Jag har en lampa som jag ska sätta upp i badrumstaket, som har IP 44. Den har alla möjliga inställningar som rörelsesensor etc. Huset är från 60-talet och har ingen jordfelsbrytare - än.
Elen där lampan ska vara är redan dragen tidigare. Nolla fas och skyddsjord.

Den är märkt som på bild.
Alltså med nolla fas och en tredje märkning.
Vad menas med den tredje som det står L (med en pil riktad ut från lampan) på och som har en skyddsplast framför sig som gör att man inte kan koppla in nåt där utan att bryta sönder den?

Den är alltså inte märkt med traditionellt jordtecken så förstår inte riktigt.
Nån som vet?
Elanslutningar på en taklampa med märkning för nolla, fas och en outredd tredje kontakt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lampan i fråga skall sannolikt inte anslutas till jord, om du kollar så har den nog en symbol för dubbel isolering (en kvadrat i en annan).
I övrigt får du skaka fram en installationsbeskrivning för lampan för att se vad de tänkt, men det ser ju inte ut som de tänkt att något skall anslutas till den tredje polen.

A alfista skrev:
Lampan i fråga skall sannolikt inte anslutas till jord, om du kollar så har den nog en symbol för dubbel isolering (en kvadrat i en annan).
I övrigt får du skaka fram en installationsbeskrivning för lampan för att se vad de tänkt, men det ser ju inte ut som de tänkt att något skall anslutas till den tredje polen.
Precis så tänkte jag också men ville ändå förstå vad den betyder och varför den finns där. Står inget om den i installationsbeskrivningen.

En pil ut kan tyda på att det är för en tändtråd som lampan styr. Vet inte riktigt vad det skulle vara för nytta men du beskriver ju att det finns diverse funktioner.

Att den är blockerad och inget står i manualen kan ju vara för att innanmätet används till flera olika modeller men att inte alla plintar nyttjas beroende på modell.

L med pil är om man vill koppla in en till lampa som styrs av rörelsesensorn.
( Typ lampan i taket med rörelsesensor och en extra lampa över badrumsspegeln. )

• Gilla
smn och 1 till
  • Laddar…
Ok, tack, där har vi nog lösningen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.