Idag började vissa apparater bete sig konstigt; de liksom pulserade, som om någon slog av och på med korta intervall. Jag lokaliserade felet till de 3 grupper som är anslutna till en av de inkommande faserna. Det märkliga var att det bara var 1 av dessa tre som krånglade. Belysningen lös svagt och vissa maskiner fungerade inte alls, medan andra som sagt "pulserade". Till slut kände jag på huvudsäkringen (proppsäkring) till fasen och då hoppade indikatorn bort. Bytte säkring och allt fungerar igen.

Om säkringen hade gått borde ju ingen ström passera alls. Kan en proppsäkring gå bara lite sönder och ge upphov till detta fenomen? Är lite orolig att ström skulle matas från annat håll men det känns teoretiskt felaktigt.

Det är 3fas maskiner som försörjer den saknade fasen. Vanligt fenomen

Jepp, laster anslutna till två eller tre faser leder över ström till den slocknade fasen vilken då får någon slumpspänning mellan 0 och 230 V.
Har den gamla sortens spis med vred brukar man kunna tända lampor lite på halvfart härochdär i kåken.

Kan inte vara överslag någonstans i systemet?
Så strömmen går fel håll

Claesk skrev:
Kan inte vara överslag någonstans i systemet?
Så strömmen går fel håll
Nej.
Inlägg #2 och #3 är rätt svar.

Aha, då var det antagligen pannan som stod för fenomenet. Den hade slut på pellets och gick på elpatronerna. Men innebär detta att man alltid borde skruva ur samtliga huvudsäkringar när ja... elektrikern pular med elen? Kan det annars bli farligt?

Tack iaf för svaren, nu kan jag sova gott igen.

Det innebär snarare att man inte skall använda huvudsäkringar för att bryta strömmen vid arbete. Gruppsäkring eller huvudbrytare är bättre. Om man av någon anledning vill bryta strömmen med huvudsäkringarna inför ett arbete är det dock mycket riktigt så att man bör dra ur alla.

När man ska jobba på en anläggning bryter man först med huvudbrytaren och SEDAN skruvar ur säkringarna. Huvudbrytaren KAN vara trasig och släppa igenom ström, en urskruvad säkring kan omöjligt släppa igenom ström.

• Gilla
kwasibengt och 1 till
  • Laddar…
Min anläggning saknar dumt nog en huvudbrytare. Hela konkarongen ska bytas ut är tanken, men tills dess tager man vad man haver.

EyEr0n skrev:
Nej.
Inlägg #2 och #3 är rätt svar.
Precis så menade jag.
Vi skrev samtidigt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.