Jag köpte liknande IP 65-klassade lysrör på Bauhaus för ungefär 269:- nyligen, men då ingick dessutom två lysrör (visserligen med det kalla ljuset). Dessutom har de en helelektronisk reaktor som inte brummar överhuvudtaget och som inte har några lösa tändare. Lysrören tänder dessutom omedelbart utan någon som helst fördröjning.
Det man kan anmärka på är att plastkvaliteten inte är den allra högsta samt att skyddskåpan är litet för genomskinlig så att man ser lysrören.
För mig duger de dock utmärkt i källare och garage,
 
bjurel skrev:
Jag köpte liknande IP 65-klassade lysrör på Bauhaus för ungefär 269:- nyligen, men då ingick dessutom två lysrör (visserligen med det kalla ljuset). Dessutom har de en helelektronisk reaktor som inte brummar överhuvudtaget och som inte har några lösa tändare. Lysrören tänder dessutom omedelbart utan någon som helst fördröjning.
Det man kan anmärka på är att plastkvaliteten inte är den allra högsta samt att skyddskåpan är litet för genomskinlig så att man ser lysrören.
För mig duger de dock utmärkt i källare och garage,
Trevlig. Hittade inte dem på webben men det kanske är något som bara finns i butikerna?
http://www.bauhaus.se/webshop/belysning/inomhus/tak.html
 
Mikael_L
Suhagg skrev:
Kommer har 8 armaturer på ca 8mx8m och sedan 4st på sidoväggarna med ca 30 graders vinkel för att få lite sidobelysning. Tror det får bli 2rörs det lär väl knappast bli för ljust?
Jag har köpt 6st 2x36W till 4x9 meter.
Nu har jag än så länge endast satt upp 2, men jag inser att jag är totalt övertygad om att det inte kommer bli för ljust, utan möjligen för mörkt.
När man som mig börjar komma upp lite i åren och blir alltmer skumögd, samt bekväm, så uppskattas rejäl belysning alltmer.
Men lägg rören på två brytare, ca 1/3 på ena och resten på andra.
Ibland är det onödigt att ha i gång allt.
 
Mikael_L
bjurel skrev:
Jag köpte liknande IP 65-klassade lysrör på Bauhaus för ungefär 269:- nyligen, men då ingick dessutom två lysrör (visserligen med det kalla ljuset). Dessutom har de en helelektronisk reaktor som inte brummar överhuvudtaget och som inte har några lösa tändare. Lysrören tänder dessutom omedelbart utan någon som helst fördröjning.
Det man kan anmärka på är att plastkvaliteten inte är den allra högsta samt att skyddskåpan är litet för genomskinlig så att man ser lysrören.
För mig duger de dock utmärkt i källare och garage,
Kan vara de som nu är på erbjudande för 199:-
Dom har elektronisk reaktor samt kallvita rör medföljer.

Förövrigt väljer jag kallvita rör (4000K) alla dagar i veckan som arbetsbelysning. Dels för att det håller en piggare, dels för betydligt bättre färgåtergivning av det man håller på med.
På sätt och vis borde man ha dagsljusvitt (6500K) istället, men det tycker jag känns lite väl extremt. ;)
 
Mikael_L skrev:
Jag har köpt 6st 2x36W till 4x9 meter.
Nu har jag än så länge endast satt upp 2, men jag inser att jag är totalt övertygad om att det inte kommer bli för ljust, utan möjligen för mörkt.
När man som mig börjar komma upp lite i åren och blir alltmer skumögd, samt bekväm, så uppskattas rejäl belysning alltmer.
Men lägg rören på två brytare, ca 1/3 på ena och resten på andra.
Ibland är det onödigt att ha i gång allt.
Precis. Kommer köra de 8 i taket på en bytare. De extra 4 på sidorna i 30 graders lutning på en annan och sedan vill jag ha så att går jag in i garaget har jag en enda armatur som tänds upp på en rörelsevakt.

Smidigt om jag ska springa in och hämta något bara.

Hobby elektrikern återkommer när jag ska lösa inkopplingen för det :x
Har alla 8 i taket i en serie så att säga där jag kommer in med en enda fas så att säga för att gå från första armaturen vidare till nästa och till nästa osv.
 
Mikael_L skrev:
Kan vara de som nu är på erbjudande för 199:-
Dom har elektronisk reaktor samt kallvita rör medföljer.

Förövrigt väljer jag kallvita rör (4000K) alla dagar i veckan som arbetsbelysning. Dels för att det håller en piggare, dels för betydligt bättre färgåtergivning av det man håller på med.
På sätt och vis borde man ha dagsljusvitt (6500K) istället, men det tycker jag känns lite väl extremt. ;)
Ska in och kolla och förhoppningsvis köpa imorgon tänkte jag.
 
Mikael_L
Jag borde kanske också slå till på Bauhaus-armaturerna. Surt att jag redan köpt de från Jula. :S

Men egentligen kostar armaturerna bara 19:- styck ... :cool:
För jag tänkte köpa elektroniska glimtändare för 50:-/st.
Och så kan jag behålla lysrören jag köpte som reservrör, ca 40:-/st.

199 - 2x50 - 2x40 = 19:- :cool: :cool: :cool:
 
Nu har jag handlat upp ett gäng. Perfekt att lysrören ingår. Mycket bättre pris än Julas också.

Nu ska det bara målas och ............. och .......... och ..............och......... innan de åker upp i taket
 
Köpte mig 8 st Bauhaus 2x36W. Tänkte hänga 6 st i två rader i garagedelen (6x6 m) tror ni det blir klent?
De övriga 2 får sitta i förrådet.
 
Mikael_L
eran skrev:
Köpte mig 8 st Bauhaus 2x36W. Tänkte hänga 6 st i två rader i garagedelen (6x6 m) tror ni det blir klent?
Nej.
Men det blir inte extremt heller ... ;)

Vad ljuseffekt man behöver beror ju inte bara på yta, utan även vad man behöver belysningen till samt takhöjd och hur mörka väggar och golv är. t.ex.

Av elektrikerna här på forumet kan vi säkert få oss lite tumregler eller någon länk.
 
Mikael_L
Suhagg skrev:
Nu har jag handlat upp ett gäng. Perfekt att lysrören ingår. Mycket bättre pris än Julas också.

Nu ska det bara målas och ............. och .......... och ..............och......... innan de åker upp i taket
Ja dåså.
Hur lyser dom då?
Tänder dom snabbt och blinkfritt?
Brummar?

Nu vill jag ju veta !!! :cool:
 
Mikael_L skrev:
Ja dåså.
Hur lyser dom då?
Tänder dom snabbt och blinkfritt?
Brummar?

Nu vill jag ju veta !!! :cool:
Du vet väl hur lång tid det tar för hemmabyggare innan det händer saker.:p
Allt ska ligga i sin förpackning och gotta till sig i någon månad först.
Har många "ska bara" först innan de åker upp.
 
Lånar tråden lite. Är på jakt efter totalt 12 armaturer till mitt pågående garagebygge.

Vad tror ni om ovan nämnda armatur http://www.bauhaus.se/webshop/belysning/inomhus/tak/lysrorsarmatur-works-vit-168.html kontra http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Belysning-inomhus/Lysrorsarmatur-T5-IP65/

Någon som har koll på tillverkaren av Biltemas armatur, Biltema själva "får" inte avslöja detta. Denna har T5 rör och elektronisk ballast.

Ringde även Bauhaus och ställde lite frågor om deras armatur men personen jag pratade med kunde inte svara och lovade att återkomma vilket inte skedde. Tyckte mig läsa att någon i tråden konstaterat att det var elektronisk ballast och inte glimtändare?

I detta forum har jag sett kommentarer som "lägg till några hundringar så får du en bra armatur". Kan någon vänlig själ länka till någon sådan (har ingen rabatt).
 
Cabrera skrev:
Lånar tråden lite. Är på jakt efter totalt 12 armaturer till mitt pågående garagebygge.

Vad tror ni om ovan nämnda armatur [länk] kontra [länk]

Någon som har koll på tillverkaren av Biltemas armatur, Biltema själva "får" inte avslöja detta. Denna har T5 rör och elektronisk ballast.

Ringde även Bauhaus och ställde lite frågor om deras armatur men personen jag pratade med kunde inte svara och lovade att återkomma vilket inte skedde. Tyckte mig läsa att någon i tråden konstaterat att det var elektronisk ballast och inte glimtändare?

I detta forum har jag sett kommentarer som "lägg till några hundringar så får du en bra armatur". Kan någon vänlig själ länka till någon sådan (har ingen rabatt).
Biltema såg väl trevliga ut
349kr + lysrör dock :(

Bauhaus som jag köpte gick på 199kr inkl rör men då var det inte T5.
 
Suhagg skrev:
Biltema såg väl trevliga ut
349kr + lysrör dock :(
Det var en anledning till att jag slog biltema en signal, undrar ju vad man får för de extra kronorna. Jag kan tänka mig att lägga en peng extra på armaturerna om jag vinner något i kvalitet eller funktion.

Suhagg skrev:
Bauhaus som jag köpte gick på 199kr inkl rör men då var det inte T5.
De har kampanj på dessa till den 23:e så lär bestämma mig denna vecka. Visst är dessa med elektronisk ballast och inte glimtändare? Personalen på kundservice kunde inte svara på detta :S
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.