Behöver en ny skruvdragare för altanbygge och annat allmänt fix. Lånat och använt en Makita DDF482 en del och tycker den är trevlig att arbeta med (om än lite tung med 5Ah batteriet), så fortsätter nog på det spåret.

Men, vad är egentligen skillnaden mellan 482 och 484? Försöker man läsa på Makitas hemsida så är det en obefintlig skillnad i vikt och styrka men i övrigt identiska. Läser man recensioner och omdömen så hittar man ungefär lika många som säger att den ena är bra och den andra en sämre variant som tvärtom. Och de kostar i princip lika mycket. Och när man håller dem i handen känns de väldigt snarlika.

Vilken ska man ha...?

Jag slänger in Makita DFR550 om du vill gå på Makitalinjen. Med en skrivautomat kommer du att dra allt utom skrivarna i änden på trallen på nolltid.

• Gilla
Erikaffelin
  • Laddar…
DDF484 är kolborstfri vilket DDF482 inte är.
DDF482 bränner motorn extremt lätt.
Har skickat hur många DDF482 som helst på reparation men ingen DDF484.

• Gilla
jaqob
  • Laddar…
Rickard.
484 är brushless medans 482 är en kolborst motor. Brushless brukar ha aningen mer kraft/g och går liiite längre mellan laddningar. Jag hade gått på brushless då dom riktar den mer mot "proffsbruk" och jag tänker att dom är byggda lite bättre. Har faktiskt en 484 både i jobbet och privat och även om det inte är det bästa verktyg jag haft så är dom okej.

• Gilla
jaqob
  • Laddar…
D droidekas skrev:
DDF484 är kolborstfri vilket DDF482 inte är.
DDF482 bränner motorn extremt lätt.
Har skickat hur många DDF482 som helst på reparation men ingen DDF484.
Då har vi nog svaret på vilken jag ska köpa här, tack!

• Gilla
droidekas
  • Laddar…
484 har även (på pappret iallafall) några Nm färre i vridmoment också. I praktiken gör det nog ingen större skillnad.

Har en 482 som jag är nöjd med men använder den knappt heller. Kör slagskruvdragare till allt skruvande.

• Gilla
jaqob
  • Laddar…
Rickard. Rickard.ag skrev:
484 är brushless medans 482 är en kolborst motor. Brushless brukar ha aningen mer kraft/g och går liiite längre mellan laddningar. Jag hade gått på brushless då dom riktar den mer mot "proffsbruk" och jag tänker att dom är byggda lite bättre. Har faktiskt en 484 både i jobbet och privat och även om det inte är det bästa verktyg jag haft så är dom okej.
Tack! Med risk att öppna Pandoras ask, någon annan (i samma prisklass!) som jag borde överväga på istället? Har inget batterisystem idag, så är Makita är inte skrivet i sten.

Rickard.
J jaqob skrev:
Tack! Med risk att öppna Pandoras ask, någon annan (i samma prisklass!) som jag borde överväga på istället? Har inget batterisystem idag, så är Makita är inte skrivet i sten.
Detta ämne är ungefär som att diskutera bilmärken :)
Dom enda märkerna jag i relevant tid spenderat nog med tid på är dewalt och makita och makitas skruvdragare är så mycket bättre. Dewalt är kraftigare och snabbare vilket ofta är mer till besvär än fördel och chuckarna (dom i metall) faller sönder om man tittar på dom fel.

Jag har rekommenderat Hitachi:s absolut enklaste 18V dragare till några som inte har så höga krav och ingen har hittills blivigt besviken.

• Gilla
jaqob
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.