Düsseldorff
C Cerb skrev:
Det sjuka är ju prissättningen i Europa.
I andra delar av världen ligger ju Hilti i samma prisklass som makita och är tillgängliga lite varstans.
Är det så? Märkligt. Å andra sidan är det ju inte ovanligt med differentierad prissättning så det gäller väl verktyg också.
 
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Är det så? Märkligt. Å andra sidan är det ju inte ovanligt med differentierad prissättning så det gäller väl verktyg också.
Aa, blev lite tagen första gången jag säg det.
 
  • Gilla
Hälsingebocken
  • Laddar…
F Finndjävel skrev:
Hitachi har alltid haft problem med dåliga chuckar. Tydligen är det samma problem fortfarande, det hjälpte inte att byta namn. Att din gamla Hitachi klarat sig är nog mest tur, du råkade få ett av få exemplar som höll måttet.
Har även en från från 2005 med gamla batterisystemet och även den funkar bra
Satt väl samma chuck i alla maskiner på den tiden, ”J” nånting.
 
Düsseldorff
es.suhaggyB es.suhaggyB skrev:
Har även en från från 2005 med gamla batterisystemet och även den funkar bra
Satt väl samma chuck i alla maskiner på den tiden, ”J” nånting.
Ja det är sen gammalt.
"Chucken på DeWalt/Hitachi/whatever är så kass!!"
"Det är samma chuckar på alla."
"Kuken, du ljuger! Denna chucken gick sönder för att det är skit och jag har för stort dragmoment i mina anabola-armar! Jag kommer aldrig köpa DeWalt/Hitachi/whatever igen!!!"
 
F
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Ja det är sen gammalt.
"Chucken på DeWalt/Hitachi/whatever är så kass!!"
"Det är samma chuckar på alla."
"Kuken, du ljuger! Denna chucken gick sönder för att det är skit och jag har för stort dragmoment i mina anabola-armar! Jag kommer aldrig köpa DeWalt/Hitachi/whatever igen!!!"
Kuken? Nu har jag väl inte sett alla men jag har just nu två DeWalt framför mig och det är väldigt olika chuckar på dessa. Det finns fö inget som heter dragmoment. Det vanliga är ÅTdragningsmoment eller vridmoment, det är fö samma sak.
 
Düsseldorff
F fsn skrev:
Det finns fö inget som heter dragmoment. Det vanliga är ÅTdragningsmoment eller vridmoment, det är fö samma sak.
Ok. Det var ju okänt, så tack för ditt klargörande...
 
F Finndjävel skrev:
Hitachi har alltid haft problem med dåliga chuckar. Tydligen är det samma problem fortfarande, det hjälpte inte att byta namn. Att din gamla Hitachi klarat sig är nog mest tur, du råkade få ett av få exemplar som höll måttet.
Jag har ett gäng borrdragare och tre slagskruvdragare hitachi/hikoki från 2007 till 2020, sjukt bra chuck på alla så det verkar variera. Vilka modeller har du haft med dålig chuck och vad var problemen?
 
nanowire nanowire skrev:
Jag har ett gäng borrdragare och tre slagskruvdragare hitachi/hikoki från 2007 till 2020, sjukt bra chuck på alla så det verkar variera. Vilka modeller har du haft med dålig chuck och vad var problemen?
Chucken gick rakt av, DS18DBSL. Sen är inte chucken centrerad så den vobblar en del.
 
es.suhaggyB es.suhaggyB skrev:
Chucken gick rakt av, DS18DBSL. Sen är inte chucken centrerad så den vobblar en del.
Så skruven som håller chucken bröts av då? Det låter som otur, den är ju överdimensionerad så måste varit kombination av måndagsmaterial och tapp i golv lr liknande. Jag har också en DS18DBSL, inget problem med den chucken trots att det är en mellanmodell.
 
Rickard.
Nu vet jag inte om det är exakt samma men vi (vi=Företaget) har rätt mycket problem med dewalts chuck som är helt i metall så det är för oss den svagaste delen av maskinen. Få chuckar som inte har märken efter polygrip efter nått år och efter det tar det ett tag till innan dom hamnar i soptunnan, ibland i flera delar.
 
F Finndjävel skrev:
Hitachi har alltid haft problem med dåliga chuckar. Tydligen är det samma problem fortfarande, det hjälpte inte att byta namn. Att din gamla Hitachi klarat sig är nog mest tur, du råkade få ett av få exemplar som höll måttet.
Minns inte modellen. Man beställde en uppsättning till en arbetsplats jag var på för ca tio år sen. Allihopa gick sönder ganska snabbt, chucken gick av helt och hållet.
 
Hi har haft en del dåliga chuckar, men inte att de går sönder, utan att de håller borren dåligt. För kraftig broms gör även att de lossar borren.
Men de hade återkallelse på det om maskinen är registrerad, byter både chuck och elektronik.
Chucken på min Japanska Makita som snart är 15 år är grymt bra, tyvärr är kolen i motorn slut, men den har gått 5 år som yrkesmaskin innan den blev min hemmamaskin.
Sån kvalite får vi nog aldrig se mera.
 
Hmm, skulle citera @nanowire
Vet inte hur det blev sådär.
 
Tomture61
Isakare Isakare skrev:
Hi har haft en del dåliga chuckar, men inte att de går sönder, utan att de håller borren dåligt. För kraftig broms gör även att de lossar borren.
Men de hade återkallelse på det om maskinen är registrerad, byter både chuck och elektronik.
Chucken på min Japanska Makita som snart är 15 år är grymt bra, tyvärr är kolen i motorn slut, men den har gått 5 år som yrkesmaskin innan den blev min hemmamaskin.
Sån kvalite får vi nog aldrig se mera.
Går att renovera ;)
 
Isakare Isakare skrev:
Hi har haft en del dåliga chuckar, men inte att de går sönder, utan att de håller borren dåligt. För kraftig broms gör även att de lossar borren.
Men de hade återkallelse på det om maskinen är registrerad, byter både chuck och elektronik.
Chucken på min Japanska Makita som snart är 15 år är grymt bra, tyvärr är kolen i motorn slut, men den har gått 5 år som yrkesmaskin innan den blev min hemmamaskin.
Sån kvalite får vi nog aldrig se mera.
Prova att vrida ”ett klick bakåt” när du dragit åt chucken, släpper inte borret då trots tvärbroms (y):D

https://www.byggahus.se/forum/threads/lasa-chucken.469411/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.