Hej! Har köpt ett bord i furu (bild 1) som jag slipat och nu tänkte betsa. Är helt ny på detta och vill få det att likna borden på bild 2 & 3. Nån som är kunnig och vet hur man kan få till samma känsla på bordet? Tips på vilken eller vilka typer av bets och vilka nyanser jag ska använda i så fall?
Jag hade använt linolja och lite bränd umbra (en provburk bränd umbra räcker väldigt långt). Först hade jag strukit på ren linolja och sedan tagit lite linolja med en liten gnutta bränd umbra och strukit lite här och var och arbetat in det som bara den. Och fortsatt så tills jag var nöjd. Testa på ett ställe som inte är så synligt och gör det inte för jämnt.
Det som bordet i din referensbild vill efterlikna är ju ett gammalt obehandlat bord som fått patina genom användning. Därför hade jag arbetat in mer färg där man naturligt hade fått hårdare slitning på bordet.
Det som bordet i din referensbild vill efterlikna är ju ett gammalt obehandlat bord som fått patina genom användning. Därför hade jag arbetat in mer färg där man naturligt hade fått hårdare slitning på bordet.
Produkter som diskuteras: "linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 141 inlägg
Såpa ger trät en gråare färg. Slipa grovt och såpa in med linsåpa. Du ska absolut inte betsa, det kommer bara se fejk ut. Sen är det bara att vänta i hundra år. Baka bröd direkt på, gör barn direkt på, föd barn direkt på. Spill ut vin, kaffe och brännvin. Kör hårt!