4 191 läst · 7 svar
4k läst
7 svar
Makita BDF452 Nya chucklager?
Hej!
Kört hårt med min skruvdragare. Blandat lite gipsspackel och dosborr upp till 80mm. Under ett par år nu. Nu glappar chucken in i maskinkroppen ganska mycket. Någon som vet var sprängskisser finns eller vart man kan få tag i lager? Gissar att det sitter ett plastlager där idag. Metall skulle sitta fint om det passade.
Vet att en naken maskin inte kostar många kronor, men vill gärna testa ett byte först. Vill ge den en service när jag ändå öppnar den.
Ingen annan som känner av ett radialglapp på Makitadragarna?
Lagavulin
Kört hårt med min skruvdragare. Blandat lite gipsspackel och dosborr upp till 80mm. Under ett par år nu. Nu glappar chucken in i maskinkroppen ganska mycket. Någon som vet var sprängskisser finns eller vart man kan få tag i lager? Gissar att det sitter ett plastlager där idag. Metall skulle sitta fint om det passade.
Vet att en naken maskin inte kostar många kronor, men vill gärna testa ett byte först. Vill ge den en service när jag ändå öppnar den.
Ingen annan som känner av ett radialglapp på Makitadragarna?
Lagavulin
Nu verkar det som man kanske byter hela växelhuset?
http://www.ereplacementparts.com/gear-assembly-p-89340.html?osCsid=b3esa7dmbvtbek3cb00k4rhn71
Lagavulin
http://www.ereplacementparts.com/gear-assembly-p-89340.html?osCsid=b3esa7dmbvtbek3cb00k4rhn71
Lagavulin
Jag har en BDF440 men utan dina problem med glapp. Det verkar som att man byter hela Gear Assembly och det är metalldrev i den.
Kolla så att chucken verkligen sitter fast innan du shoppar reservdelar.
Kolla även på denna UK-firma: https://www.mtmc.co.uk/Product.aspx?ProductID=41752&strParent=search&PPGR=0
Firman är dyrare, men det är inom EU och momsat och tullat redan från början + att frakten borde bli lägre så i slutändan kostar nog ereplacement ungefär lika mkt.
Nakna maskiner är billiga, så det gäller att räkna ordentligt först! Sen med en naken maskin är ju allt nytt, så även om du byter delar på din "gamm"-maskin så kan det vara andra delar som är slitna också.
Kolla så att chucken verkligen sitter fast innan du shoppar reservdelar.
Kolla även på denna UK-firma: https://www.mtmc.co.uk/Product.aspx?ProductID=41752&strParent=search&PPGR=0
Firman är dyrare, men det är inom EU och momsat och tullat redan från början + att frakten borde bli lägre så i slutändan kostar nog ereplacement ungefär lika mkt.
Nakna maskiner är billiga, så det gäller att räkna ordentligt först! Sen med en naken maskin är ju allt nytt, så även om du byter delar på din "gamm"-maskin så kan det vara andra delar som är slitna också.
Jag har en tigersåg från Milwaukee, som var ett sämre köp på Tradera. Med lite reservdelar börjar den nu kanske bli pålitlig.
I vilket fall som helst, har jag kommit fram till att det inte lönar sig att beställa reservdelar från dessa webshopar, frakten gör att det blir för dyrt.
Det som är utmärkt med webshopar och internet är att man alltid får fram reservdelskatalogerna och vet vilka reservdelar man ska beställa.
Jag hade definitivt frågat den lokala återförsäljaren om vad reservdelarna kostar. Räkna med ca 10kr per dollar, men eftersom det är fraktfritt, går du nog med vinst.
I vilket fall som helst, har jag kommit fram till att det inte lönar sig att beställa reservdelar från dessa webshopar, frakten gör att det blir för dyrt.
Det som är utmärkt med webshopar och internet är att man alltid får fram reservdelskatalogerna och vet vilka reservdelar man ska beställa.
Jag hade definitivt frågat den lokala återförsäljaren om vad reservdelarna kostar. Räkna med ca 10kr per dollar, men eftersom det är fraktfritt, går du nog med vinst.
När det gäller MTCC som jag länkar till så går det att få landfrakt. Några skruvdragardelar kostar £7 i frakt till Sverige, vilket jag tycker är acceptabelt. Annars håller jag med om att flygfrakten blir för kostsam. Det slutar ofta med 50% för varorna och 50% för flygfrakten.
Jag har handlat från Miles vid ett par tillfällen och det har funkat bra, men de gånger det har varit reservdelar i beställningen har det tagit en ungefär en månad innan prylarna har kommit. Om man inte är beredd på att vänta så länge kan det alltså vara klokt att välja något annan leverantör eller kolla om de har delen i fråga hemma innan man beställer (om de nu har något på lager öht). Till Miles försvar finns det en brasklapp på deras hemsida om att reservdelar kan ta extra tid, men det är lätt att missa...
Det kanske går att fusklaga den tills det blir ett ordentligt fel på den?
Jag hade en Hitachi som blev glapp på samma sätt, då plockade jag isär den och kunde konstatera att bussningen hade roterat i fästet vilket gjorde att det slet upp plasten i växelhuset.
Limmade fast den med epoxi, blev helt glappfri sedan.
Jag hade en Hitachi som blev glapp på samma sätt, då plockade jag isär den och kunde konstatera att bussningen hade roterat i fästet vilket gjorde att det slet upp plasten i växelhuset.
Limmade fast den med epoxi, blev helt glappfri sedan.
Liknande trådar
-
Makita vertkyg nya i kartong - Umeå
Säljes, Uthyres & Skänkes -
Erfarenheter av nyare batteridriven Makita kedjesåg?
Trädgårdsmaskiner -
Nya Makita-batterier helt urladdade, bör man reklamera?
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Makitas nya grästrimmer
Trädgårdsmaskiner -
Makitas nya elsåg har dubbla batterier!
Verktyg, Maskiner & Fordon