Mikael_L
Hemmakatten skrev:
En undran är varför ingen har dimbara lysrör i garaget/verkstaden? Borde vara praktiskt om man bara vill in och leta efter nån pryl eller när man behöver extraljus för finliret. Men det kanske inte går med dessa lysrör?
Det går absolut att använda dimbara ljusrör. Det är andra drivdon i dessa som medger möjlighet att dimma. Dessa drivdon återfinns aldrig i det billigaste segmentet, och därför blir det naturligtvis dyrare. Men samtidigt är det då kvalitetsarmaturer så pengarna är ju inte helt "bortkastade".

Men i vilket fall är det ändå vanligare att lösa detta på andra vis i verkstad, garage och andra likn lokaler.

Man kan:
* Sätta armaturer i grupper på olika vis och kunna tända olika andelar, t.ex. 1/4, 1/3, 1/2, 2/3 osv, med olika knappar.
Typ som gabbe skrev.

* Man kan sätta en eller några få extra armaturer som räcker som hjälplig belysning vid passage och snabba smågrejer. Dessa kan gärna vara LED eller glödljus för omedelbar tändning. Och dessutom kan det vara fiffigt att sätta denna/dessa på rörelsesensor så det tänds automagiskt.

* Som förra, men speciella armaturer med inbyggd rörelsesensor.
Typ http://www.biltema.se/sv/Bygg/Belysning-och-lampor/Belysning-inomhus/Taklampa-med-sensor-44063/
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
...
* Som förra, men speciella armaturer med inbyggd rörelsesensor.
Typ [länk]
Mycket bra förslag!

I mitt förra garage hade jag en vanlig enkel 120W halogenstrålkastare med rörelsesensor.
Så fort man öppnade garageporten tände den, och lyste kanske 5 minuter.
Den "vanliga" fasta takbelysningen användes praktiskt taget aldrig.
(Jag är absolut ingen bilmekare)

Sån här menar jag ungefär:
427609.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


http://www.jula.se/catalog/el-och-b...e/halogenstralkastare-med-rorelsevakt-427609/
 
Alfredo skrev:
Jag håller fullkomligt med om allt ovan. Rekommenderar även Bauhaus armaturer. Jag betalade iofs 269:- för mina men de är definitivt värda det. Om vi nu pratar om samma armaturer. Jag har dessa:

[bild]
Jag kan bara instämma och rekommendera dessa. Jag satte upp dessa i snickarboden och de tänder direkt, ger bra ljus och är tysta. Fler krav än så har inte jag iaf.
 
Skogsbullen skrev:
Någon som har provat Classes armaturer (Cotech)? 2x36w för 269 kr.
Clubpris på dessa nu.
 
Nu börjar LED blir prisvärt.
Skulle jag kunna bygga om mina armaturer för T5 LED lysrör och få ut mera ljus än nuvarande 2x36w?

Vilka LED lysrör ska jag satsa på i så fall. Handlar om ca 20st armaturer.
 
Suhagg skrev:
Nu börjar LED blir prisvärt.
Skulle jag kunna bygga om mina armaturer för T5 LED lysrör och få ut mera ljus än nuvarande 2x36w?

Vilka LED lysrör ska jag satsa på i så fall. Handlar om ca 20st armaturer.
Nej, vad jag vet så kan du inte få mer ljus/watt än med lysrör, dyrt och fortfarande ganska obeprövat.
Enda fördelen är väl att dom tänder direkt.
 
Mikael_L
Jag har ju lovat varnande bilder på Jula/anslut-armaturer.
Här kommer dom.

Av de 6 jag köpte satt jag upp 2 st, lite provisoriskt ;), för att ha lite ljus i garaget, för ca 3-4 år sedan.

Och i somras såg jag att en verkade ha lossnat från garagetaket.
Men det skulle visa sig att plasten helt enkelt brustit, den tål inte vikten av armaturplåten helt enkelt, inte efter några år i alla fall.
jula-armatur-01.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


jula-armatur-02.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och packningen runt om föll också i bitar
jula-armatur-03.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



jula-armatur-04.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sista bilden visar den andra armaturen, som också hade börjat spricka.
jula-armatur-09.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
iMicke
  • Laddar…
Ok. Får väl fundera på det den dagen lysrören börjar gå sönder. Mina tänder direkt så det är bra.
 
Var på bauhaus igår o kikade tyckte deras armaturer var smala jämfört med andra 2 lysrörs armaturer? Spelar det nån roll? Tex julas är 1.5 ggr så breda iaf.
 
Intressant gammal tråd som det bara är bra om det väcks liv i...
Behöver också köpa vettiga armaturer till garage källare.
 
hört att bauhaus ska vara riktigt prisvärda, har tyvärr ingen mer info så någon får gärna fylla i :)
 
camaro1969 skrev:
hört att bauhaus ska vara riktigt prisvärda, har tyvärr ingen mer info så någon får gärna fylla i :)
Ja hade jag också hört och priset var bra. 249 kr/st med lysrör är ju riktigt bra. Blev bara fundersam när de såg så smala ut? Men det kanske inte spelar nån roll? Tänkte så man inte behöver köpa flera för att kompensera bredden?
 
Malibu ss 64 skrev:
Ja hade jag också hört och priset var bra. 249 kr/st med lysrör är ju riktigt bra. Blev bara fundersam när de såg så smala ut? Men det kanske inte spelar nån roll? Tänkte så man inte behöver köpa flera för att kompensera bredden?
vet inte tyvärr, men bredden borde inte ha nån större påverkan kan jag tycka..

fint namn förresten ;)
 
camaro1969 skrev:
vet inte tyvärr, men bredden borde inte ha nån större påverkan kan jag tycka..

fint namn förresten ;)
Nej borde väll inte spela nån roll? 2x36 med samma sorts rör borde väll ge ungefär lika oavsett armatur?

Tack detsamma ;)
 
Biltemas är snabba och bra, julas har jag upplevt som rackliga. Korta från Hornbach jag har i carporten har klarplasten spruckit på alla efter ett par år, dessutom tröga när det är kallt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.