Jag söker en enkel lösning för att lyfta upp takpannor på taket. Tänker mig en behållare med plats för en bunt pannor som man dra upp med rep. Men vad finns det för fyrkantig behållare som klarar minst 16 kg och med plats att fästa ett rep?

Z
Vi tillverkade en enkel hiss med rep och taljor. På detta sätt fick vi upp 8 pall med pannor.

• Gilla
Michael Rosenborg och 4 till
  • Laddar…
Z Zilenser skrev:
Vi tillverkade en enkel hiss med rep och taljor. På detta sätt fick vi upp 8 pall med pannor.
[video]
Snyggt men omständigt att tillverka.
Funderar på en murarhink, borde kunna funka. Den jag hade var dock för liten.

Redigerat:
Z Zilenser skrev:
[video]
Mer intresserad av din släde nu. Har du mer info hur du byggt den, hur får du den att glida så bra?

En sådan är bra att ha när pannorna skall upp. Lyftkran utomhus mot en blå himmel redo för att lyfta byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

A atomlab skrev:
En sådan är bra att ha när pannorna skall upp.[bild]
Lite överdrivet och inget jag kan snickra ihop tyvärr.

Z
Lindgrenski Lindgrenski skrev:
Mer intresserad av din släde nu. Har du mer info hur du byggt den, hur får du den att glida så bra?
Vi köpte fyra små hjul, typ fasta transporthjul, och fyra taljor samt ett rep. Allt från biltema.

Satte en talja högst upp på stegen, en på vagnen, en på undersidan av stegen och sen en på husväggen för att få ok utväxling (tror jag det var tanken iaf).
Efter videon modifierade vi vagnen så att ytan för pannorna var plan så det skulle vara lättare att lyfta av dem uppe på taket.

Z Zilenser skrev:
Vi köpte fyra små hjul, typ fasta transporthjul, och fyra taljor samt ett rep. Allt från biltema.

Satte en talja högst upp på stegen, en på vagnen, en på undersidan av stegen och sen en på husväggen för att få ok utväxling (tror jag det var tanken iaf).
Efter videon modifierade vi vagnen så att ytan för pannorna var plan så det skulle vara lättare att lyfta av dem uppe på taket.
Intressant. Hade tänkt att köra med formplyfa glidandes mot kanten men det kanske blir för tungt.

Z
Intressant. Hade tänkt att köra med formplyfa glidandes mot kanten men det kanske blir för tungt.
Ja, jag är säker på att hjulen underlättade väldigt mycket i vårt fall, inte minst när vi hade rätt många pall att få upp :)

Z
Typ såna? [länk]
Ja, något sånt var det nog. Vi valde fasta låga.

richardtenggren
Hyr en Geda Taklift eller liknande, så fick jag upp 12 pall betongpannor :)
Tror det kostade 1500 kr för en helg hos vår uthyrare :)

richardtenggren richardtenggren skrev:
Hyr en Geda Taklift eller liknande, så fick jag upp 12 pall betongpannor :)
Tror det kostade 1500 kr för en helg hos vår uthyrare :)
Inte värt det då jag i sånt fall behöver hyra den 3-4 gånger då jag inte gör hela taket på en gång.

Z Zilenser skrev:
Ja, något sånt var det nog. Vi valde fasta låga.
Det var de lägsta som fanns, de som var ännu lägre var slut.

• Gilla
Zilenser
  • Laddar…
Det var de lägsta som fanns, de som var ännu lägre var slut.
Så här blev min släde. Glider väldigt lätt.
Dock hade jag tänkt dra upp den när jag står där uppe. Det jag inte har löst är hur jag ska kunna få den att vara kvar där uppe medans jag lastar av. Hemmagjord träsläde på räls för byggmaterial, lutad mot en byggnadsställning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.