Hej!

Har nu under sommaren sålt vårt hus, skrivit kontrakt där tillträde ska ska ske 3/9!

Idag får både jag och köparna sms från assistenten på mäklarfirman där dom säger att banken är fullbokade just den 3/9 och även tidigare den veckan! Så nu blir tillträdet förskjutet till den 10/9.

Ena köparen ringde upp mig och var eld och lågor då dom bokat flyttfirma och allt därtill, då dom bor långt här ifrån, vilket jag förstår till fullo.

Även vi blir ju drabbade? Har såklart avslutat försäkringar och avtal till just den 3/9, så nu måste man krångla med det vilket jag inte har tid med då vi själva har en gigantisk flytt till ny ort att gå igenom nu.. sen blir det extrakostnader för oss IOM försäkringar, långa resor som blir extra osv..

Vad har jag för rättigheter? Otroligt besviken på mäklarfirman som skyller på semester… Men har vi skrivit kontrakt så ska dom väl för F*N se till att lösa det eller?

Mvh Robin

Om banken inte har tid så finns det inget annat mäklaren kan göra än att flytta på tillträdet till en tid som funkar för banken. Det är först till kvarn som gäller där och det är jättemånga som brukar vilja ha tillträde vid månadsskifte. Mäklaren borde dock ha förvarnat er redan vid kontraktsskrivning att det satta datumet inte nödvändigtvis kommer vara det som gäller. Det enda du kan ifrågasätta är väl ifall mäklaren dröjt för länge med att skicka förfrågan till banken. Men det beror ju på när ni skrev kontraktet så klart.

Köparen tycker jag att du kan lite snällt strunta i, i detta sammanhang i alla fall. Du kan ändå inte göra något, om du inte låter dem flytta in det tidigare datumet innan det formella tillträdet -- vilket inte rekommenderas.

Samtidigt, ta först ett djupt andetag och sen tar du ett till. Du har det långa strået i det här trots allt. En vecka extra försäkring är inte en jättekostnad vanligtvis och ni behöver ju inte pausa er egen flytt heller.

• Gilla
Leif Haraldsson och 3 till
  • Laddar…
Oftast är det väl köparen som ska låna pengar och bokat tiden hos banken ? Köparen får trycka på banken

• Gilla
Solvide och 2 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Oftast är det väl köparen som ska låna pengar och bokat tiden hos banken ? Köparen får trycka på banken
Även säljarens bank ska kontrollera att summan kommit in och vad som ska hända med den. Ofta ska lån lösas etc.

Tack för era svar !

Vi skrev kontrakt i början av Juli månad och det var inget prat om detta! Så hade mäklaren gjort sitt jobb med att kontakta banken direkt och fått svaret av banken att dom inte kunde den 3/9 och meddelat oss tidigare så hade det varit ok anser både vi och köparen.

Mäklaren börjar jobba till veckan igen så får väl ta ett snack med denne då

• Gilla
Solvide och 3 till
  • Laddar…
Jag tycker ni skall ligga på och försöka få till allt det datum som var sagt. I många branscher jobbar man övertid om det är mycket att göra, så mäklaren får väl försöka rissla fram en tid, även om det är tidig morgon eller sen eftermiddag.

• Gilla
Solvide och 3 till
  • Laddar…
B
Gnomeboy Gnomeboy skrev:
Tack för era svar !

Vi skrev kontrakt i början av Juli månad och det var inget prat om detta! Så hade mäklaren gjort sitt jobb med att kontakta banken direkt och fått svaret av banken att dom inte kunde den 3/9 och meddelat oss tidigare så hade det varit ok anser både vi och köparen.

Mäklaren börjar jobba till veckan igen så får väl ta ett snack med denne då
Om inte annat med dem saftiga arvodena så är de bara upp till mäklaren att lösa.

• Gilla
Solvide och 2 till
  • Laddar…
Kan garantera att det är köparens bank som inte har tid att hjälpa SIN kund. Av erfarenhet vet jag att vissa banker är fullbokade månadskiften väldigt lång tid framöver. Helt bedrövlig service gentemot sina kunder. I princip alla banker har särskilda tillträdesgrupper som sköter tillträdena, alltså inte kundens vanliga bankkontakt, vilket gör att servicen vad gäller tidsbokning är ofta är urusel.

För mäklaren innebär det extra arbete då ett tilläggsavtal absolut bör skrivas om tillträdet flyttas fram så kan knappast se att mäklaren är intresserad av att förhala det.

Ytterst är det ju köparen som ingått ett avtal och förbundit sig att erlägga slutlikvid på tillträdesdagen så för er som säljare kan ni hänvisa till kontraktet. Rent krasst är det inte erat problem vilken bank köparen använder sig av och hur fullbokade dom är. Konstigare saker har hänt än att en köpare rätt och slätt bytt bank för att servicen kring kommande tillträde varit dålig.

Hoppas det löser sig på ett bra sätt.

• Gilla
Hankerella och 5 till
  • Laddar…
Ett liknande besked möttes vi av av en prospektiv bank när vi skulle köpa hus. "Nej, vi har en central tillträdesgrupp, och de är _alltid_ fullbokade i början av varje månad". Nästan som om det gick att förutse, och att man skulle bemanna upp ordentligt vid månadsskiften. Det är märkligt att servicen kan vara så slö på en marknad som ska vara konkurrensutsatt.

Gissa om vi valde bort den banken eller inte.

• Gilla
redep och 4 till
  • Laddar…
Det stämmer att det är köparens bank som är SEB som är fullbokade.. Vet att dom har en speciell tillträdesgrupp. Ska ringa Mäklaren under dagen och se vad denne säger då jag inte hört nåt av mäklaren själv än angående detta. väldigt dåligt kan jag tycka!

Köparna var hem till oss under helgen här så vi kommer att lösa detta själva väldigt smidigt

• Gilla
MichelleW och 3 till
  • Laddar…
Gnomeboy Gnomeboy skrev:
Så hade mäklaren gjort sitt jobb med att kontakta banken direkt
Är det mäklarens jobb verkligen, att se till så att köparen kan genomföra köpet?

C
M -MH- skrev:
Är det mäklarens jobb verkligen, att se till så att köparen kan genomföra köpet?
Ja, mäklaren sköter normalt samordningen med både köparens och säljarens bank inför och vid själva tillträdet.
De mäklare jag haft att göra med har insisterat på att sköta den biten av affären. Antar att de vill försäkra sig om att tillträdet inte trasslar pga några missförstånd.

• Gilla
Nillea och 6 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Ja, mäklaren sköter normalt samordningen med både köparens och säljarens bank inför och vid själva tillträdet.
De mäklare jag haft att göra med har insisterat på att sköta den biten av affären. Antar att de vill försäkra sig om att tillträdet inte trasslar pga några missförstånd.
Ja det stämmer precis som du skriver

• Gilla
Solvide
  • Laddar…
Vi hamnade i samma sits (som köpare) för ett par år sen då mäklaren satte slutlikvid på en röd dag i kontraktet. Vi lyfte detta vid kontraktskrivning men mäklaren viftade bort det lite fint då denne var mer intresserad av att få klart affären.

När dagen väl började närma sig så återkom vi och påminde om att sista möjliga dag för slutlikvid är dagen innan satt datum för att undvika kontraktsbrott.

Mycket riktigt försökte mäklaren förhala till ett par dagar senare (röd dag och helg) och eftersom mäklaren var enbart på säljarens sida så lackade vi ur och gick på gällande avtal som vi skrivit under.

Så efter lite suckande och gnällande så fick vi till ett tilläggsavtal som alla parter skrev under. Vi fick ett ostädat garage men det kunde vi leva med.

Nu verkar det dock vara löst för TS men jag ville lyfta vår erfarenhet.

Redigerat:
  • Gilla
Solvide och 1 till
  • Laddar…
Läge att reducera mäklarens arvode!

• Gilla
gaia och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.