1 611 läst · 6 svar
2k läst
6 svar
MäklarOfferter Sverige AB
Börjar planera för husförsäljning till våren. Är detta ett alternativ till att manuellt kontakta ett gäng mäklare ett i taget?
Moderator
· Stockholm
· 52 423 inlägg
Jag förstår inte riktigt vad den tjänsten skulle tillföra.
Välj inte efter lägsta arvode. Ta (äkta) referenser, fråga kolleger, grannar osv. När du har en ”short list ” med några tänkbara. Gå på någon av deras visningar, se hur de agerar.
Tänk på att en mäklare är säljare, men de flesta har missuppfattat vad de säljer. De säljer tjänsten att sälja ditt boende. Själva försäljningen av ditt boende är produktion för mäklaren. Och precis som all annan produktion skall det göras så billigt och snabbt som möjligt, med ”tillräcklig kvalitet” inte bästa kvalitet, utan lagom bra så du som säljare inte skall bli alltför förbannad.
Välj inte efter lägsta arvode. Ta (äkta) referenser, fråga kolleger, grannar osv. När du har en ”short list ” med några tänkbara. Gå på någon av deras visningar, se hur de agerar.
Tänk på att en mäklare är säljare, men de flesta har missuppfattat vad de säljer. De säljer tjänsten att sälja ditt boende. Själva försäljningen av ditt boende är produktion för mäklaren. Och precis som all annan produktion skall det göras så billigt och snabbt som möjligt, med ”tillräcklig kvalitet” inte bästa kvalitet, utan lagom bra så du som säljare inte skall bli alltför förbannad.
Ja, det känns lite fishy det här. Tjänsten behöver inte nödvändigtvis vara oseriös men jag överväger nog ändå att kontakt de tre mest välrenommerade mäklarna på orten. Det gäller ett fritidshus på kusten varpå jag inte har möjlighet att gå på en massa visningar där för olika mäklare bara för att ta dem på pulsen; annars var det en genialisk idé som jag tänker nyttja på hemmaplan då det blir aktuellt.H hempularen skrev:Jag förstår inte riktigt vad den tjänsten skulle tillföra.
Tänkte annars någon här hade positiva erfarenheter av dessa "MäklarOfferter". Men det är väl som med allt annat. Man får göra det själv om det ska bli någon ordning.
Mäklarofferter kan säkert vara ett bra sätt att få kontakt med mäklare principiellt. Man fyller i sina kontaktuppgifter och info om bostaden som ska säljas. Problemet som jag ser det kommer i nästa steg. Mäklarofferter säljer dina kontaktuppgifter till fem mäklare verksamma på orten där bostaden finns. Mäklarna (kanske alla som finns på orten, kanske inte) får info om att någon vill sälja en bostad i område X och väljer själva om de vill köpa uppgifterna från Mäklarofferter eller inte. Frågan är ju då om mäklaren som kontaktar dig är ortens vassaste?
Jag brukar ta in offerter från de tre mest frekventa mäklarna på orten och efter deras besök välja. Det gäller tex inte den som utlovar högsta försäljningspris eller lägsta arvode utan den som verkar mest tillförlitlig.
Min smidigaste försäljning var längst upp i norr med mäklare med kontoret på fickan... Han annonserade aldrig, han hade egen kundlista, inga visningar. Han var byggteknisk kunnig och gck igenom huset minitiöst. Han kollade av kunden, kollade vad kunden sökte och vilket område kunden var intresserad av. När kunden äntligen fick se huset visste bägge att det var rätt! Vi fick områdets högsta pris. Jag känner inte till liknande mäklare här i syd/mellansverige.
Min smidigaste försäljning var längst upp i norr med mäklare med kontoret på fickan... Han annonserade aldrig, han hade egen kundlista, inga visningar. Han var byggteknisk kunnig och gck igenom huset minitiöst. Han kollade av kunden, kollade vad kunden sökte och vilket område kunden var intresserad av. När kunden äntligen fick se huset visste bägge att det var rätt! Vi fick områdets högsta pris. Jag känner inte till liknande mäklare här i syd/mellansverige.
Precis vad jag också kom fram till till slut. Jag har nu själv kontaktat tre (Bjurfors, Mäklarhuset och Sv Fast.förmedling OCH redan haft Bjurfors här på besök igår. Deras mäklare fick vi förtroende för så de andra två som skulle komma idag har jag tom avbokat.E Emeie skrev:
Då återstår alltså bara att önska lycka till med försäljningen!JEGS skrev:
Liknande trådar
-
Installera braskamin "Pure Fire AB" eller "Kaminvärme Sverige AB"
Ved, Pellets, Flis -
Nytt däggdjur i Sverige gnager sönder kablar
Artikelkommentarer -
Norsk motorkabel säljs på rea i Sverige
El -
PREFAB HUS SVERIGE
Hustillverkare -
Jordskred i Sverige - kan vi drabbas av det som hände i Norge?
Artikelkommentarer