Hej!

Har letat och letat utan att hitta information gällande mätregler för bostadsrättslägenhet.

Det är så att jag köpt ett renoveringsobjekt och gjort om några utrymmen och nyttjar de på ett nytt sätt nu.

Lägenheten var specad till 58,6m2 + 28m2 biarea i köpekontraktet.

Det första jag gjorde var att fråga föreningen om jag fick köpta till "yttre hallen" (bild 1) och flytta ut ytterdörren dit. Det gav mig några extra kvadratmeter och direkt tillgång till förrådet från lägenheten. Större delen av förrådet gjordes om till sovrum, med egen ingång (se bild 2).

Nu undrar jag hur denna del som nu är sovrum & förråd ska mätas.

Lägenheten är också källarplan och ligger mesta dels under marken, förutom en vägg med två fönster (se bilder).

Har hört olika bud på hur källarplan ska mätas och kan inte dra några egna slutsatser utifrån det jag läst.

Föreningen vill mäta om min lägenhet och höja avgiften men dom är bara lekmän och pensionärer och har ingen mer koll på mätregler än mig. Kanske finns det någon här som har koll?

Tack på förhand!

Bild 1
Ritning av lägenhet med kök, vardagsrum, "yttre hall", förråd utan fönster och Dusch/WC, ej i skala.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild 2
Skiss av renoverad bostadsrättslägenhet med nytt sovrum och integrerad hall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ej skalenligt

Boarean räknar du 6 meter in från väggen med fönster, även hallen ingår om den hamnar i det området, resten räknas fortfarande som biarea.
Har du sökt och fått bygglov för ändringen du gjort ? Normalt så brukar dom inte godkänna sovrum utan fönster.

Misstänkte att det kunde vara så.
Informationen jag hittat känns inte övertydlig att det med 6m från fönster gäller lägenhet också.

Jag har kollat upp bygglov och det var inga problem.

Har för mig att sedan 2009 är det samma regler för lägenheter i flerbostadshus som i småhus.
Se nu till att föreningen uppdaterar sitt lägenhetsregister med ev. ändrad storlek och framför allt ombyggnaden av förråd och sovrum. Tänk på att även kolla med ditt försäkringsbolag så de har rätt uppgift om antal rum och kvadratmeter. Sedan är det alltid bra att ha en kopia på bygglov och medföljande ritning i tryggt förvar om du i framtiden skall sälja bostadsrätten.

Fast, räknar man verkligen så för flerfamiljshus?

Om man tänker sig en lägenhet på 10e våningen, med fönster på en fasad, trapphus åt andra hållet, andra lägenheter på båda sidor. Då skulle alltså max 6m in vara boyta? Och för mig är det inte en uppenbar skillnad om det finns en lägenhet på andra sidan en fönsterlös vägg, eller om det är sprängsten på andra sidan väggen.

Regeln om 6 meter in gäller bara källarvåningen i souterränghus, inte på markplan, 2:a våningen eller 10:e våningen, oavsett bostadsform.

Hittar dock ingen info om huruvida samma regel gäller för en lägenhet som ligger helt i källare, men helt klart är att fönsterlösa utrymmen inte ingår i boytan. Så frågan är egentligen om förrådet räknats in i bostadens andelstal förut eller inte.

Redigerat:
Om jag minns rätt måste den del av lgh med fönster ha marknivån under golvnivå för att räknas som boa, annars blir hela lgh bia.

Finns begreppen boyta och biyta när man beräknar andelstal i ett BRF flerfamiljshus?

C
Det finns en utförlig standard för hur man skall mäta. Kolla: http://www.sis.se/matabostad
Den får man för övrigt mängder med träffar på om man googlar på t.ex. lägenhetsyta, så jag har lite svårt att förstå hur man kan missa den :x

Nu är det ju i detta fallet lite mer komplicerat eftersom andelstalen förmodligen baseras på ytan i den ekonomiska planen som antagligen är uppmätt enligt gamla regler. Om man mäter om din lägenhet enligt nya regler och baserar ditt nya andelstal på detta utan att mäta om övriga lägenheter, så blir det ju orättvist (för övrigt förmodligen till din nackdel).

Jag har ingen erfarenhet av just denna situation, men rimligtvis måste det nya andelstalet basera sig på en yta som är uppmätt enligt samma förutsättningar som övriga lägenheter i föreningen.

• Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
cpalm skrev:
Det finns en utförlig standard för hur man skall mäta. Kolla: [länk]
Den får man för övrigt mängder med träffar på om man googlar på t.ex. lägenhetsyta, så jag har lite svårt att förstå hur man kan missa den :x

Nu är det ju i detta fallet lite mer komplicerat eftersom andelstalen förmodligen baseras på ytan i den ekonomiska planen som antagligen är uppmätt enligt gamla regler. Om man mäter om din lägenhet enligt nya regler och baserar ditt nya andelstal på detta utan att mäta om övriga lägenheter, så blir det ju orättvist (för övrigt förmodligen till din nackdel).

Jag har ingen erfarenhet av just denna situation, men rimligtvis måste det nya andelstalet basera sig på en yta som är uppmätt enligt samma förutsättningar som övriga lägenheter i föreningen.
Den har jag inte missat. Det är inte direkt en utförlig standard utan en "översikt av mätreglerna".
Vill du ha tillgång till kompletta standarden finns denna att köpa för en ca 1200kr.

Angående andelstalen så står det klart och tydligt i en bilaga till mitt köpekontrakt att förrådet tillhör lägenheten och är inräknad i andelstalen.

Update på läget:
Tre styrelsemedlemmar skulle idag mäta lägenheten och alla tre såg ut som fågelholkar när jag frågade vilka regler de använder sig av.
Ingen av dem hade något svar på den frågan. De visste nog inte ens att det finns regler.
Jag fick dilemmat att "antingen godkänner du VÅRA mätregler vilket innebär att du nu får betala fullt pris per kvadratmeter för det som tidigare varit förråd - eller så får du återställa allt till ursprunget.

Detta är vad jag menar med inkompetenta pensionärer som sitter i styrelsen.

Jag sa att jag varken godkänner eller avböjer deras förslag och letar fortfarande med ljus och lykta efter någon som kan ta sig an mitt specialfall.

Har påbörjat en mailväxling med en kontakt från anticimex där jag skickat bilder exteriört och interiört med förklaringar, så förhoppningsvis kan jag få svar på vad som gäller inom kort.

Styrelsen måste så klart antingen anlita en behörig mätare (firma) själv eller delegera till dig. Då får ni ritningar och mätbevis, kostar ca 3-5 tkr.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Och om detta skulle delegeras till mig är det då jag som får stå för fiolerna?

Isf lär det behövas någon typ av beslut inom styrelsen eller på en stämma, är inte helt 100 vad som gäller i detta fall.

cpalm skrev:
Det finns en utförlig standard för hur man skall mäta. Kolla: [länk]

Det går inte att ändra bara ditt andelstal i bostadsrättsförenignen. Eftersom ditt andelstal ökar så minskar även alla andras andelstal, hela huset kan ju inte vara mer än 100%. Alltså måste alla lägenheters andelstal räknas om. När jag satt i bostadsrätts styrelse ändrades en lokal till bostad vilket med förde att alla andelstal skulle räknas om (Ett riktigt helvete i ett hus från 1930 där andelstalet var beroende på ursprunglig kontantinsats).

Vill det sig riktigt illa så ändras andelstalet så mycket att skatteverket tycker att du ska vinstbeskatta på hela din lägenhet. Är det en väldigt liten förening så kan alla andelshavare behöva skatta för sina lägenheter.

toolman77 skrev:
Det går inte att ändra bara ditt andelstal i bostadsrättsförenignen. Eftersom ditt andelstal ökar så minskar även alla andras andelstal, hela huset kan ju inte vara mer än 100%. Alltså måste alla lägenheters andelstal räknas om. När jag satt i bostadsrätts styrelse ändrades en lokal till bostad vilket med förde att alla andelstal skulle räknas om (Ett riktigt helvete i ett hus från 1930 där andelstalet var beroende på ursprunglig kontantinsats).

Vill det sig riktigt illa så ändras andelstalet så mycket att skatteverket tycker att du ska vinstbeskatta på hela din lägenhet. Är det en väldigt liten förening så kan alla andelshavare behöva skatta för sina lägenheter.
Eftersom förrådet redan räknats in i andelstalen kan detta inte vara något problem. Ingenting har ju "eegentligen" blivit större?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.