V
X Xanthopteryx skrev:
Det där är ingen som har "gjort fel".
Det där är ju bara rent ut sagt skitklantigt, på riktigt.
Någon har ju Ansträngt sig för att "göra fel".

Och är det en kommunal vattenmätare som skymtar i bild så lär kommunen kräva ombyggnation sedan ty det där är garanterat INTE godkänt det allra minsta av kommunen.
Hur ofta är kommunala mätare linade.
 
Märklig installation, svårt att se helheten på den begränsade bilden. Har han dragit ett extrarör förbi vattenmätaren
 
Ser ut som det är inne i pannan/värmepumpen.
Nu har jag inte sett alla hus i Sverige, men det sitter alltid en vatten mätare vid inkommande vattenledning, där sitter minst en ventil oftast 2.
I/på pannan finns en ventil för påfyllning och ett antal andra för cirkulationspumpar ev två för stigare och en för retur.

Hur som så är det en annorlunda installation
 
X
V Villaägarenr1 skrev:
Hur ofta är kommunala mätare linade.
Beror ju helt på vem som installerar.
J JBreisel skrev:
Ser ut som det är inne i pannan/värmepumpen.
Nu har jag inte sett alla hus i Sverige, men det sitter alltid en vatten mätare vid inkommande vattenledning, där sitter minst en ventil oftast 2.
I/på pannan finns en ventil för påfyllning och ett antal andra för cirkulationspumpar ev två för stigare och en för retur.

Hur som så är det en annorlunda installation
Faktiskt sitter inte alltid en vattenmätare, kan jag bara nämna.
Vi har exempelvis ingen i vår sommarstuga. Dock är det förberett för anslutning om det någon gång skulle bli en vattenmätare där med en standard modern anslutning med två avstängningsventiler och utrymme emellan för mätare, med väggfäste.
 
Jag tycker den rörisen är en Mästare som klarar spänna ihop delarna så det blir tätt när det är så dåligt med plats.
Skulle vara bra med en bild på hur det ser ut runtomkring för att bedömma om hela mätarkonsollen skulle flyttas istället.
Skulle rörisen bara byta avstängningskran och fått den röran i knäet förstår jag piken med handtaget som inte går fritt.:D
 
Man blir aldrig förvånad Själv hade jag ballofix överallt i mitt gamla badrum o så renoverades det o plötsligt hade jag inga. Påpekade det o då sa de att vi inte skrivit in i kontraktet att jag ville ha det. Att tex ”byta kran tar bara några minuter så då kan man stänga av huvudkran”. Jag förklarade att som amatör tar det nog lite längre tid o jag trodde att hade jag det innan så skulle jag ha efter. Lyckades övertyga dem att jag ville ha det så de kom tillbaka o fixade.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Nyinstallerad mässingsventil med blå spak, föremålet för klagomål över dåligt hantverksarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skrämmande usel lort till hantverkare.
Ser ju värre ut än när en medelmåttig hempulare har varit i farten.
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
X
M Miahall skrev:
Man blir aldrig förvånad Själv hade jag ballofix överallt i mitt gamla badrum o så renoverades det o plötsligt hade jag inga. Påpekade det o då sa de att vi inte skrivit in i kontraktet att jag ville ha det. Att tex ”byta kran tar bara några minuter så då kan man stänga av huvudkran”. Jag förklarade att som amatör tar det nog lite längre tid o jag trodde att hade jag det innan så skulle jag ha efter. Lyckades övertyga dem att jag ville ha det så de kom tillbaka o fixade.
Vilken seriös firma som helst hade ju självklart noterat att det satt småkranar överallt och därmed frågat dg om du ville ha likadant igen. Antingen under upphandlingen eller under gång.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Sånt där händer hela tiden, även på prefabricerade grejer när konstruktörer bestämmer hur det ska se ut och sedan monterar någon under tidspress, ofta går det flytta om handtagen. Eller så får man göra en enkel lösning som redan föreslagits. Big Deal. Det finns betydligt värre saker att bry sig om.
 
  • Gilla
erikjakan och 2 till
  • Laddar…
V Villaägarenr1 skrev:
Vill du bli kompenserad för det där. Snacka om att förstora problemet.

Böj helt enkelt vredet eller skruva bort det. Klart.
är det inte rörmokaren som gjort fel?
 
R rophphe skrev:
Jag bytte värmepanna i våras. För nån vecka sedan tänkte jag byta en kran som droppade i köket och måste stänga av vattnet (ska sätta in ballofixer samtidigt).
När jag skulle stänga av vattnet upptäckte jag att det inte gick (Se bild). Hade montören lämnat hjärnan hemma den dan???
Tänk tanken att jag skulle varit tvungen att i en situation blixtavstänga vattnet....
Det har nu gått nästan 3 veckor sedan jag påtalade felet. Nu har dom ont om folk p.g.a.Corona (!!!??))
Någon kompensation borde jag väl ha?


Som en bekant i branschen sa: Man ska aldrig underskatta vad en rörmokare klan ställa till med...
Därför jag gör det mesta själv. Ingen annan att klaga på än mig själv
 
  • Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
En förklaring kan vara att det ser ut som att man har placerat en prefabricerad elpanna/vv/värmepump på platsen (kanske tom bytt ut en bef). Det aktuella röret hör kanske till den produkten från fabrik så att säga och produkten lirkades bara på plats efter bästa förmåga (ev lossade man handtaget och sedan satte tillbaka det). Det är ju givetvis inte bra det heller, men skulle kunna vara en förklaring till hur situationen uppstått. Det är svårt att se på bilden om röret hör till produkten fabriksmonterat eller om det är anpassat på plats då det är för inzoomat.
 
S Strontus skrev:
Om folk ska kräva kompensation så fort något är fel så förstår jag att de drar sig för det. Så länge inte några följdfel har uppstått, varför räcker det inte bara med att de rättar till vad som blev fel?
Som företagare skall jag omgående rätta till misstag som gjorts hos kund. Även ersätta för olägenhet det ställt till för kund.
Idag finns det allt för gott om arbetstillfällen så man kan slarva och skicka inkompetent personal.
Företagare är änglar och alla kunder är snikna gnällspikar efter att ha läst detta forum.
 
  • Gilla
  • Älska
Bästerortarn och 5 till
  • Laddar…
R rophphe skrev:
Jag bytte värmepanna i våras. För nån vecka sedan tänkte jag byta en kran som droppade i köket och måste stänga av vattnet (ska sätta in ballofixer samtidigt).
När jag skulle stänga av vattnet upptäckte jag att det inte gick (Se bild). Hade montören lämnat hjärnan hemma den dan???
Tänk tanken att jag skulle varit tvungen att i en situation blixtavstänga vattnet....
Det har nu gått nästan 3 veckor sedan jag påtalade felet. Nu har dom ont om folk p.g.a.Corona (!!!??))
Någon kompensation borde jag väl ha?


Som en bekant i branschen sa: Man ska aldrig underskatta vad en rörmokare klan ställa till med...
. Kan du inte vända på handtaget eller enklare böja ut det förbi röret?
 
R rophphe skrev:
Jag bytte värmepanna i våras. För nån vecka sedan tänkte jag byta en kran som droppade i köket och måste stänga av vattnet (ska sätta in ballofixer samtidigt).
När jag skulle stänga av vattnet upptäckte jag att det inte gick (Se bild). Hade montören lämnat hjärnan hemma den dan???
Tänk tanken att jag skulle varit tvungen att i en situation blixtavstänga vattnet....
Det har nu gått nästan 3 veckor sedan jag påtalade felet. Nu har dom ont om folk p.g.a.Corona (!!!??))
Någon kompensation borde jag väl ha?


Som en bekant i branschen sa: Man ska aldrig underskatta vad en rörmokare klan ställa till med...

Bara att sätta dit en spindelförlängare så är det löst kan vara så att han glömde eller inte hade en. Det du har rätt till är en reklamation så att de löser problemet tar ca 3 minuter när de är där. Någon övrig kompensation har du inte rätt till.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.