och jag funderar starkt på en 18 v Makita. Inte för att jag behöver en jättestor skruvdragare, den gamla tunga 12 volts har dugt bra, men Makitas 18V system verkar stort nog för att vara någorlunda framtidssäkert.

Men hur 17 ska jag lyckas lista ut vad som är vad? Finns det nån logik i alla siffror och bokstäver? BDF och DDF verkar vara olika "årsmodeller", sen följer ett antal siffror som jag inte lyckats begripa om det är nån logik i, därefter ytterligare bokstäver och siffror, vissa av dom verkar inte ens ha med maskinen att göra utan hur många batterier som är med. BTD147RFE / BTD147Z vad är vad??

Till råga på alt säljer Bauhaus ett kit med två maskiner som verkar ha egna Bauhausbeteckningar (Kombokit med MAKITA DDF453 DTD146), antagligen för att slippa att nån utnyttjar deras prisgaranti, men ändå svårt att begripa vad det är dom säljer egentligen.

Finns det flera kvalitetsnivåer på Makita (som grön vs blå Bosch eller Black&Decker vs DeWalt) och hur skiljer man dessa åt?

P.S. Kravspec:
* Proffsmaskin med broms, metallväxellåda osv,
* bra chuck, gärna 13 mm,
* Låda är stort plus
* 2 batterier, 2 Ah räcker,
* max 1,8 kg,
* Jag har ingen användning av fjuttslagfunktion, de få gånger slag behövs tar jag borrhammaren.
* 2 växlar där man ska kunna dra mindre skruv även på 2:an.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.