Cabrera skrev:
Det var en anledning till att jag slog biltema en signal, undrar ju vad man får för de extra kronorna. Jag kan tänka mig att lägga en peng extra på armaturerna om jag vinner något i kvalitet eller funktion.


De har kampanj på dessa till den 23:e så lär bestämma mig denna vecka. Visst är dessa med elektronisk ballast och inte glimtändare? Personalen på kundservice kunde inte svara på detta :S
Om jag skulle sett dessa på Biltema innan jag köpte Bauhaus hade jag fått mer att fundera på. Har jag ett garage som lyset står på nästan hela dagarna så hade nog dessa från Biltema varit mer intressanta ur energisynpunkt. Nu fick kompletta med rör och allt för 199 en chans. Har inte lyset på så mycket i garaget att jag kan motivera någon enorm energibesparing.

Se detta ang dem jag köpte (priset är 199kr dock)
bjurel skrev:
Jag köpte liknande IP 65-klassade lysrör på Bauhaus för ungefär 269:- nyligen, men då ingick dessutom två lysrör (visserligen med det kalla ljuset). Dessutom har de en helelektronisk reaktor som inte brummar överhuvudtaget och som inte har några lösa tändare. Lysrören tänder dessutom omedelbart utan någon som helst fördröjning.
Det man kan anmärka på är att plastkvaliteten inte är den allra högsta samt att skyddskåpan är litet för genomskinlig så att man ser lysrören.
För mig duger de dock utmärkt i källare och garage,
 
Mikael_L
Redigerat:
Det blev 12 st Nordlux-armaturer från Bauhaus
 
Mikael_L
Suhagg skrev:
Du vet väl hur lång tid det tar för hemmabyggare innan det händer saker.:p
Allt ska ligga i sin förpackning och gotta till sig i någon månad först.
Har många "ska bara" först innan de åker upp.
Ja dig kan man ju inte vänta på .... :p

Så nu har jag 6 st som ligger och väntar på ...
...att dom ska gotta till sig i sin förpackning någon månad först och så "ska jag bara" först ...
:D :p


Jag har kopplat in och testkört en. Tänder absolut direkt, lika snabbt som en glödlampa, --minst -- :)
Inget brum hörs, ens med örat mot armaturen.

Jag håller med bjurel om att plasten inger verkligen inget större förtroende. Den är nog t.o.m ännu lite sladdrigare än Jula's armatur.

Men jag tror man måste gå upp till väldigt mycket dyrare grejer innan det börjar bli en skillnad som verkligen gör skillnad. Alla sådana här billiga armaturer ska nog monteras upp försiktigt och sen inte pillras på något mer. Dom passar nog inte där man misstänker att dom kan få slag och dylikt på sig. I mitt garage kommer dom säkert funka fint, tills den elektroniska reaktorn ger upp då. :x
 
Mikael_L
Mikael_L skrev:
Tänder absolut direkt, lika snabbt som en glödlampa, --minst -- :)
Vid +10°C. Det ska bli intressant att se hur den tänder vid -10 eller -20.
 
Jag har tre av de billigaste (199kr/st) lysrörsarmaturen från Jula i mitt garage. De brummar på tok för mycket, men jag orkar inte plocka ner dem, slänga dem och montera upp andra av bättre kvalitet. I tvättstugan har lade jag 600kr på lysrörsarmaturen och det låter nästan ingenting.
 
Mikael_L skrev:
Ja dig kan man ju inte vänta på .... :p

Så nu har jag 6 st som ligger och väntar på ...
...att dom ska gotta till sig i sin förpackning någon månad först och så "ska jag bara" först ...
:D :p


Jag har kopplat in och testkört en. Tänder absolut direkt, lika snabbt som en glödlampa, --minst -- :)
Inget brum hörs, ens med örat mot armaturen.

Jag håller med bjurel om att plasten inger verkligen inget större förtroende. Den är nog t.o.m ännu lite sladdrigare än Jula's armatur.

Men jag tror man måste gå upp till väldigt mycket dyrare grejer innan det börjar bli en skillnad som verkligen gör skillnad. Alla sådana här billiga armaturer ska nog monteras upp försiktigt och sen inte pillras på något mer. Dom passar nog inte där man misstänker att dom kan få slag och dylikt på sig. I mitt garage kommer dom säkert funka fint, tills den elektroniska reaktorn ger upp då. :x
Nu är de uppe i 269kr igen.
Vi har tjänat pengar d^_^b
 
Snailman
cheapy har kampanj nu för 199kr med T8 och lysrör ingår - Nordlux
 
  • Gilla
iMicke
  • Laddar…
Vad finns det för bra kvalietsarmaturer, såg inget svar på den frågan? Tvättstuga och garage. Hatar brum och blink! :)
 
Snailman skrev:
cheapy har kampanj nu för 199kr med T8 och lysrör ingår - Nordlux
Har köpt sex av dessa. Naturligtvis efter kampanjen, men ordinarie priset var bara 249:- per styck, och lysrören ingår.

Funkar kanon! Tänder på en millisekund, och ingen brum. Rekommenderas!
(Ursäkta textreklam.)
 
Då jag skulle köpa lysrör armaturer till häststallet måste armaturen uppfylla några kriterier.
- IP65 klass
- D-märkt (yttertemperatur maximalt 90°C vid normal drift)
- F-märkt(installationskrav för montage på brännbara ytor med normal flampunkt)
- Säkerhetsglimtändare krävs också

Antalet jag behöver: 12 st.

Alla de Bauhaus, Cheapy, Rusta och Harald Nyborg hade ej de armaturerna D- och F-märkning.

Swedol, Hornbach, Nima och nordpost hade men de kostar mellan 450 - 1000 kr för 2x36.
Jula´s armaturer uppfyller dessa kriterier och kostade kampanj (ofta) 199 kr/st så jag slog till.

Totala kostnaden med armaturer / lysrör / säkerhetsglimtändare blev ca 3600 kr.

Gav mig en besparing på 3500 - 8500 kr.

Monterade först armaturerna och satte dit lysrören. På några blinkade det lite. Bytte glimtändare.
Nu lyser de klar och fint. Om de brummar vet jag ej då jag har nedsatt hörsel och hästarna tål det
nog lite på kvällen.

Jula går verkligen med förlust när de säljer dessa lysrör armaturer som uppfyller fler krav jmf de andra.
 
Eller så har de andra ett grymt bra TB på sina produkter.
 
Har min 12st på 70kvm uppe nu. Grymt bra ljus men kanske lite väl vitt då väggar också är vita. Det är lite operationssal över det hela men det är väldigt ljust.

Det är ju rappliga och plastiga men det gör sitt jobb utmärkt för 199kr, tänder direkt och inte något brummande.
 
Redigerat:
-MH- skrev:
Vad finns det för bra kvalietsarmaturer, såg inget svar på den frågan? Tvättstuga och garage. Hatar brum och blink! :)
Det är nog bara gå in på vilken större elfirma och säga att du vill ha bra grejer. Du betalar nog lätt över 1000kr per armatur.

Vad är det för kvalitetsegenskaper du vill åt? Det ska bara monteras en gång och byta rör några gånger under sin livstid så hur de är i kvalitet känns inte jätteviktigt.
 
Mikael_L
Suhagg skrev:
Har min 12st på 70kvm uppe nu. Grymt bra ljus men kanske lite väl vitt då väggar också är vita. Det är lite operationssal över det hela men det är väldigt ljust.

Det är ju rappliga och plastiga men det gör sitt jobb utmärkt för 199kr, tänder direkt och inte något brummande.
Och jag var på Bauhaus - Uppsala igår och såg att dom fortfarande går att köpa där för 199:- och enkelrörsarmaturerna för 149:-
Det stod en helt ny pall med dubbelarmaturer där nu. Så att man skyndade för att extrapriset skulle ta slut var ju onödigt. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.