Hej!
Är det någon som vet om det finns ett smidigt sätt att mäta elförbrukningen till en separat stuga (trefas) som hyrs ut på tomten. Jag skulle vilja gå över till timprisavtal och då bör ju stugans el mätas på samma sätt. Finns det elmätare som som mäter per timme och som räknar ut elpriset utifrån de aktuella timpriserna? Eller behöver elpriserna loggas i en separat dator som som sedan räknar ut kostnaden utifrån timpriserna? Hur görs det isf?Hoppas någon kan hjälpa mig att hitta en lösning!
Hälsningar
Peter

Hej Peter!
Jag har precis samma undran då vi ska hyra ut gäststugan och vill kunna ta betalt för elen vad den faktiskt kostar.
Ingen verkar ha svarat dig, löste det sig?
Jag har försökt reda i det där med M-bus-avläsning, men det verkar lite för omständigt för min del.
/ Dennis

Modbus och mbus är industristandarder. Man kan sätta en sådan mätare innan och sedan avläsa med en dator periodiskt varje timme. Men för detta så behöver man även en enhet konverterar mobus/modbus till något som är enkelt för en dator att använda. Utrustningen för detta är billigare med modbus.

Sen så finns det mätare som kan använda wifi. Hur bra och enkelt det fungerar har jag ingen erfarenhet av.

Att notera så finns det något som heter MID certifiering. Detta är en certifiering som krävs för fakturering från ett elbolag. Det kan vara lämpligt att administratoriskt ha det även i ett privat avtal även fast det inte är något lagkrav.

Men för att lyckas med detta så måste man kunna läsa in alla underlag för att kunna prissätta. Räkna med att det tar minst en dag för att kunna sammanställa allt.

Jag kan guida i detalj vilka komponeneter man kan använda. Jag har ett system som jag använder för att fakturera i min bostadsrättsförening. Man behöver ju inte använda exakt de mjukvaror jag använder men koncepten kommer ju vara de samma.

P Deffler skrev:
Hej Peter!
Jag har precis samma undran då vi ska hyra ut gäststugan och vill kunna ta betalt för elen vad den faktiskt kostar.
Ingen verkar ha svarat dig, löste det sig?
Jag har försökt reda i det där med M-bus-avläsning, men det verkar lite för omständigt för min del.
/ Dennis
Hej Deffler
Nej tyvärr har jag ingen lösning. Elmätaren, en abb c13 lär har både en lysdiod och annan utgång som blinkar i takt med förbrukningen. Jag har sett att det finns någon pryl som kan fånga upp detta och skicka det vidare, till en dator kanske. Tänkte att någon skulle ha utvecklat en app eller något som samkör detta med timpriserna men hittar inget. Tibber kan t ex inte hjälpa till. Hojta gärna till om du hittar en lösning!
Hälsningar
Peter

M merbanan skrev:
Modbus och mbus är industristandarder. Man kan sätta en sådan mätare innan och sedan avläsa med en dator periodiskt varje timme. Men för detta så behöver man även en enhet konverterar mobus/modbus till något som är enkelt för en dator att använda. Utrustningen för detta är billigare med modbus.

Sen så finns det mätare som kan använda wifi. Hur bra och enkelt det fungerar har jag ingen erfarenhet av.

Att notera så finns det något som heter MID certifiering. Detta är en certifiering som krävs för fakturering från ett elbolag. Det kan vara lämpligt att administratoriskt ha det även i ett privat avtal även fast det inte är något lagkrav.

Men för att lyckas med detta så måste man kunna läsa in alla underlag för att kunna prissätta. Räkna med att det tar minst en dag för att kunna sammanställa allt.

Jag kan guida i detalj vilka komponeneter man kan använda. Jag har ett system som jag använder för att fakturera i min bostadsrättsförening. Man behöver ju inte använda exakt de mjukvaror jag använder men koncepten kommer ju vara de samma.
Det låter intressant! Rullar det på automatiskt sedan när det är installerat?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.