Lizzardo
Har tröttnat på luftmatad knack och funderar starkt på att köpa mig en batteridriven istället.
Syftet är däckbyte och hobbymek.

Kikar på både DeWalten och Makitan eftersom jag har batterier till båda märkena.
Någon som jämfört dem eller har en av dem och kan säga att de orkar med de tilltänkta uppgifterna?

Jag kör 899 men jag gissar att Makitan är likvärdig, en polare har den och har inte gnällt. Jag har inte stött på nånting den inte klarar att lossa än i alla fall.

• Gilla
Lizzardo
  • Laddar…
Frågan är om inte en DTW285Z räcker, den är väldigt mycket smidigare

Lizzardo
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Frågan är om inte en DTW285Z räcker, den är väldigt mycket smidigare
Kikade lite på den med och det vore fint med en så smidig maskin som möjligt.
Den största rädslan ligger i att köpa en ny maskin och så orkar den inte med

Makita har presenterat 3 nya mutterdragare för i år. De mindre på typ 700Nm ska komma sen vår i USA iallafall. Om man inte har bråttom så kanske?

• Gilla
Lizzardo
  • Laddar…
Jag har 285'an och har ännu inte gått bet på något. Tvärtom har jag kunnat använda den mer än Milwaukee m18 den ersatte ,just pga storleken.

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Lizzardo
dof dof skrev:
Jag har 285'an och har ännu inte gått bet på något. Tvärtom har jag kunnat använda den mer än Milwaukee m18 den ersatte ,just pga storleken.
Mm den verkar jäkligt smidig.
Fan nu satte du griller i huvudet på mig :rofl:

MultiMan
Jag har också en 285 som jag använder i princip mest av alla maskiner och den klarar det mesta. Mycket nöjd. Sålde en bil som stått på gården i 4 år och den klarade utan problem att skruva loss samtliga hjulbultar även om den fick jobba 5-7s med några. Blev bara knappt halvljummen av 20 fastrostade bultar (eller heter det skruv, någon ingenjör får rätta). Batteriet påverkades knappt alls.

• Gilla
Lizzardo
  • Laddar…
Lizzardo
MultiMan MultiMan skrev:
Jag har också en 285 som jag använder i princip mest av alla maskiner och den klarar det mesta. Mycket nöjd. Sålde en bil som stått på gården i 4 år och den klarade utan problem att skruva loss samtliga hjulbultar även om den fick jobba 5-7s med några. Blev bara knappt halvljummen av 20 fastrostade bultar (eller heter det skruv, någon ingenjör får rätta). Batteriet påverkades knappt alls.
Och där blev jag övertalad, det får bli en 285

• Gilla
K_arlstrom
  • Laddar…
Har också en 285:a som mestadels används till hjulbyte, går utan problem, har lossat bultar som däckverkstad spänt ett halvår innan med sina knackare.

• Gilla
Lizzardo
  • Laddar…
P
Lizzardo Lizzardo skrev:
Och där blev jag övertalad, det får bli en 285
Om du inte har för bråttom så vänta lite för Makita kommer med en ny ersättare till 285 som heter 300.. Kan bli riktigt bra pris på 285 när den fasas ut.

285:an är betydligt mer allsidig. Fick testa 1002 för ett bra tag sedan och gillade inte formatet/balansen, alldeles för klumpig för min smak.
P pleqtiz skrev:
Om du inte har för bråttom så vänta lite för Makita kommer med en ny ersättare till 285 som heter 300.. Kan bli riktigt bra pris på 285 när den fasas ut.
Japp, hittade lite info om 300/800:an
Broschyr för DTW300/DTW301 18V sladdlös mutterdragare med specifikationer och tillbehör som batteri och laddare. Makita DTW800 skruvdragare med 18V batteri, laddare och krok, specifikationer för moment och storlek visas.

• Gilla
Rabbithole och 1 till
  • Laddar…
DTW300 eller 301? Ring eller pinne? Vad är att föredra?

Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
DTW300 eller 301? Ring eller pinne? Vad är att föredra?
Har en 285 + tryckluftsdriven, som om jag förstår det rätt har bägge. Om pinne kräver en låssprint för att hylsan ska sitta kvar så skulle jag bli less, så jag säger ring!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.