11 121 läst · 12 svar
11k läst
12 svar
Mäta Ah på batterier
Hej,
Snubblade över denna annons på blocket: http://www.blocket.se/vi/13684983.htm?ca=23_10_s
Återges här i text om den skulle försvinna från blocket:
"Har en Dewalt batteridriven cirkelsåg dw936, 18v 3amp.
annvänd en gång med andra ord ny skick.
ny testat batteri kom upp till 2.98 amp.
Ligger självklart i väska med alla tillbehör som laddare mm.Har även en dewalt dw825-qs vinkelslip i bra skick för 300 kr"
Hur gör man för att på detta vis testa sina batterier? Hade jag inte aning om att man kunde göra.
//Daniel
Snubblade över denna annons på blocket: http://www.blocket.se/vi/13684983.htm?ca=23_10_s
Återges här i text om den skulle försvinna från blocket:
"Har en Dewalt batteridriven cirkelsåg dw936, 18v 3amp.
annvänd en gång med andra ord ny skick.
ny testat batteri kom upp till 2.98 amp.
Ligger självklart i väska med alla tillbehör som laddare mm.Har även en dewalt dw825-qs vinkelslip i bra skick för 300 kr"
Hur gör man för att på detta vis testa sina batterier? Hade jag inte aning om att man kunde göra.
//Daniel
Finns maskiner som rekonditionerar dåliga batterier.. man bör dock göra detta nån gång om året eller iallafall vart annat år för att det ska vara nån mening.
Att komma in med ett batteri som är helt slut är meningslöst då man med största sannolikhet inte kommer att få liv i alla celler i batteriet ändå.
Att komma in med ett batteri som är helt slut är meningslöst då man med största sannolikhet inte kommer att få liv i alla celler i batteriet ändå.
Modellflyg/bilar som går på el behöver bra laddare som kan "cykla" accarna. Alltså ladda ur och upp accarna flera gånger i följd. Kostar en femhundring (och uppåt) och med litet pyssel kan man nog ansluta varenda acce man har i huset till en sådan. Går att skaka hyfsat liv i de flesta accar faktiskt. Och så kan man snabbladda rakapparaten på en kvart också
Jag har en sådan här t.ex. http://www.hobbyverkstad.se/elektronik/x_peak_3_plus.html och som ni ser på specen så laddar och cyklar den det mesta man kommer över (är rätt säker på att den laddar Li-Ion också). Den går dock på 12V och har man ingen bra 12V-trafo så kopplar man den till ett bilbatteri som man laddar med sin vanliga bilbatteriladdare.
Jag har en sådan här t.ex. http://www.hobbyverkstad.se/elektronik/x_peak_3_plus.html och som ni ser på specen så laddar och cyklar den det mesta man kommer över (är rätt säker på att den laddar Li-Ion också). Den går dock på 12V och har man ingen bra 12V-trafo så kopplar man den till ett bilbatteri som man laddar med sin vanliga bilbatteriladdare.
Dessutom kommer det förstöra mätinstrumentet, för en sådan cell kan lämna långt över 20A vid kortslutning, som det blir om man bara ställer in multimetern på ampere och lägger testsladdarna över batteripolerna.
Eller rättare sagt, på många instrument blåser man säkringen ( på mer seriösa instrument är det en svindyr och svårhittad säkring), men en hel del instrument är inte avsäkrade på 10A-området (eller vad det nu är för toppström dom kan mäta), så dom lär börja ryka.
Vill man ladda ur och mäta strömmen över tid är det snarast ett problem att hitta ett lämpligt motstånd. Om man väljer ett 24 ohms motstånd får man 0.5 A urladdningsström = 6W värme, så något litet pyttemotstånd får det inte vara (beräknat på 12V acc). Men en 5W bilglödlampa är kanske ett smart alternativ.
Eller rättare sagt, på många instrument blåser man säkringen ( på mer seriösa instrument är det en svindyr och svårhittad säkring), men en hel del instrument är inte avsäkrade på 10A-området (eller vad det nu är för toppström dom kan mäta), så dom lär börja ryka.
Vill man ladda ur och mäta strömmen över tid är det snarast ett problem att hitta ett lämpligt motstånd. Om man väljer ett 24 ohms motstånd får man 0.5 A urladdningsström = 6W värme, så något litet pyttemotstånd får det inte vara (beräknat på 12V acc). Men en 5W bilglödlampa är kanske ett smart alternativ.
Produkter som diskuteras: "multimetern"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
På NiCd celler kan man plocka ut upp till 100C där C står för Kapacitansen. Dvs ett 3 Ah batteri skulle man i Teorin kunna ta ut 300 A ur vid kortslutning. NiMh ligger dock inte liks högt. Minns inte riktigt hur många C.
Li-pol celler har jag för mig klarade 6C.. Men de tror jag har gått upp nu efterhand iåmed att de har utvecklats en del.
Li-pol celler har jag för mig klarade 6C.. Men de tror jag har gått upp nu efterhand iåmed att de har utvecklats en del.
15-20C kontinuerligt och 30-40C tillfälligt är inte ovanligt för LiPo. Säkert ännu mer för vissa märken. Man kan dessutom parallellkoppla celler och ta ut i princip hur mycket ström som helst. Utan att förstöra accen alltså. Man får ut mer om man kortsluter en acce. Men då går den i bästa fall sönder och i värsta fall börjar den brinna eller t.o.m. exploderar.
"1C" är "den ström som fyller eller tömmer accens kapacitet på en timme", bara för att förtydliga.
"1C" är "den ström som fyller eller tömmer accens kapacitet på en timme", bara för att förtydliga.
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Batterier i tappvärmemätare från Minol ( Brunata )
Vatten & Avlopp -
Blanda batterier med olika ah "off grid" ?
El -
Hej! Jag har en 160w solpanel och 3 st. 95Ah bilbatterier kopplade till solpanelen.
Solceller, Solfångare, Solenergi -
Oanvänd Aeg laddare och 2 st 2.0ah 18v batterier. Täby
Säljes, Uthyres & Skänkes -
Bytes: Dewalt 18v 4Ah batterier mot 1.3-2Ah
Köpes, Hyres & Bytes