Någon som har ett tips om någon manick som kan mäta min strömförbrukning och spänning på mina tre inkommande faser och logga detta? Gärna så man kan få in det i datorn efteåt eller via nätverket.

Vilken upplösning tänker du dig? Jag har en elmätare med modbus som jag läser av med en raspberry pi. Det är en möjlig väg för att åstadkomma det du vill. Fast det kanske finns enklare vägar.

A Avemo skrev:
Vilken upplösning tänker du dig? Jag har en elmätare med modbus som jag läser av med en raspberry pi. Det är en möjlig väg för att åstadkomma det du vill. Fast det kanske finns enklare vägar.
Vilken har du? Är i färd att byta ut vår elcentral från 60-talet och vill kunna hålla lite koll eftersom vi har dyrt elnät (Vattenfall) så vill helst klara mig med 16 A.

Du kan hitta Ikea Sparsnäs energidisplay från 99 kr och uppåt.
Loggar grafiskt energiförbrukning under dygn/vecko och månad. Min och max effektuttag visas också.

Jag vill veta hur många ampere det går genom varje fast över tid så sparsnäs verkar inte vara ett alternativ.

• Gilla
halper
  • Laddar…
Bjerke88 Bjerke88 skrev:
Jag vill veta hur många ampere det går genom varje fas.....
Jag har samma tanke. Jag har funderat på att skaffa tre st strömtrafos, men de
måste vara små! Men de som finns för industriellt bruk är ju gigantiska. Jag har försökt
att hitta något liknade de som är gjorda för effektvakter, men de är oftast gjorda för
att passa i en specifik tillämpning och är inte generella.

A Avemo skrev:
Jag har en Eastron SDM630-modbus som jag köpte för några år sedan från energibutiken. Den tycks ha utgått men det finns andra.
[länk]
Efterföljaren till din blev det. Tre stycken!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.