Jag var också på jakt efter D-märkta lysrörsarmaturer. På prov inhandlades en 2x58 W armatur från Biltema plus säkerhetsglimtändare. Verkar faktiskt ganska gediget, men det blinkar massor vid start.

Beställde istället ett dussin Philips med HF-don på Granngården för drygt 600 kr/st. Dessa som är "Made in EU" väger ungefär hälften av vad Biltemas kinesiska och får betecknas som något rappliga. En bra sak är att det är fempoliga snabbkopplingar vid vardera gavel och 5x2,5 mm2 kabel är förmonterat från ena sidan till den andra. Det gör det smidigt att montera. Tänder naturligtvis blinkfritt.
 
Någon som sett Bauhaus armaturerna för 199kr? Skulle vilja köpa fler.
 
Dede77 skrev:
Enligt hemsidan ska de finnas kvar i ganska många butiker.
[länk]
Tack. Kikade för bara några dagar sedan i en butik och då var det 239 eller 249 som gällde.

Någon som vet om det går att sätta i LED rör i denna typ av armatur direkt rakt av eller måste något göras?
http://www.ebay.com/itm/2-x-T8-SMD-3528-120CM-20W-G13-Led-Tube-Roehre-Leuchtstoffroehre-Lampe-Warmweis-/181266338559?pt=DE_M%C3%B6bel_Wohnen_Leuchtmittel&hash=item2a3450d2ff

_12.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

 
Suhagg skrev:
Tack. Kikade för bara några dagar sedan i en butik och då var det 239 eller 249 som gällde.

Någon som vet om det går att sätta i LED rör i denna typ av armatur direkt rakt av eller måste något göras?
[länk] />
[bild]
Går garanterat inte. Dessa armaturer har inga glimtändare utan såna högfrekvensdrivdon med instant on.

EDIT: Sen undrar jag ju varför du vill ha led lysrör? Sämre ljus, mindre ljus per watt och dyrare än vanliga lysrör.
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
Jag köper aldrig julas igen, de låter så in i helvetet!
Jag har fem stycken i garaget och dessa kommer nu efter ca 1år att bytas vartefter.
 
bjozac skrev:
Jag köper aldrig julas igen, de låter så in i helvetet!
Jag har fem stycken i garaget och dessa kommer nu efter ca 1år att bytas vartefter.
Exakt vilka har du?
 
Någon som har provat Classes armaturer (Cotech)? 2x36w för 269 kr.
 
Mikael_L
Mikael_L skrev:
Och jag var på Bauhaus - Uppsala igår och såg att dom fortfarande går att köpa där för 199:- och enkelrörsarmaturerna för 149:-
Det stod en helt ny pall med dubbelarmaturer där nu. Så att man skyndade för att extrapriset skulle ta slut var ju onödigt. :)
Och mitt tips står jag fortfarande för.
Ruskigt fina armaturer för pengarna, tänder snabbt och blinkfritt, och helt knäpptysta.

Rappliga i plasten och så som alla billiga skitarmaturer vi diskuterar i denna tråd, men de övriga egenskaperna är bra.

Jag har monterat några Exaktor-armaturer idag. Helt klart en enorm skillnad i kvalitet och känsla, men ett helt annat pris givetvis.


edit:
Ja, jag kastade också ut mina 6 Jula-armaturer ur garaget pga av brummet och blinkningarna vid tändning, och bytte till dessa från Bauhaus.
Jag har hittat en i släkten som tar hand om Jula-armaturerna för att sätta in i vagnslidret, där bryr han sig inte om deras nackdelar, :)
 
Redigerat:
Hemmakatten
En undran är varför ingen har dimbara lysrör i garaget/verkstaden? Borde vara praktiskt om man bara vill in och leta efter nån pryl eller när man behöver extraljus för finliret. Men det kanske inte går med dessa lysrör? (El är som bekant inte riktigt min grej.) Vi har en lång lysrörsarmatur, 2,4 m med 2st T5-rör i köket. Det har ett HF-don och belysningen är dimbar. Tänder blixtsnabbt, absolut flimfri. Lysrören är alltid tända, på natten dimmas de ner till miniminivå. Lysrören sattes in våren 2007 och har alltså lyst i 7½ år eller 65000 timmar utan att bytas. Kan säga att vi är mycket nöjda över den prestandan. Armaturen var inte helt gratis, har för mig att vi betalade 2.500:- inkl. lysrör, HF-don och dimbarhet. Men fördelat över alla dessa år är det mindre än 1 krona per dag och nya lysrör när den dagen kommer kostar inte så mycket.
 
Hemmakatten skrev:
En undran är varför ingen har dimbara lysrör i garaget/verkstaden?...
Skojar du?
Sitter du och chillar i garaget?
Låt bli att tända lyset i så fall.

Nä, det är väl bra att det blir ljust direkt när man slår på lyset.
Och ja, nya armaturer med "elektronisk ballast" är helt suveräna jämfört med gamla glimtändare som kunde stå och blinka en minut innan de bestämde sig.
 
Hemmakatten
Nå, jag skojade inte. Tänkte på någon i tråden som hade satt upp en väldigt massa lysrör och mötas av rena strålkastarskenet kan kännas obehagligt och behövs ju inte för alla arbeten. Ska man däremot polisha bort repor eller lägga på ny färg kanske man vill ha det extra ljust. Lysrören håller dessutom längre om man dimmar dem. Men det kanske var en dum fråga, Själv har jag inget garage utan bara en carport med 8 downlights (utan dimmerfunktion) i taket och det är inte tillräckligt om man t.ex. ska byta en lampa på bilen. Då är det pannlampa som gäller.
 
Klar det är bra med dimbart.
Man kan tänka sig billigare lösningar också som en separat "nattbelysning", speciellt om man har gamla lysrörsarmaturer som tar en evighet att tända.
 
Dimbara rör låter inte som en dum idé, jag löste det dock på ett annat sätt i mitt nuvarande garage.
Jag har 28st 2x14w T5 armaturer (Biltema) med kallvita rör jämnt utspridda i garagetaket, dessa är kopplade så att jag kan tända varannan armatur. Precis som Hemmakatten skrev behöver jag inte tända alla jämt, det beror på vad jag gör i garaget/verkstan. Mina armaturer är kopplade på en tvåfasgrupp via impulsreläer i centralen, de manövreras via återfjädrande brytare med inbyggd belysning som tänds med respektive sektion. Just inbyggd belysning i strömbrytaren är mycket bra när en sektion är tänd och det är dags att släcka, då slipper jag gissa fel 50% av gångerna.
Denna lösning är klockren för mina behov, tänder ögonblickligen, inget flimmer, knäpptyst, billig och så här långt väldigt driftsäker.
 
Mikael_L skrev:
Och mitt tips står jag fortfarande för.
Ruskigt fina armaturer för pengarna, tänder snabbt och blinkfritt, och helt knäpptysta.

Rappliga i plasten och så som alla billiga skitarmaturer vi diskuterar i denna tråd, men de övriga egenskaperna är bra.
Jag håller fullkomligt med om allt ovan. Rekommenderar även Bauhaus armaturer. Jag betalade iofs 269:- för mina men de är definitivt värda det. Om vi nu pratar om samma armaturer. Jag har dessa:

IMG_0222.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.