Har märkt att 18V batterierna skiftar i kvalitet. Däremot de gamla stavbatterierna (var det 8.7 eller 7.8?) Verkar vara omöjliga att döda trots att det var NiCd. Gav bort några sådana maskiner med laddare och batterier häromåret. Den äldsta köpte jag i slutet på 80-talet:crysmile:
Kör fortfarande i huvudsak Makitas batterimaskiner. Kan rekommendera deras 10.2 voltserie. Orkar mer än man tror och är lätta och smidiga så man slipper att alltid släpa runt på 18voltarna.
 
Är säkerligen en cell som är kass, kan öppna batteriet och byta den. Men Makita har också en styrkrets som stänger ner batteriet om det blir helt tomt.
 
M magnlar skrev:
Makita batterier verkar ha tendens att ge upp rätt fort. Hade 5 batterier i olika Ah sedan 2011, och nu har jag 2 kvar.
Trots det har jag skött om batterierna. Aldrig lämnat dom helt tomma, och inte heller kört tills de var helt slut. Alltid legat i rumstemperatur när de inte används.
Dock är de som är kvar fortfarande superbra.
Vet inte om kvaliteten varieras beroende på var den tillverkas..
Jag har väl haft ca 10 batterier som har havererat genom åren och det är två saker som får dom att ge upp, yttre våld(man tappar dom) och mycket tung belastning kombinerat med värme(typ klyva plank med cirkelsåg en varm sommardag)
 
N noone70 skrev:
Jag har väl haft ca 10 batterier som har havererat genom åren och det är två saker som får dom att ge upp, yttre våld(man tappar dom) och mycket tung belastning kombinerat med värme(typ klyva plank med cirkelsåg en varm sommardag)
Ja kan mycket väl stämma. Körde mycket hålsåg för eluttag samt hål för ventilation under en period. Tror jag dödade ett rätt så nytt batteri då.
Svärfars Hilti skruvdragare plågades rätt så mycket värre samtidigt (brukblandning, feta hålsågar med mera) och än idag lever den fortfarande inkl batterier.
Anser Makita inte som proffskvalitet rakt genom, utan mer åt ”halv” hållet, även om de är fina maskiner..
 
M magnlar skrev:
Anser Makita inte som proffskvalitet rakt genom, utan mer åt ”halv” hållet, även om de är fina maskiner..
Det är så jag uppfattar det.
Men som vanligt, man får vad man betalar för. Jämför vad Vad en Makita motsvarande Hilti batterimaskin kostar så skiljer det oftast en hel del.
 
N noone70 skrev:
Det är så jag uppfattar det.
Men som vanligt, man får vad man betalar för. Jämför vad Vad en Makita motsvarande Hilti batterimaskin kostar så skiljer det oftast en hel del.
Håller med! Tittar man på pris på Makita batterier är de generellt sett billigare än konkurrenters. Säger kanske en del om kvalitet.
 
I söndags beklagade jag att ena batteriet hade dött, idag dog det andra..
Vet inte om jag ska vara arg eller imponerad, de blir hur som helst duktigt varma efter ca 30 sekunder i laddaren och då stoppas laddningen med "fel på batteri" blinket (inte tempvarningen).

De har fått slita i både värme och kyla, alltid laddats om de varit under 50% och sällan förvarats i över 25 grader (haft de i källare / halvkallt garage).

Nåja, fick bli en tidig kväll, bara vänta på leveransen av en DDF 482 RFEB med två färska batterier då!
 
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
Efter 4 års mycket hård yrkesmässig användning dog mina 4 batterier inom en månad, verkade som de var tidsinställda.

Angående kvalité gör tex Hilti bara yrkesmaskiner, Makita finns i alla prisklasser, det är ingen proffsmaskin om den kostar 1.500:- bara för att det står Makita på den.
Mina Makitor, borr och slagskruvdragare, kostade 4.500:- st 2011, och jag kan gå i god för att det är riktiga proffsgrejer.

Edit: Batterierna dog inte, alla fungerade, men slutade ta laddning.
 
Även Hiltibatterier går sönder. Hade deras batteripropp, 36V?. Den användes vid servicejobb och kanske någon eller två ggr i veckan. Efter ett år var batterierna alltid tomma när den skulle användas. Till slut gav jag upp och använde bara sladdhiltiproppen.
När Makita kom med sin 18V serie började jag fundera på om inte en batteripropp vore bra trots tidigare erfarenheter. Velade säkert något år men tänkte att om det är samma batteripropp så borde det alltid finnas friska batterier i bilen. Är nu inne på min andra batteripropp från Makita. Å ja det går att slita ut även Makita men det tar tid.
Vill även nämna att när det Tigersågas så har bara batterimaskinen används de sista 6 åren. Den gamla sladdmaskinen ligger i original plåtlåda på firman och kommer troligen aldrig se dagens ljus något mer.
Makita 18V is the shit:love::cool::love:
 
Isakare Isakare skrev:
Efter 4 års mycket hård yrkesmässig användning dog mina 4 batterier inom en månad, verkade som de var tidsinställda.

Angående kvalité gör tex Hilti bara yrkesmaskiner, Makita finns i alla prisklasser, det är ingen proffsmaskin om den kostar 1.500:- bara för att det står Makita på den.
Mina Makitor, borr och slagskruvdragare, kostade 4.500:- st 2011, och jag kan gå i god för att det är riktiga proffsgrejer.

Edit: Batterierna dog inte, alla fungerade, men slutade ta laddning.
De var väl som gamla par, när en av dem dör så brukar den andra följa efter inom kort
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
Vilken överraskning jag fick idag då jag packade upp den nya borrmaskinen.
Det var inte mina batterier som sagt upp sig, det visade sig vara laddaren!

Upptäckte det då jag försökte ladda de två nya batterierna samtidigt, en i vardera laddare och den gamla laddaren gav samma felmeddelande med ett av de nya batterierna...
Så nu sitter jag här med ny borrmaskin & laddare, samt 4 batterier :)
 
  • Gilla
fsn och 4 till
  • Laddar…
C corre skrev:
Farligt med juletider...

Makita-julkalender...
[länk]

Bra maskin till rikitgt bra pris!
[länk]
Vad kan du säga om ddf482rfeb?
Min älskade 14,4 börjar tyvärr ha gjort sitt och en bra allround maskin eftersök. Nu är det väl 18v som gäller. Har iofs inte saknat det med 14,4.
 
Slå ut en extra tusing på 5-7 år som du har maskinen. Enkelt val att lägga det lilla extra på tex 4ah batterier.

Själv har jag ddf482. NÖjd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.