Skall byta häll snart och kikade i manualen för hur den skall byglas om man kör med 2 faser. Blev lite förbryllad med vad dom menar. 3 fas inkopplingen ser ut som väntat. 2 fas så står det (L3) under N. Detta får jag inte riktigt ihop, antingen är det fas eller så är det nolla. Dessutom kan det ju inte bli 240V om det är mellan 2 faser.
Så i mitt huvud så skall jag bygla 2-3 i hällen, koppla L1 på 1 och L2 på 2. Nollan skall in på 5. Vad dom menar med (L3) fattar jag inte.
Har jag rätt eller är jag dum?
Så i mitt huvud så skall jag bygla 2-3 i hällen, koppla L1 på 1 och L2 på 2. Nollan skall in på 5. Vad dom menar med (L3) fattar jag inte.
Har jag rätt eller är jag dum?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den instruktionen med L3 är om hällen kopplas in i ett nät med 230 V huvudspänning, som t.ex. i Norge (ev också Albanien).
Poängen är att modulerna vill ha 230 V. Om de får det mellan två faser eller mellan fas och nolla struntar modulerna i. Du ser att samma instruktion återkommer i enfasfallet, med L2 under N.
Du tänker helt rätt för Sverige. Bygla 2 och 3, in med L1 på 1, L2 på 2 och nollan på 5.
Poängen är att modulerna vill ha 230 V. Om de får det mellan två faser eller mellan fas och nolla struntar modulerna i. Du ser att samma instruktion återkommer i enfasfallet, med L2 under N.
Du tänker helt rätt för Sverige. Bygla 2 och 3, in med L1 på 1, L2 på 2 och nollan på 5.
Då gör jag som jag tänkte. Tack för svaret 😀tommib skrev:Den instruktionen med L3 är om hällen kopplas in i ett nät med 230 V huvudspänning, som t.ex. i Norge (ev också Albanien).