Hej

Vi har köpt en tomt (med hus på) som sluttar. För att titta på hur ev utbyggnader ska göras vill jag mäta upp tomtens topografi, marknivån i olika punkter. Hur görs detta enklast?
Lång bräda vattenpass och tumstock.
Nån laser mojäng
etc

/Pär

Slang och vatten.
Samt tumstock naturligtvis.
Det är lättast att vara två.

En laser är ju förstås ett utsökt hjälpmedel i detta fall. Ett givet val!

MathiasS skrev:
En laser är ju förstås ett utsökt hjälpmedel i detta fall. Ett givet val!
Fast dyrt, speciellt om det är en engångsföreteelse.

• Gilla
Sphinxx
  • Laddar…
Kostar inte många kronor (i sammanhanget) att hyra en planlaser på tex Cramo.
Jag betalade ~1600:- för en vecka.

FredrikR skrev:
Kostar inte många kronor (i sammanhanget) att hyra en planlaser på tex Cramo.
Jag betalade ~1600:- för en vecka.
Fast under den tiden det tar att åka och hämta lasern så har man redan hunnit mäta klart med slangpasset.
Speciellt i fall som detta då det inte verkar vara millimeternogrannhet som krävs. Även om slangpass är noggranna.
En annan fördel är att de funkar runt hörn och andra platser med skymd sikt.

Tumstock och en enkel laser för typ 1000:- från byggvaruhuset fungerade utmärkt för oss. Speciellt nu när det är rätt mörkt ute mest hela tiden. I klart dagsljus är det ingen bra idé men i skymning går det bra.

Laser :)
Vattenslang fungerar även det ýpperligt när man mäter runt hörn.

Ni har fått goda tips ovan.

Men några tips för egen topografikarta:
- Utgå från en "nolla" t ex gatan (alternativt befintlig byggnad), vilket bör ha några höjdpunkter inskrivna på byggkartan.
- Gör ett "rut"mönster av tomten, som du skriver in höjderna i nån karta eller nått annat papper.

Med det till hjälp, ser du hur du kan fördela massorna, räkna ut vad man behöver komplettera i massor/alternativ ta bort etc etc. Samt lutning ut mot gata etc.

pinebar skrev:
Tumstock och en enkel laser för typ 1000:- från byggvaruhuset fungerade utmärkt för oss. Speciellt nu när det är rätt mörkt ute mest hela tiden. I klart dagsljus är det ingen bra idé men i skymning går det bra.
Vid dagsljus kan man använda sig av de röda glasögonen för att se lasern bättre.

Hej

Hyr en vanlig avvägningsutrustning (behöver inte alls vara laser, det är bara dyrare). Det kostar inte många kronor för en dag och arbetet går snabbt och enkelt. Se bara till att du får med en tillräckligt lång mätstång så du slipper flytta instrumentet onödigt mycket.

ett smidigt sätt är ju att slå upp två stakkäppar på säg 2 - 3 m avstånd. sätta upp en skruv elle dyligt på varje i våg. sedan kan en "flukta" in vågen där ni vill ha den medan den andra markerar denna längre bort på en käpp. förstår du...?...

pette skrev:
ett smidigt sätt är ju att slå upp två stakkäppar på säg 2 - 3 m avstånd. sätta upp en skruv elle dyligt på varje i våg. sedan kan en "flukta" in vågen där ni vill ha den medan den andra markerar denna längre bort på en käpp. förstår du...?...
Nja... inte helt solklart ;-)

Men jag gillar vattenslangen framförallt då det står en hel den tujor, träd och annat på tomten. Tack för det! Rutnät har jag redan skissat in.

En nyfiken fråga, rätta mig om jag har fel.
Proffsavvägningsutrustning håller sig vågräta digitalt på något sätt (de diffar antagligen inte så mycket)
En laser med ett litet vattenpass från byggvaruhuset kan diffa ganska mycket om det är långa sträckor mellan mätpunkterna.

/Pär

Beroende på hur noggrannt du behöver väga av kan du alltid gå till kommunen. De har, i varje fall i min kommun, översiktskartor samt separata kartor med höjdkurvor. Dessa kartor lägger de på varandra och kopierar. Så mycket enklare kan det inte bli.
Är det utom tätbebyggt område kan det dock hända att det inte finns höjdkarta där.

Plura skrev:
En laser med ett litet vattenpass från byggvaruhuset kan diffa ganska mycket om det är långa sträckor mellan mätpunkterna.

/Pär
Lasern med vattenpass för 99 sek kan du skicka i sopen eller låta bli att köpa. Drygt 1500 sek får du investera om du ska få en laser du ska trivas med under flera år. Slangpass funkar men hur roligt är det?;)

MathiasS skrev:
Lasern med vattenpass för 99 sek kan du skicka i sopen eller låta bli att köpa. Drygt 1500 sek får du investera om du ska få en laser du ska trivas med under flera år. Slangpass funkar men hur roligt är det?;)
Ganska kul när / om man behöver mäta runt hörn, bakom buskar och annat;) Men visst en bra laser är ju inte fel...

Gjorde som så att jag tog mitt "deluxe" laserpass fråm biltema och mätte det mot slangvattenpasset på en 10 meters sträcka. Lasern lutar 0,5 mm/metern neråt enligt den kontrollen så nu kan jag mäta med hyffsad kvalitet även med lasern. Dock använder jag den just för trädgårdsjobb och dylikt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.