17 903 läst · 11 svar
18k läst
11 svar
Mäta och justera flödet igenom en radiator
Har installerat bergvärmepump. Vissa radiatorer är dock kalla och i vissa fall varmare på returledningen än tilloppet (bakflöde?). Om man stänger några termostater helt så blir dessa varma. Det verkar alltså som att vissa radiatorer tar för mkt flöde dvs "kortsluter" systemet. Antar att man kan vrida upp cirkulationspumpen men det löser inte problemet. De radiatorer som har för högt flöde kommer ju ge dåligt delta-T då de knappt hinner kyla av vattnet innan det går på retur igen.
Så, hur mäter man vilka radiatorer som är feljusterade, som har för högt maxflöde? Antar att man kan öppna fullt och mäta tempskillnaden mellan topp/botten eller tillopp/retur. Men går det att sätta någon form av flödesmätare utanpå tilloppsröret för att få snabbare och exaktare mätning?
Eller annat tips på hur elementen ska trimmas in?
Så, hur mäter man vilka radiatorer som är feljusterade, som har för högt maxflöde? Antar att man kan öppna fullt och mäta tempskillnaden mellan topp/botten eller tillopp/retur. Men går det att sätta någon form av flödesmätare utanpå tilloppsröret för att få snabbare och exaktare mätning?
Eller annat tips på hur elementen ska trimmas in?
Är det inte så att om vi justerar alla till samma flöde så blir det upp till termostaten att stänga av. Som det är nu verkar några element kortsluta flödet och det är egentligen bara dessa vi vill begränsa.
Om man lyckas trimma in exakt den effekt som behövs så skulle man ju kunna ta bort termostaterna och styra centralt. Bättre för ekonomin men då kan man inte variera själv i olika rum.
Om man lyckas trimma in exakt den effekt som behövs så skulle man ju kunna ta bort termostaterna och styra centralt. Bättre för ekonomin men då kan man inte variera själv i olika rum.
Om man har en (vanlig) bergvärme pump direkt kopplad mot radiator systemet så får vp samma flöde som rad systemet men vp vill ha ett visst flöde för att gå bra.Stryper man med många termostater samtidigt så stryper man bort flöde och även vatten volym som vp behöver för att få ok med start stopp ett fåtal termostater är dock ok i de flesta fallen. En större radiator behöver högre flöde för att lämna rätt effekt än vad en mindre behöver. Kolla så att de kalla radiatorerna inte är strypta och är dom öppna får man helt enkelt strypa de andra men ta det stegvis för stryper man en radiator flyttas flödet till en annan radiator.
Börja med att strypa de radiatorer som skickar tillbaka för varmt vatten, sänker du flödet genom de som går för fort så kommer flödet styras över till de andra radiatorer med ett lägre otillräckligt flöde idag. För hög total sänkning av flödet ger problem med värmepumpen men håller du dig inom samma balans som idag men att du bara "flyttar" flödet så kommer du inte få problem.däremor är det ingen bra lösning att stänga helt med termostater för då stryper du flödet helt till vp då termostaterna stänger.
Om du har bytt till bergvärmepump från ett högtempsystem (t.ex. olja eller något annat brännbart) så är du knappast i behov av termostater alls. Börja med att öppna alla termostater och vred helt. Därefter är målbilden att få temperaturskillnaden mellan ut- och ingående vatten på värmepumpen till cirka 7-10 grader. Detta löser man enklast genom att ha 7 graders tempskillnad mellan in- och ut på varje enskild radiator. Skaffa en billig IR-termometer och ge dig först på de radiatorer som har strypventil och stryp ned dem till 7 graders skillnad med öppen termostat. Fortsätt hela varvet runt. Sannolikt kommer du behöva justera hastigheten på cirkulationspumpen. Gå därefter varv efter varv tills du har nåt balans. Innan du mäter kan det dock vara läge att kolla om värmepumpen fortfarande går...
Om du ska justera till 7 graders delta på varje rad så ska det i så fall göras vid dut eller i alla fall framledningen vp har vid dut utan ev elspets annars kommer deltat bli fel för 7 graders delta har man inte vid lägre framledning.
Helt riktigt, men så länge det är ett par minusgrader ute så brukar det inte vara så vansinnigt stor skillnad. Det man "riskerar" är väl endast lägre COP och därmed lägre toppeffekt när det är som kallast?smurfen72 skrev:
Skulle jag trimma in på 7 graders delta vid DUT (-18 hos mig) så misstänker jag att deltat skulle bli bara ett par grader vid "normalvinter" på någon minusgrad eller så. Det borde väl totalt sett ge en sämre effektivitet?
Hmm. Jag är med på att effekten på varje enskild radiator blir högre ju lägre deltat är. Eftersom radiatorerna i ett konverterat system ofta är underdimensionerade är detta positivt eftersom man får upp COP. Men å andra sidan vill värmepumpen ha så låg framledning som möjligt för högre COP. Ett för lågt deltat ger lägre COP.
Med en varvtalsstyrd kompressor som styr på deltat är detta lättare, men med en on/off så blir det tre variabler som styr åt olika håll. Detta samtidigt som cirkpumpen, som styr deltat, är statisk. Man måste alltså kompromissa och styra mot den utetemp som sett över året ger flest driftstimmar. En fjärde variabel! Mitt stackars huvud värker...
Med en varvtalsstyrd kompressor som styr på deltat är detta lättare, men med en on/off så blir det tre variabler som styr åt olika håll. Detta samtidigt som cirkpumpen, som styr deltat, är statisk. Man måste alltså kompromissa och styra mot den utetemp som sett över året ger flest driftstimmar. En fjärde variabel! Mitt stackars huvud värker...
Deltat över vp är på en on/off vp ganska konstant den varierar endast därför att vp vid hög framledning tappar lite effekt. Många vp on/off eller inverter har i dag styrda cp efter deltat och då blir deltat lika eller i alla fall det önskade hela tiden. Det bästa för vp är lågt delta vilket ger låg framledning men blir deltat för lågt kommer mycket varmt vatten tillbaka i retur och framledningen blir hög och vp stoppar. Har man rejäl tank till vp är det lite annorlunda då kan man troligtvis ha lägre delta eftersom det tar längre tid innan returen stiger. Men hur som helst lagom är nog bäst.