Är i färd med att inhandla en ny gap/gersåg efter att min 15 år gamla ELU håller på att ge upp. Har kollat utbudet och bestämt mig för en DeWalt DW712 eller en Makita 1013.

Båda har dock sina för och nackdelar.

MAKITA:

Fördelar:
260 mm klinga medger större kapdjup
Klingan kan tiltas både åt höger och vänster

Nackdelar:
Graderingen hamnar under plankan
Stor och otymplig

DEWALT:

Fördelar:
Gerar 50/60 grader
Smidigare

Nackdelar:
Max 70 mm sågdjup

Finns det någon som har provat båda sågarna? Någon som kan ge mig tips på andra styrkor/svagheter hos respektive maskin.

Hur ofta är man i behov av att kunna tilta maskinen åt båda hållen?
Hur ofta behöver man mer än 70 mm sågdjup?
Hur ofta behöver man mer än 48 graders gerning (som Makitan medger)?

Någon som vet var de finns till bättre pris än 6195:(DeWalt) 6995:(Makita)?

/V

Vad är det som håller på att ge upp på din gamla PS174? Jo, gissar att det är en sån du har. Byt lite istället på den för du hittar nämligen inte den kvaliten idag.
Min är lite äldre men noll problem trots att den väsnas lite.

/Kent

Vad som håller på att ge upp... Tjaa - jag tror att det är lättare att räkna upp sakerna som inte krånglar/har krånglat.

- Lagren i både motor och sågaxel tjuter och viner
- anhållet har spruckit så det är svårt att kapa rakt
- wiren som drar tillbaka klingskyddet är paj
- gejdrarna går ofattbart tungt (ja, jag har smort - hjälper inte)
- en fot borta -> står och vickar
- kilen som ska låsa i de fasta lägena är borta
- gradskalan borta
- glapp i tiltningen -> tiltar man 45 grader så gerar der en par grader på köpet...

You name it - its got it!

Den har fått utstå mycket skit. Stått ute i ösregn och snöstorm. Kapat allt från balsa till jotoba.

Den har varit på väg i flera år men har på något besynnerligt sätt klarat sig.

Men nu ska den bort...

Elun var den första sågen som kom med gejdrar (vill jag påstå) då jag köpte en på mässan 1985, den går lika bra ännu. Anhållet på de första var av plast, men mitt har hållit dessa åren. Jag har vant mig vid min såg, och har inte tidigare sett nackdelarna med sågdjup eller gering åt endast ett håll, som något problem. Jag har kollat lite på DW, men tycker att motorhuset verkar större, men annars i princip samma såg. Så om jag skulle köpa en ny såg idag, hade jag nog valt en med större sågdjup och gering åt båda hållen. Det är nog så viktigt med kvalitet på en sådan såg, men Makita har juh bra grejor, så jag föreslår en sådan. Att kunna gera åt båda hållen kan vara nog så bra, för det är inte alltid man kan vända upp o ned på bräda och såga från baksidan (hjärnan skall också hänga med här, med måtten)

Kan bara säga att ska du upp med de pengarna så köp inget annat än en såg som du kan lägga ner på båda hållen.
Det är en enorm fördel.
Har själv en 708 och är jäätenöjd med den på allt utom vikten, för man håller på o dö om man ska kasa den in och ut ur bilen varje dag.
Men när den väl e på ställningen äger den upp allt jag testat.

Vojma>Skall inte tjata på dig men det finns reservdelar till dem och även min tjuter som en skock vargar en kall vinternatt *ler* Jag hade demonterat, smort upp och justerat en del där men det är ju upp till dig. Är rätt säker på att det finns en hel del som är intresserade av den så ut släng den inte utan ut med den på blocket istället.

/Kent

sville skrev:
Kan bara säga att ska du upp med de pengarna så köp inget annat än en såg som du kan lägga ner på båda hållen.
Det är en enorm fördel.
Ja jag har nu fått låna en 1013 över helgen och märker att det kan vara en fördel att kunna lägga ner den åt båda hållen men jag kan för min värld inte förstå varför de har placerat grad-skalan UNDER brädan. Helt hjärndöd konstruktion.

Sen så väger den ju bly! Tror vikten var 21 kg och DeWalten är ju bara marginellt lättare (18,5). Den ELU:n som jag har nu är motsvarande DW701/707 och väger i så fall 14,5 kg.

Du säger vidare att du har en 708. Är det en DeWalt?

När det gäller sågdjupet så har jag mest retat mig på att jag inte har kunnat gera 70 mm socklar på höjden med min gamla ELU. Därför tror jag att jag kommer att klara mig med 70 mm kapdjup. Någon som har erfarenhet av detta...

Snickarboden skrev:
Vojma>Skall inte tjata på dig men det finns reservdelar till dem och även min tjuter som en skock vargar en kall vinternatt *ler* Jag hade demonterat, smort upp och justerat en del där men det är ju upp till dig. Är rätt säker på att det finns en hel del som är intresserade av den så ut släng den inte utan ut med den på blocket istället.

/Kent

Jag håller med dig Kent. Har precis bestället 2 nya lager+rem till min TGS 172 från -86 (jag köpte den visserligen inte förrän -04), inga problem att få tag på via Industriboden, 5 dagars leverans. Inte mycket pengar kostade det heller.

//Daniel

vojma skrev:
Ja jag har nu fått låna en 1013 över helgen och märker att det kan vara en fördel att kunna lägga ner den åt båda hållen men jag kan för min värld inte förstå varför de har placerat grad-skalan UNDER brädan. Helt hjärndöd konstruktion.

Sen så väger den ju bly! Tror vikten var 21 kg och DeWalten är ju bara marginellt lättare (18,5). Den ELU:n som jag har nu är motsvarande DW701/707 och väger i så fall 14,5 kg.

Du säger vidare att du har en 708. Är det en DeWalt?

När det gäller sågdjupet så har jag mest retat mig på att jag inte har kunnat gera 70 mm socklar på höjden med min gamla ELU. Därför tror jag att jag kommer att klara mig med 70 mm kapdjup. Någon som har erfarenhet av detta...

ja, det är en dewalt. Den kan du lätt kapa 95mm på höjden med oxå.
Men som sagt, ingen smäcker lr lätt maskin, men dock ca 300 ggr bättre än en 707:a

Hmm, inte reklamationer kanske men hur mycket reparerar ni Elu? Något säger mig att det är ytterst få sådana som behöver fixas.

/Kent

Hittade i dagarna en Bosch GCM 10 SD.

Klinga 254 mm (Kapdjup ca 95 mm)
Gerar 50/60 grader
Tiltas 45 grader åt båda hållen
Bordet kan breddas till ca 100 cm i brädans längdriktning
En mängd andra finesser

Dessutom ingår en sågbänk liknande DeWalts, något kortare bara.

Allt för det facila priset av 7490:- inkl moms

Nu till min fråga...

Kvalitén? Någon som har erfarenhet av Bosch kap/gersågar???

Har köpt en Makita LS0714FL .
Dock inte provkört den det blir i helgen.
Kör DeWalt 701 på jobbet och större.
Men för hemma bruk ville jag ha nått smidigare.
Kan inte vinkla den åt båda hållen men har man utrymme
är det lätt att vända på bitarna.
Kollade på blåa boschen men dom va för tunga och den
gröna lite för plastiga.

Mvh Putte

Jag köpt en begagnad ELU PS174 för ett tag sedan. Rätt kul när jag märkte att alla delar fortfarande fanns att köpa till den. Jag bytte ut lite delar, lämnade in klingan på slipning och tog med sågen till en serviceverkstad som smörjde upp den och ställde in den. Nu är den som ny :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.