Lindgrenski Lindgrenski skrev:
Hör sällan nån som är missnöjd med Makita. Har en hel del Makita och har inga planer att byta, finns ingen anledning.
samma här, de jag sätt är folk som skriver här på Byggahus. Men har bara haft mina verktyg i 1-3 år beroende på vilket verktyg de är så kan inte säga så mkt än. Men allt funkar fint :)
 
N
Kommer aldrig byta ut mina makita mot något annat märke.
Eventuellt köpa en ny om någon går sönder.

Det enda märke som är bättre är festool..
 
N neo11 skrev:
Kommer aldrig byta ut mina makita mot något annat märke.
Eventuellt köpa en ny om någon går sönder.

Det enda märke som är bättre är festool..
Så du menar att Makita-verktyg är bättre än alla andra märken oavsett vad det är för maskin/tillämpningsområde? Det normala är att vissa märken är extra bra på vissa typer av maskiner men här har vi alltså ett märke som enligt dig är överlägset på alla av dig kända områden.

Du säger också att Festool är ett bättre märke. Då måste man ju fråga vad det är för Festool-maskiner du syftar på, vilka tillämpningsområden där du sett de som överlägsna Makita som redan detta är överlägset alla andra märken enligt vad du skriver.
 
  • Gilla
Lucif3r
  • Laddar…
J Johnsvi skrev:
Jag köpte en 18v makita skruvautomat för nåt år sen och det är den sämsta maskinen jag har. Var tredje skruv fastnar i maskinen så att man måste krångla med att få loss den. Efter att tillräckligt många skruvar fastnat går tillslut ”flärparna” i fram sönder och man måste köpa nya. Värdelöst. Har även haft 3 makita skruvdragare som överlevt lagom tills garantin gått ut. Tycker det är dåligt att det är så kass kvalitet på grejerna. Har nu en milwaukee skruvdragare som är inne på 3e året så får se hur länge den håller.
Hej,
Testa att ställa in rätt längd, för de skruvarna du använder, på automaten så ska du se att det löser sig.
 
J jbass skrev:
[bild] Ny 18V Makita skruvdragare inköpt därför att batterierna till min BDF456 bestämde sig för att simultant lämna in. Vad händer? Drar lite lite 56 mm skruv i nyimpregnerad 28 mm trall. Maskinen blir rätt varm, så varm blev aldrig den gamla makinen. Efter ca. 100 lättdragna skruv tappar maskinen moment och lågor slår ur maskinen!

Vad är Makita för jäkla skit till maskiner?!

Tvåans vxl i gamla maskinen beter sig dessutom konstigt, men det kan jag leva med eftersom den gjort bra ifrån sig under 6-7 år.

Finns fler exempel på Makita skruvdragare som inte pallar och börjar brinna på nätet.
Till råga på köpet ska maskinen in på service trots att den köpt för några månader sedan så nu måste jag köpa ny skruvdragare för att komma vidare.

Är det fler som har problem med sina Makitamaskiner, specifikt nyare 18V-are?

Jag kommer INTE köpa fler Makitamaskiner. Vilket märke ska jag satsa på, som håller för lite mer avancerat hobbybruk?
Hej,
Den modellen som du har/hade är med kolborstar. Det brukar slå gnistor från de efter ett tag, det har varit likadant med min milwaukee dragare. Testa borstlösa maskiner så slipper du det problemet.
 
dam83 dam83 skrev:
Hej,
Testa att ställa in rätt längd, för de skruvarna du använder, på automaten så ska du se att det löser sig.
Så korkad är jag inte så att jag missar det. Det är något med tajmingen och skruvmatningen som inte stämmer på den maskinen. Har 2 automater till som funkar felfritt.
 
J Johnsvi skrev:
Så korkad är jag inte så att jag missar det. Det är något med tajmingen och skruvmatningen som inte stämmer på den maskinen. Har 2 automater till som funkar felfritt.
Jag hade samma bekymmer med min automat och fick tipset av en kollega att justera den, efter det så har den fungerat fint.
 
Inlägg raderade. Oavsett vad man tycker i sakfrågan så är det ett trevligt sätt att skriva som gäller, alternativt att inte skriva. //Mod
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 2 till
  • Laddar…
F
dam83 dam83 skrev:
Hej,
Den modellen som du har/hade är med kolborstar. Det brukar slå gnistor från de efter ett tag, det har varit likadant med min milwaukee dragare. Testa borstlösa maskiner så slipper du det problemet.
Det är rätt stor skillnad på gnistrande borstar och slår lågor ur maskinen. Vet du öht vad du pratar om?
 
Det är en rejäl skillnad på borstar som gnistrar och gnistor som flyger ut ur maskinen. Borst-gnistar är isolerade till just runt motorn, ofta syns dom inte ens(åtminstonde inte "moderna" borst-motorer).
Gnistrar det otroligt mycket, eller rent av flyger ut gnistor ur maskinen, så är det något allvarligt fel på maskinen och man bör sluta använda den omgående.
 
L Lucif3r skrev:
Det är en rejäl skillnad på borstar som gnistrar och gnistor som flyger ut ur maskinen. Borst-gnistar är isolerade till just runt motorn, ofta syns dom inte ens(åtminstonde inte "moderna" borst-motorer).
Gnistrar det otroligt mycket, eller rent av flyger ut gnistor ur maskinen, så är det något allvarligt fel på maskinen och man bör sluta använda den omgående.
^^ minns det fanns leksaker som hade starwars motiv när man "sköt" snurrar ett hjul och de sprakade och vässnades.. tror det är något sånt dom försöker skapa igen :crysmile:
 
Både makita och Hikoki (fd Hitachi koki) har faktist blivit sämre med åren men dom har ju blivit hälften så dyra också. Jag har en svart Hitachi inköpt 2008 14,4v 3 Ah, de första med luftkyld laddning och den bara går och går trots att den legat ute i regn och rusk, använts som hammare, ramlat från tak etc etc. När jag byggde kåken 2019 behövde jag mer pulver och köpte en 18v 5 Ah Hikoki och hör och häpnad när chukken plötsligt gick rakt av och släppt från maskinen när
Jag drog en K-skruv. Hikoki tig det inte på garanti men det fick ändå bli en ny eftersom jag har massa verktyg med batterier till hikoki. Det slog mig att chuken vobblar nå jävulskt på bägge maskinerna, det svårt att dra fast runda borrar i chuken som lätt slirar och blir förstörda och det går inte heller att krypköra med maskinen vilket enligt hikoki själva beror på att den är kolborstfri.
Maskinen från 2008 är made i Japan och kostade 6500kr, maskinen från 2019 är made i China och kostade 2990kr och bägge är ur tillverkarens proffssegment.

Nu vet inte jag vart Bosch tillverkar sina grejer men jag har några verktyg från 2019 som är riktigt solida och fina, skulle jag köpa en hel uppsättning i dag skulle det nog bli blå Bosch.

Någon nämnde att makitas automatskruvdragare sög och där kan jag konstatera att det finns ingenting som kan konkurrera med Hiltis dragare men den kostar ju helt andra pengar.
 
  • Gilla
boschkenta och 1 till
  • Laddar…
Düsseldorff
es.suhaggyB es.suhaggyB skrev:
Både makita och Hikoki (fd Hitachi koki) har faktist blivit sämre med åren men dom har ju blivit hälften så dyra också. Jag har en svart Hitachi inköpt 2008 14,4v 3 Ah, de första med luftkyld laddning och den bara går och går trots att den legat ute i regn och rusk, använts som hammare, ramlat från tak etc etc. När jag byggde kåken 2019 behövde jag mer pulver och köpte en 18v 5 Ah Hikoki och hör och häpnad när chukken plötsligt gick rakt av och släppt från maskinen när
Jag drog en K-skruv. Hikoki tig det inte på garanti men det fick ändå bli en ny eftersom jag har massa verktyg med batterier till hikoki. Det slog mig att chuken vobblar nå jävulskt på bägge maskinerna, det svårt att dra fast runda borrar i chuken som lätt slirar och blir förstörda och det går inte heller att krypköra med maskinen vilket enligt hikoki själva beror på att den är kolborstfri.
Maskinen från 2008 är made i Japan och kostade 6500kr, maskinen från 2019 är made i China och kostade 2990kr och bägge är ur tillverkarens proffssegment.

Nu vet inte jag vart Bosch tillverkar sina grejer men jag har några verktyg från 2019 som är riktigt solida och fina, skulle jag köpa en hel uppsättning i dag skulle det nog bli blå Bosch.

Någon nämnde att makitas automatskruvdragare sög och där kan jag konstatera att det finns ingenting som kan konkurrera med Hiltis dragare men den kostar ju helt andra pengar.
Hade man haft råd hade det blivit fler Hilti och Festool.
 
  • Gilla
es.suhaggyB och 1 till
  • Laddar…
es.suhaggyB es.suhaggyB skrev:
Både makita och Hikoki (fd Hitachi koki) har faktist blivit sämre med åren men dom har ju blivit hälften så dyra också. Jag har en svart Hitachi inköpt 2008 14,4v 3 Ah, de första med luftkyld laddning och den bara går och går trots att den legat ute i regn och rusk, använts som hammare, ramlat från tak etc etc. När jag byggde kåken 2019 behövde jag mer pulver och köpte en 18v 5 Ah Hikoki och hör och häpnad när chukken plötsligt gick rakt av och släppt från maskinen när
Jag drog en K-skruv. Hikoki tig det inte på garanti men det fick ändå bli en ny eftersom jag har massa verktyg med batterier till hikoki. Det slog mig att chuken vobblar nå jävulskt på bägge maskinerna, det svårt att dra fast runda borrar i chuken som lätt slirar och blir förstörda och det går inte heller att krypköra med maskinen vilket enligt hikoki själva beror på att den är kolborstfri.
Maskinen från 2008 är made i Japan och kostade 6500kr, maskinen från 2019 är made i China och kostade 2990kr och bägge är ur tillverkarens proffssegment.

Nu vet inte jag vart Bosch tillverkar sina grejer men jag har några verktyg från 2019 som är riktigt solida och fina, skulle jag köpa en hel uppsättning i dag skulle det nog bli blå Bosch.

Någon nämnde att makitas automatskruvdragare sög och där kan jag konstatera att det finns ingenting som kan konkurrera med Hiltis dragare men den kostar ju helt andra pengar.
Hitachi har alltid haft problem med dåliga chuckar. Tydligen är det samma problem fortfarande, det hjälpte inte att byta namn. Att din gamla Hitachi klarat sig är nog mest tur, du råkade få ett av få exemplar som höll måttet.
 
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Hade man haft råd hade det blivit fler Hilti och Festool.
Det sjuka är ju prissättningen i Europa.
I andra delar av världen ligger ju Hilti i samma prisklass som makita och är tillgängliga lite varstans.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.