Tombrittberg
B Byggfuskarn skrev:
Köpte nyligen häcksaxen från Makita. När jag väl körde den insåg jag att höger, (eller om man så vill vänster), pekfinger måste vara på den lilla avtryckaren i det bakre handtaget, samtidigt som man håller hantaget där fram.

Efter fem minuter gick det inte längre. För att överhuvudtaget kunna använda maskinen fick jag binda ett snöre runt handtaget för att hålla den inne. Av och på sker nu med det främre handtaget.

Otroligt dålig design, vilket får mig att fundera om jag verkligen ska fortsätta köpa deras 18V-produkter.
Allt för att vi inte ska klippa av våra fingrar.
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
Jag tycker det är positivt med ett märke som ärligt konkurrerar med alla utan att behöva vara rädd att trampa någon "storebror" på tårna.
Japp, håller med .. Sen kan ju Makita kännas lite som ett träsk, massor av maskiner där det skiljer en siffra bara... :)
 
Det där med batterisystem börjar en del märken luckra upp så man som konsument/användare blir helt förvirrad. Kolla tex Ryobi med denna djungel av olika batterityper, vissa "18V standard LiIon", vissa "18V+", vissa "18V HP" och med en skillnad mellan maskiner som tar "18V HP" och de som inte gör det.

Inte nog med detta, det räcker inte med bara "HP" (dvs de extra blecken i kopplingen mot maskin), nej det ska vara tillräckligt stor kapacitet också på batterierna för att man ska få full prestanda på vissa kraftkrävande maskiner.... helt idiotiskt tänkt från början till slut. Enbart extremt förvirrande detta "One"-system.
 
Rickard.
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Japp, håller med .. Sen kan ju Makita kännas lite som ett träsk, massor av maskiner där det skiljer en siffra bara... :)
Vi kan lungt säga att allt makita håller på med inte är perfekt... Eller ens det minsta logiskt ;)

Håller på med en långsiktig jämförelse mot dewalt som är favoriten på mitt jobb och det är tydligt att dewalt är amerikanskt. Störst, starkast, snabbast och kass kvalité i alla fall i jämförelse ;)
 
Något offtopic men jag kör Metabo. De har bara en "serie" och den är OK/bra.
Nya 18V batterier med 20650-celler passar fortdarande i 10 år gamla maskiner och vice versa. Det gillas.
 
martin43 martin43 skrev:
Något offtopic men jag kör Metabo. De har bara en "serie" och den är OK/bra.
Nya 18V batterier med 20650-celler passar fortdarande i 10 år gamla maskiner och vice versa. Det gillas.
Även Metabo har ju dock maskiner i olika 'steg', där de billigare/enklare modellerna är märkbart rappligare än de lite dyrare maskinerna. Är dock väldigt nöjd med de fyra olika skruvdragare jag har från dem, de har även varit väldigt förnämliga att ha och göra med gällande garantiärenden.

De kör för övrigt 21700 i de nya packen.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 2 till
  • Laddar…
Limpdjuret Limpdjuret skrev:
Även Metabo har ju dock maskiner i olika 'steg', där de billigare/enklare modellerna är märkbart rappligare än de lite dyrare maskinerna. Är dock väldigt nöjd med de fyra olika skruvdragare jag har från dem, de har även varit väldigt förnämliga att ha och göra med gällande garantiärenden.

De kör för övrigt 21700 i de nya packen.
Lätt att köpa reservdelar också.
 
För mig måste jag trycka in knappen för kunna trycka in avtryckare. Och nu inser jag vilken idiot jag är. Fabrikationsfel naturligtvis. Bara lite paj på knappen. Antingen fixar jag det själv eller så blir det en enkel garantiåtgärd.
 
Jag kanske är skadad från jobbet men att ha 2 starts system är väl för säkerheten?

Jag har en DUH523 och ser inga problem med att behöva hålla i handtaget fram (de hoppas jag ni gör iaf när ni klipper)

Och att trycka in den lilla svarta knappen på sidan innan man trycker in start.

Allt detta är ju för att du inte ska kunna hålla i handtaget fram och råka starta igång den och köra av ett finger eller vad som.

@Dan_Johansson jag tror du kommer bli nöjd. Jag klipper ca 150-200m häck med den. De ända jag tycker är dåligt är att den är för kort för den häcken jag har men de är mitt egna fel att jag inte tänkte på det när jag köpte den ^^
 
  • Gilla
nanowire och 1 till
  • Laddar…
Jag har en motsvarande häcksax av annat märke och fick också samma briljanta ide som TS och låste främre handtaget med ett buntband. Tog bort det igen efter att ha klippt av en halv fingertopp. Nästan läkt nu :oops:
 
  • Gilla
  • Wow
Snailman och 2 till
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Jag har en motsvarande häcksax av annat märke och fick också samma briljanta ide som TS och låste främre handtaget med ett buntband. Tog bort det igen efter att ha klippt av en halv fingertopp. Nästan läkt nu :oops:
Enda anledningen till att jag köper batteridriven är att jag klippte sladden på den jag har två gånger förra året.... Men din upplevelse verkar snäppet värre.... :sweat:
 
  • Gilla
Snailman
  • Laddar…
Även jag har en elektrisk häcksax där det finns ett lås för själva avtryckaren, förutom det främre handtaget.

Säkerheten i främre handtaget köper jag och anser den vara av vikt, även att avtryckaren måste brukas med andra handen. Men att det finns ytterligare en spärr som måste tryckas åt sidan eller aktiveras utöver främre greppet varje gång avtryckaren ska användas har jag mindre förståelse för.

Aldrig använt en bensindriven dito där man behöver trycka in en tredje knapp, varje gång man vill bruka avtryckaren, när den väl är startad.

Således deaktiverades denna tredje spärr med en relativt enkel modifikation. Det blev ett rent gissel av köra maskinen annars.

Antar att ts syftar på den lilla svarta historien vid avtryckaren... Denna är dock betydligt mindre irriterande än den knapp jag har på min.
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Enda anledningen till att jag köper batteridriven är att jag klippte sladden på den jag har två gånger förra året.... Men din upplevelse verkar snäppet värre.... :sweat:
Kunde gått betydligt värre, nya vassa teflon-sprayade skär gav två djupa rena snitt som läkte ihop väldigt fint utan infektion :D
 
J jbass skrev:
[bild] Ny 18V Makita skruvdragare inköpt därför att batterierna till min BDF456 bestämde sig för att simultant lämna in. Vad händer? Drar lite lite 56 mm skruv i nyimpregnerad 28 mm trall. Maskinen blir rätt varm, så varm blev aldrig den gamla makinen. Efter ca. 100 lättdragna skruv tappar maskinen moment och lågor slår ur maskinen!

Vad är Makita för jäkla skit till maskiner?!

Tvåans vxl i gamla maskinen beter sig dessutom konstigt, men det kan jag leva med eftersom den gjort bra ifrån sig under 6-7 år.

Finns fler exempel på Makita skruvdragare som inte pallar och börjar brinna på nätet.
Till råga på köpet ska maskinen in på service trots att den köpt för några månader sedan så nu måste jag köpa ny skruvdragare för att komma vidare.

Är det fler som har problem med sina Makitamaskiner, specifikt nyare 18V-are?

Jag kommer INTE köpa fler Makitamaskiner. Vilket märke ska jag satsa på, som håller för lite mer avancerat hobbybruk?
De allra flesta av mina batteridrivna maskiner har hållit riktigt bra. Dock är DDF482 ett undantag. Den borde inte säljas. I den brann motorn efter inte många skruvar. Dessutom var det stökigt att få en ny då makita ska ha in maskinerna och titta på dem. Nu löste det sig genom att Bauhaus tog in den och jag fick en ny på plats. Heder åt dem och ris åt Makita. Den nya DDF 482 har dock så här långt gott som tåget trots hyfsat hårt arbete. övriga Makita maskiner går och går, även av nyare sort. Gillar makitas ergonomi. Panasonic är annars ett märke med hög kvalite över tid.
 
P postkontrollen skrev:
De allra flesta av mina batteridrivna maskiner har hållit riktigt bra. Dock är DDF482 ett undantag. Den borde inte säljas. I den brann motorn efter inte många skruvar. Dessutom var det stökigt att få en ny då makita ska ha in maskinerna och titta på dem. Nu löste det sig genom att Bauhaus tog in den och jag fick en ny på plats. Heder åt dem och ris åt Makita. Den nya DDF 482 har dock så här långt gott som tåget trots hyfsat hårt arbete. övriga Makita maskiner går och går, även av nyare sort. Gillar makitas ergonomi. Panasonic är annars ett märke med hög kvalite över tid.
Har samma erfarenhet av den billigare slagskruvdragaren DTD152, motorn brinner upp... Ska man ha makita idag är det nästan bäst att importera direkt från Japan.

Själv har jag tappat mycket av förtroendet jag hade i märket i samband med deras misskötsel av 18V plattformen och att många verktyg inte längre tillverkas i Japan. Hoppas din nya maskin håller.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.