Har nyligen flyttat in i en lägenhet och upptäckte en infälld takdosa med rejält uppbucklad lock. Inne var det 7 st Torix kopplingar som knappt fick plats.

Det märkliga var att det var en koppling som bestod av en brun och en blå kabel. Borde jag vara orolig?

En efter en koppling bytte jag alla Torix mot Wago, så nu får allt plats i dosan så att jag kan stänga locket ordentligt. Men är fortfarande bekymmrad över fas + noll kombinationen.. Är detta normalt? Eller har elektrikern haft slut på kabel med rätt färg?..

Lägenhetshuset är ca 10 år och elinstallationen verkar vara originell eftersom sladdarna/insidan av inbyggda dosan hade färgrester från spraymålningen (är väl ovanligt att en privatperson spraymålar, sen att det är så nytt).

Vore snällt om nån kan klargöra om vad som händer i min dosa..

Posta gärna lite bilder så blir det lättare. Men det är väl antagligen så att minst en av den blå och den bruna inte har den funktion man annars skulle gissa från färgen. Annars skulle det ju bli kortslutning direkt.

T tomasfr skrev:
Posta gärna lite bilder så blir det lättare. Men det är väl antagligen så att minst en av den blå och den bruna inte har den funktion man annars skulle gissa från färgen. Annars skulle det ju bli kortslutning direkt.
Jag tog tyvärr inte bild på hur det såg ut från början. Nu har jag packat Wago klämmorna i dosan så att den blå/bruna kombinationen är längst ut.. Är annars inte så mycket att fota. Det är två vanliga 1,5 mm2 FK kablar, en brun och en blå som är sammankopplade.

Inga säkringar har slagit ut.

namnbyte
Du kan inte rycka i kablarna för att se vilken som går vart?
Eller koppla isär dom (och en wago på varje för isolation), slå på strömmen igen och se vad som slutade funka?

Okej. Det är nog inget att oroa sig för, i alla fall. Funkar det så funkar det. Det skulle t.ex. kunna vara en blå tändtråd från en lampknapp som skarvas vidare som brun (bruten) fas till en lampa.

Tack för svaren! Det känns lite tryggare nu.

Jag ska låta den vara för tillfället, nu när jag har mycket annat på gång med renoveringen. Ska sen testa att koppla ur den, för att se om nåt slocknar 🙂

K krabba skrev:
Men är fortfarande bekymmrad över fas + noll
Varför tror du man har kopplat ihop fas och nolla? Att kablarna har en viss färg betyder ingenting.

• Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
K krabba skrev:
Det är två vanliga 1,5 mm2 FK kablar, en brun och en blå som är sammankopplade.
Det där lär vara en felaktig användning av blå FK.
Blå FK får bara användas som neutralledare.
Troligen har det använts fördragen slang. Används fördragen slang til tex strömbrytare så behöver man en tråd mer (förutom blå & gulgrön) än antalet knappar.

Blå tråd i kabel får användas som fas/tändtråd så länge som den inte kan förväxlas som neutralledare.

• Gilla
Willmanh och 1 till
  • Laddar…
Som sagt, trådarnas färg ska man inte lita på. Brun och blå är i det här fallet INTE fas och nolla, vore det så skulle säkringen lösa ut på en gång.

Phew, nu har jag testat att koppla isär sladdarna och de var till näraliggande spotlights 🙂

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.