Hej!

Behöver råd och gärna berättelser från folk som varit i liknande situation som jag befinner mig i nu.

Köpte hus i början av sommaren - so far so good.
Mitt problem började en månad efter tillträdet då jag kontaktade fiberföreningen med frågor om fiberoffert mm.
Mäklaren hade vid försäljning både skriftligt i husannonsen, men också muntligt, förklarat att fiber ej var indraget men att "fiber går att få installerat för ca 25´-30´ kr kronor"
Offerten jag fick från fiberföreningen visade på nästan 57' kr fram till tomt!!

Kontaktade mäklaren via telefon några dagar efter fiberföreningens svar och mäklarn menade att "han hade fått helt andra uppgifter":lying:. Han kunde dock inte styrka detta med ex mail, brev eller annat skriftligt.
Han började snacka om andra alternativ till fiber och bad om att få återkomma efter att ha undersökt detta...
detta var för mer än två månader sedan.

Så nu sitter jag här och funderar på nästa steg.. för fiber ska dras till huset.
Min tanke är att mäklaren bör stå för allt över 30'kr dvs 27'kr. Rimligt enligt mig.

Hur går jag vidare? Ringa och be om pengar över telefon?
Skriva kravbrev och skicka till mäklaren med yrkat belopp?
Om han gör avslag på kravet, ska man då gå via FRN?
Man ska väl kunna lita på vad som uppges i i en annons?
Eller är det undersökningsplikt på mäklarannonser också?(lite ironi)
Eller jag kanske inte kan kräva något alls?

Som ni ser många frågor så hjälp mig snälla!:cry:

Mvh Husmuzen

S
Varför ringde du inte och fick prisuppgiften bekräftad innan köpet?

• Gilla
Enolf och 1 till
  • Laddar…
harry73
Nu gissar jag bara, men det sätter dig kanske på rätt spår.
Säljaren fick erbjudande för 25-30tkr men nekade.
Det priset baserades på en statlig bidrag.
Vid efteranslutningar får man inte bidraget så priset blir mycket högre

Säljaren berättade .mäklaren om priset och mäklaren går därmed fri.
Säljaren var i god tro och försökte inte lura dig, så han har inget ansvar.
Angivelsen mellan 25 och 30 tusen är inte heller så konkret att du kan förvänta dig att det fanns e offert till grund för priset. Därmed ingick det i din undersökningsplikt om det nu var så viktigt för dig.

• Gilla
ArneTW och 9 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Nu gissar jag bara, men det sätter dig kanske på rätt spår.
Säljaren fick erbjudande för 25-30tkr men nekade.
Det priset baserades på en statlig bidrag.
Vid efteranslutningar får man inte bidraget så priset blir mycket högre

Säljaren berättade .mäklaren om priset och mäklaren går därmed fri.
Säljaren var i god tro och försökte inte lura dig, så han har inget ansvar.
Angivelsen mellan 25 och 30 tusen är inte heller så konkret att du kan förvänta dig att det fanns e offert till grund för priset. Därmed ingick det i din undersökningsplikt om det nu var så viktigt för dig.
Hej!
Tack för svar!
Har fått bekräftat från föreningen att anslutningsavgiften var 15' när det begav sig.
Jag håller inte säljaren ansvarig i detta. Utan frågan är mellan mig och mäklaren.

Jag kan lägga till i frågeställningen:
Kan en mäklare skriva vad som helst i annons och hållas fri från detta?

Mvh

• Gilla
ArneTW
  • Laddar…
Tror som Harry. Det är ju inte heller mäklaren som i grunden står för uppgifterna i prospektet, det är säljaren.

Men mäklare borde ge fan i att ”lova” saker de inte vet något om eller har makt över. Av den anledningen skulle jag överväga att anmäla mäklaren, men jag tror inte att du kan vinna något på det, men möjligen kan mäklaren få sig en näsbränna.

• Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
S Stadsfiskalen skrev:
Varför ringde du inte och fick prisuppgiften bekräftad innan köpet?
Hej!

Det är mycket här i livet som man "borde gjort annorlunda";) Allt är en erfarenhet och kanske jag skulle agerat annorlunda idag med den erfarenhet jag nu har.
Därför utgår mina funderingar utifrån den situation jag sitter i idag.

Mvh

• Gilla
(Inte Alltid)Glad Ammatör
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Tror som Harry. Det är ju inte heller mäklaren som i grunden står för uppgifterna i prospektet, det är säljaren.

Men mäklare borde ge fan i att ”lova” saker de inte vet något om eller har makt över. Av den anledningen skulle jag överväga att anmäla mäklaren, men jag tror inte att du kan vinna något på det, men möjligen kan mäklaren få sig en näsbränna.

Tack för svar!
Jag gör så att jag kontaktar FRN för vidare rådgivning.

Mvh

harry73
För övrigt tycker jag att 57tkr ör väldigt dyrt och jag skulle fråga föreningen varför den är så dyr.

En efteranslutning brukar ligga högre än första priset. 10tkr är inte orimligt men 42tkr kräver en bra förklaring.

• Gilla
mejeriet och 1 till
  • Laddar…
De säger nog bara att du måste komma in med en officiell anmälan, helst via advokat. Det skulle jag avråda ifrån i en tvist som i allt väsentligt kan komma att handla om 25.000 kr.

Dem du borde vända dig till är FMI.

harry73 harry73 skrev:
För övrigt tycker jag att 57tkr ör väldigt dyrt och jag skulle fråga föreningen varför den är så dyr.

En efteranslutning brukar ligga högre än första priset. 10tkr är inte orimligt men 42tkr kräver en bra förklaring.
Har förstått att fibern ska dras genom "svår terräng" och relativt långt avstånd. Men jag är lekman och har inte heller så många alternativ att välja på:(

Mvh

Tyvärr har jag inget att bidra med i själva sakfrågan, men hoppas att nedanstående text kan få människor att tänka till.

En mäklare är normalt en socialt begåvad individ vars största drivkraft i en bostadsaffär är att tjäna pengar till sig själv. Denna kommunikationsintresserade personlighetstyp är sällan intresserad av att grotta ned sig i detaljer, utan vill gå vidare till nästa inkomstbringande affär. Jag tycker inte det är något fel med det, så länge som de agerar inom de lagar och regler samhället ställt upp.

Som köpare eller säljare måste man dock förstå att mäklaren arbetar med denna inställning, för det påvekar hur man själv måste agera. Uppgifter från en mäklare måste normalt alltid verifieras. Man kan ställa mäklarens personlighet i motsats till revisorstyper som kan lägga allt för mycket tid på detaljer. Skulle vi ha revisorer som sålde hus, skulle vi förmodligen ha betydligt färre klagomål på mäklare, men å andra sidan är revisorer varken intresserade eller bra på att sälja.

• Gilla
johel572 och 6 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
De säger nog bara att du måste komma in med en officiell anmälan, helst via advokat. Det skulle jag avråda ifrån i en tvist som i allt väsentligt kan komma att handla om 25.000 kr.

Dem du borde vända dig till är FMI.
Ok tack för tipset. Precis min tanke - jag är egntligen inte intresserad av en rättslig process då det är mer av en principsak från min sida.

mvh

Uppgiften om anslutningspris kommer högst sannolikt från säljaren, så jag tycker nog det är säljaren du ska gå på, inte mäklaren. Om vi tänker oss att du hade betalat lite mindre för huset om du kände till att anslutningen var så dyr, är det säljaren som tagit hand om de extrapengarna, inte mäklaren.
Och, ja, det är i högsta grad undersökningsplikt på mäklarannonser (ingen ironi).

• Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Sitter själv i styrelsen för en fiberförening. Kostnaden känns inte alls orimlig för en efteranslutning. Vad det gäller skillnaden i kostnad för att ansluta sig från början eller efteransluta sig så skiljer den faktiska kostanden sig ganska mycket. Om det kostade 15.000kr vid start (med bidrag på upp till 40-50%) så landar kostanden på ca 25-30.000 kr för samma installation senare. Därtill skall läggas etableringskostnad för en grävmaskin, en fiberblåsare och en fibertekniker som svetsar, uppdatering av dokumentation samt ny patchning i noden m.m.

En grov uppskattning:
Entreprenad (utan bidrag), 25-30.000kr
Etableringskostnad för grävmaskin, 5.000kr
Etableringskostnad för fiberblås, 5.000kr
Fibertekniker, startkostnad, 2.500kr
Ny patchning och märkning i nod, 2.500kr
Uppdatering av dokumentation, 5.000kr
Nya markavtal, 1.500kr
Nytt samråd med länsstyrelsen, 1.500kr
Ny ledningsrätt, 5.000kr
Entreprenadbesiktning, 5.000kr

Summa 58-63.000kr

• Gilla
Marcus_L
  • Laddar…
Om denna anslutning var viktig för dig och du kunde kontrollera kostnaden genom en enkel undersökning så kan man nog säga att du missat din undersökningsplikt. De uppgifter som man får i ett prospekt kan innehålla fel. I den mån man vill få ersättning är det från köparen man kan begära detta, inte från mäklaren

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.