Köpte ett parti granitkeramikplattor. Såg att det var rutmärken på dem (märken efter baksidan på plattan ovanpå) men fick tips av säljaren att tvätta med såpa och klinkerolja.
Efter att googlat runt och läst ser jag att man inte skall använda varken såpa eller klinkerolja på granitkeramik.
Nu vet jag inte riktigt hur jag skall få bort fläckarna, har provat med bara vatten, såpa, ättiksyra. Inget funkar.
Tips någon? Eller har vi köpt grisen i säcken?
Efter att googlat runt och läst ser jag att man inte skall använda varken såpa eller klinkerolja på granitkeramik.
Nu vet jag inte riktigt hur jag skall få bort fläckarna, har provat med bara vatten, såpa, ättiksyra. Inget funkar.
Tips någon? Eller har vi köpt grisen i säcken?
Det verkar som om plattan suger fukt. För att utesluta det så testa på en lämplig plats med autosol (kromglans) går det att få bort borde du få bort det. Annars blir det nog dessvärre knivigt. Har du tur försvinner det med tiden. Vet du om plattorna lagrats fuktigt?
Klinkerolja kan du visst använda men det är till för att sluta eventuella porer samt förhindra nersmutsning. Suger inte golvplattan fukt tar det lång tid för det att torka men visst går det fint på granitkeramik. Se bara till att golvet är absolut rent innan för annars konserverar du eventuella fläckar.
Lycka till!
Klinkerolja kan du visst använda men det är till för att sluta eventuella porer samt förhindra nersmutsning. Suger inte golvplattan fukt tar det lång tid för det att torka men visst går det fint på granitkeramik. Se bara till att golvet är absolut rent innan för annars konserverar du eventuella fläckar.
Lycka till!
Dom har stått något fuktigt där när vi köpte dom.
Vill man inte att plattan skall suga fukt? Vi skall sätta dem i ett badrum så det känns ytterst viktigt att det blir rätt och bra.
Fanfanfan, hoppas det funkar!
Vill man inte att plattan skall suga fukt? Vi skall sätta dem i ett badrum så det känns ytterst viktigt att det blir rätt och bra.
Fanfanfan, hoppas det funkar!
Det är absolut ingen fara om de nu skulle suga en smula. Det gör alla plattor mer eller mindre. Dilemmat är att det syns på en del plattor. Det påverkar inte kvalitén det minsta utan är bara estetiskt. Det är ju en smula trist med fläckar på golvet.
Det kan vara så att vaxet som sitter på baksidan av plattorna ger samma effekt som diverse impregneringar. Du kan ju testa någon sådan produkt på ngn av plattorna och se vad som händer. Hur länge sedan är det ni köpte dom? Testa att lägga ett gäng plattor på ett torrt och bra ställe för att se vad som händer.
Det kommer säkert gå att trixa till.
Det kan vara så att vaxet som sitter på baksidan av plattorna ger samma effekt som diverse impregneringar. Du kan ju testa någon sådan produkt på ngn av plattorna och se vad som händer. Hur länge sedan är det ni köpte dom? Testa att lägga ett gäng plattor på ett torrt och bra ställe för att se vad som händer.
Jag köpte dom i lördags, dom står inomhus nu men fortfarande i kartongerna. Kanske skulle packa upp dom?Abbedabbe skrev:Det kan vara så att vaxet som sitter på baksidan av plattorna ger samma effekt som diverse impregneringar. Du kan ju testa någon sådan produkt på ngn av plattorna och se vad som händer. Hur länge sedan är det ni köpte dom? Testa att lägga ett gäng plattor på ett torrt och bra ställe för att se vad som händer.
Vad menar du tex för produkt?
Finns det några riktlinjer på granitkeramik och golvvärme? Skall plattorna ha en viss tjocklek för att det skall fungera?
Tusen tack för all din hjälp!
Det är ju inga fuktfläckar !
Har det inte gått bort med vatten, såpa och ättika så kan du till sist prova med någon lösningsmedel som du har hemma -aceton, benzin, lacknafta, sprit. Hjälper inte det så återstår reklamation.
Tur att plattorna sitter inte fast i golvet .
Om det nu blev annat fel ... att dom staplades för tidigt under tillverkningen eller man använde fel färgpigment som har migrerat från platta till platta så är det ju kört. Jag bara gissar......
gaia
Har det inte gått bort med vatten, såpa och ättika så kan du till sist prova med någon lösningsmedel som du har hemma -aceton, benzin, lacknafta, sprit. Hjälper inte det så återstår reklamation.
Tur att plattorna sitter inte fast i golvet .
Om det nu blev annat fel ... att dom staplades för tidigt under tillverkningen eller man använde fel färgpigment som har migrerat från platta till platta så är det ju kört. Jag bara gissar......
gaia
Autosol tog bort rutorna, är det något man skall göra efter eller bara torka torrt? Spola med vatten? Klinkerolja?
Undrar fortfarande över om det finns några riktlinjer på granitkeramik och golvvärme? Skall plattorna ha en viss tjocklek för att det skall fungera?
Undrar fortfarande över om det finns några riktlinjer på granitkeramik och golvvärme? Skall plattorna ha en viss tjocklek för att det skall fungera?
Liknande trådar
-
Vattnet har frusit. Hjälp att lokalisera var. I huset, pumpen eller i marken mellan brunn och hus?
Vatten & Avlopp -
Hjälp!! Cylindriskt hål rakt ner i marken
Tomter -
Hjälp med att identifiera märken i parkett
Golv -
Hjälp med bedömning offert markentreprenad och bottenplatta
Grund & Markarbeten -
Stengolv med märken, hjälp!
Golv