Hej,
Jag har grävt runt huset och nu har det blivit dags för att lägga drämeringsrör, jag har läst här att man kan använda sig av planka och vattenpass för att skapa fall för rören, jag undrar om någon vänlig själ kan beskriva hur det ska gå till i detalj

Claes Sörmland
Du skapar fall genom att förlägga schaktbottnen med rätt fall. Sen när röret läggs på schaktbotten så hamnar det också i fall.

I grund och botten så behöver du ett riktigt långt vattenpass. Om du saknar ett långt vattenpass så kan du fästa en kortare vattenpass på en helt rak läkt (eller ännu bättre en rätskiva i aluminium). Jag har använt buntband för detta ändamål och en 2,0 m lång läkt.

När du ska kolla att schaktbottnen har ett fall 1:100 så lägger du läkten på schaktbottnen och säkerställer att bottnen följer hela läktens längd utan svackor. Se till att det blir plant med en raka.

Om du nu lyfter läkten 2 cm (lägg något som är exakt 20 mm under läkten) längst ut i dalsidans ände (dit du vill att vattnet ska rinna) så ska vattenpasset vara i våg. Om inte justera schaktbottnen med en raka. Sen fortsätter du med nästa 2 cm schaktbotten o s v.

Mät även på själva dräneringsledningen när du har pulat klart och innan du fyller igen.

Behövs det något fall?

Claes Sörmland
D Daniel 109 skrev:
Behövs det något fall?
Bra med rätt fall så lägger sig inte lera, silt och sand i rören på samma sätt.

Menar du att du har ett flöde som spolar med sant i rören?

Claes Sörmland
D Daniel 109 skrev:
Menar du att du har ett flöde som spolar med sant i rören?
Precis, att om det flödar vatten så tar det med lera, silt och finsand som lägger sig i rören där det är plant eller finns svackor/bakfall.

Finns inget vattenflöde under ledningarnas livslängd så har kan ju lagt ledningen helt i onödan.

Bästa svaret

Det viktigaste måste vara att det inte finns något bakfall någonstans. Genom att lägga ett litet fall hela vägen minimerar man den risken. I en perfekt värld borde man kunna lägga ett dräneringsrör helt utan fall.
Men det här är utanför TS frågeställning. Fall eller inte fall, det mäts på samma sätt. Claes har beskrivit hur man gör om man inte äger ett långt pass.

Tja,
Stort tack för bra svar,
Jag fattar, men om jag ska sträva efter 1cm per 2 meter så kommer jag behöva gräva alldeles för djupt på slutet, ytan jag ska lägga rör på är 40 meter, dvs att jag kommer ner till ca 30cm .
Är det ett måste att börja 10cm från plattans lägsta punkt eller in man börja från 5cm ?
Eller är det bättre att dela upp ytan på 2 och leda bort 20 m till en stenkista och resterande till brun och vidare ut på gatan?
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Du skapar fall genom att förlägga schaktbottnen med rätt fall. Sen när röret läggs på schaktbotten så hamnar det också i fall.

I grund och botten så behöver du ett riktigt långt vattenpass. Om du saknar ett långt vattenpass så kan du fästa en kortare vattenpass på en helt rak läkt (eller ännu bättre en rätskiva i aluminium). Jag har använt buntband för detta ändamål och en 2,0 m lång läkt.

När du ska kolla att schaktbottnen har ett fall 1:100 så lägger du läkten på schaktbottnen och säkerställer att bottnen följer hela läktens längd utan svackor. Se till att det blir plant med en raka.

Om du nu lyfter läkten 2 cm (lägg något som är exakt 20 mm under läkten) längst ut i dalsidans ände (dit du vill att vattnet ska rinna) så ska vattenpasset vara i våg. Om inte justera schaktbottnen med en raka. Sen fortsätter du med nästa 2 cm schaktbotten o s v.

Mät även på själva dräneringsledningen

L llkh skrev:
Hej,
Jag har grävt runt huset och nu har det blivit dags för att lägga drämeringsrör, jag har läst här att man kan använda sig av planka och vattenpass för att skapa fall för rören, jag undrar om någon vänlig själ kan beskriva hur det ska gå till i detalj
Vilken

Du börjar i motsatt ände till avrinningen och går åt två håll. Då blir det 20m åt varje håll vilket blir 10cm total fallhöjd.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.