Hej, har ett en plans hus på 80kvm+ 80kvm källare. På vinden har jag hyfsat med utrymme men dock bara 175cm i max takhöjd. Tänker då att lyfta taket och bygga upp en ram under på säg 120-150cm hög, så får jag jag runt 60-75kvm boyta till. (Murstock å trappa borträknat samt lite yta under snedtaket beroende på ramens höjd). Sedan bygga till takstolarna så de blir bredare å längre för brutet tak. Eller vad det heter när de bryts vid både nock å på sidorna. Har ganska platt tak varför takhöjden är lite låg.

Huset är ett lättbetongshus från 40 talet på murad källare. Hålbetongsten i källarväggarna. Taket har ca måtten L12,0mxB10,0mxH6,0m. Är ett enkelt tak i som omvänt V med lite flattare vinkel som är okänd. Kanske i 50grader.

Hade tänkt å göra bostandard i källaren. Dränerade därför i höstas å la cellplast under jord. Men krävs mkt för ge en bra miljö där. Så därför är jag mer inne på att lyfta taket ist. Är en tunn platta nog utan armering. Hela kvarteret står direkt på eh, hm, den tunna typen av sten med massa lager. Ca 0,8cm tjocka. Hittar inte benämningen :p Så därför räckte en tunn platta utan armering för alla. Grund källare. 1,2m endast under mark. Mätt till ovansidan av sulan.

1;Tänker mig att jag får förstärka befintliga takstolarna inför lyftet. Inga problem i det. Värsta som händer är att några gamla takpannor rasar ner på marken om förstärkningen blev lite svag. Visst kan vi plocka av pannorna först. Lär nog bli så när jag tänker efter. Måste till mera vid sidorna å de är gamla, de befintliga, så åker på annat.

2;Därefter sågas den liggande balken i takstols konstruktionen av från de två övre, de i vinkel mot yttertaket.

3; Sedan för in en lång balk som går under hela taket så något fordon med lyftkapacitet lyfter taket som helhet.

Alt 3; Ett antal skruvstampar skruvas upp i lagom takt så hela taket höjs vinkelrätt upp sett mott golvet, huset i övrigt.

4; Nya/fler lättbetongsstenar muras på de befintliga på kortsidorna så taket (sedan vilar mot dem när det sänks ner någon). Ramen som skall vila på de gamla lättbetongstenarna skruvas ihop.

Så här initialt gäller frågan mest hur jag bäst lyfter upp taket. Via kran eller via stampar??? Eller annan metod, kanske???

Hur ramen skall byggas önskar tips på oxå, men inte akut nu.

Kommande frågor är;
*om jag skall göra en solidram eller ej.
*Om den skall läggas som läggas mitt på stenarna, eller på in- resp utsdian. (Vet inte hur friskt murbruket är. Stenarna kanske vickar om jag lägger dem för långt ut. Monterade ny ytterpanel å tilläggsisolering förra året. Så stenarna har stöd utifrån med cc 60cm mellanrum. Så innat kan den inte falla. Kanske skall lägga ramen mot insidan så jag kan lägga isoleringen på utsidan om ramen. Stenarna är 21cm breda har jag för mig).

Mkt tacksam för hjälp!!!

För å nackdelar, pris vs tiden det tar.
 
Jag kan ha fel. Men gör du fel, kommer det att gå åt helvete. Och du måste ha byggtillstånd för detta. Bäst att kontakta en byggnadsingenjör.
 
Hej, ja, jo, det räknar jag med att söka.

Däremot har jag donat med allt möjligt i livet å studerat mkt, dock inte till ingenjör. Så jag är inte orolig för att göra det. Bara stora presenningar finns tillhands om ovädret kommer. Är på Öland huset ligger.

Ang att det kan gå åt helvete, vad tänker du på då? Att stöttorna går genom golvet kanske? Någon som vet hur många punkter/stötor som behövs?

Kanske enklast å lyfta taket i ett. Även billigast, kanske?

Har ingen aning vad taket kan väga med och utan lerpannorna? Gissar på 5ton resp 7ton :) (Vild gissning efter vad några pallar bräder och pallar lertegel kan väga).

Just det, ser att jag tänkte fel ovan. Mätte takvinkeln ungefär när jag var på vinden. Ca 140g är det.

Tacksam!!
 
Redigerat:
Jag lyfte ett garagetak (40kvm) mha 2 lyftblock. 50 cm åt gången. Först ena sen andra sidan. Det knackade som f*n. Tot. 1m. Det gick.
Jag kan bara gissa mig att ditt tak är mycket tyngre. Dessutom, som jag kommer ni behöva förstärka taket och skapa "lyft" punkter.

Hoppas taket håller. Just nu vilar den med jämnt fördelat tyngd på husets väggar. Börjar man lyfta, blir det punktpåfrestningar.
 
Hej Atom, tack för svaret! En fråga till å börja med. Vad hängde du lyftblocken i??? Någon svetskonstruktion som stod på marken kanske?

ja, jag vet inte om jag skrev att jag låter den liggande balken i triangel-tak-stolskonstruktionen får ligga kvar. (Annars kan det rasa som ett korthus som nån skrev) Skruvar dit tillfälliga balkar för att det skall bli starkt nog å lite extra där till. Sedan täta upp reglerna för nya golvet till cc60 då cc 120 nu. Sedan något ytterliggare för själva belastningspunkterna. Några järnplattor. Ja, livrem å hängslen :)



Tacksam!!!
 
Redigerat:
Det var några år sen. Kommer ihåg att uppe i stolpen har vi monterat BMF fästen och en stor bult igenom denna. I princip i botten en stor 45x225 bräda, 4,2m 95x95 stolpe och fäste uppe. Sen var det bara att dra :)
Inget gick sönder.
 
Hm, jag tyckar den borde vilja tippa inåt, mot taket. Om man inte har en botten som går långt in under huset/taket och tar upp den kraften. Något jag inte förstår???

Tänker mig liknande om jag bara förstår varför de inte tippar in mot takets mitt av tyngden. Eller hade ni skruvat balken i garagets nedre konstruktion, alltså under taknivån. För då gör det inget om vinden blåser det lite åt sidan. Lätt å gunga i position. Sedan måste det bli klart billigast. Å får ta den tid det tar. Behöver itne ha 5 stora händiga män här tills det blir klart. Vädret kan bli kasst med stark vind å material kan saknas. Händer den bäste :)

Tacksam!!!
 
Om du ändå skall göra om takstolarna, är det inte enklare att riva taket och sätta nya takstolar efter du höjt vägglivet?

Förstår jag det rätt att du vill ha ett Mansardtak istället för ett Sadeltak?
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Mansardtak, trodde vanliga benämningen var brutet tak men kanske avser kortsidorna. Har Sadeltak, lite flackt som skulle bli perfa å göra till mansardtak. Men enklast är sadeltak. Det kan vara till slutet. (Tror en granne gjort detta projekt för 20-30 år sedan. Skall höra med dem. Dock var det nog firma som gjorde jobbet å därmed tog de ner hela taket först men kanske inte...)

Ta ner hela taket med takstolar är mkt mera jobb. Å jag har renoverat i husplanet så ev regnskur, störst skur lär ta sig igenom å ner längs väggar. Ingen fara för mögel men för tapeter å mdf-smygar.

Bör gå ca 5ggr fortare å lyfta hela konstruktionen. Snabbt gjort å stärka upp i både höjd å sidled.

Tänker mig att jag bygger på takstolarna underifrån. Inte gjort det men föreställer mig det enkelt. Bygger det först som en stabilare konstruktion än i slutversionen bara för att få bef taket i rätt position. Sedan tar jag bort tillfälliga "tvärslå", tvärbalkar, sidobalkar mm.

Tacksam för tips på just behålla taket. Ingen sport annars å mkt dålig ekonomi. Förstår att byggföretagen vägrar annat för risken vid skador ökar drastiskt men är ändå måttliga om man har en hjärna å jobba med å därmed säkrar upp i alla leder, samt att jobbet i sig blir så litet för dem jmf med nya väggar, takstolar, tak å takbeläggning.

Kanske låter otrevlig å förmer nu. Menar inte å vara otrevlig alls. Ja, förmer blir man alltid när man säger att man kan göra något bättre än andra. Ser mig bara liiiiiiiiiite förmer. Bara så där 1000%. Skojar.

Tacksam!!!

Ps. Har gjort mkt s.k galna saker i livet som jag inte förstår i efterhand hur de kunde definieras som det. Var busenkelt. Dock bröt det mot gängse traditioner å "experternas" bättre vetande. (Läs; de som annars tjänat för mkt på å göra det på deras traditionella vis. De har ju t.ex. byggt sina ftg på att det alltid skall gå åt x-xxx personer för deras uppdrag, deras onödiga maskinpark användas i stort sett varje projekt, osv). Ds.
 
Men det tak du vill lyfta, är ju samtidigt innertak för din våning under. Och takstolarna bär inte bara taket, de stabiliserar även husets väggar.

Så vid "taklyft" tror jag att man antingen bygger ett nytt mellanbjälklag först innan man river taket. Antingen ovangå det bef. bjälklaget som håller innertaket i undervåningen, eller så öppnar man och bygger mellanbjälklag och nytt innertak samtidigt.

Först när detta är klart ger man sig på det bef. taket. Och det vanliga är nog att man då river det och bygger ett nytt tak på den nya våningen. Många får detta levererat som en färdig modul som ställs på plats ovanpå det gamla vindsbjälklaget, efter att taket rivits av.

Vi gjorde en sådan lösning där det först byggdes ett nytt tak fristående högt upp i luften, därefter byggdes den nya våningens mellanbjälklag, och det gamla taket revs. Och den nya våningen byggdes upp mot det "frihängande" taket.
 
Jag skriver nog lite väl mkt så information drunkar.

I alla fall så skrev jag att det som innertaket är fäst i, den liggande delen av takstolen, den kapas av från de övre delarna. Annars blir det för mkt jobb. Vill även ha topp ventilation å då måste rören läggas i golvet för att få ventilations in- å utluften ur rummen kommer på rätt ställe. Så 40cm tot tjocklek blir bra. Men störst skälet är för att spara tid i å pengar. Då kan jag borra ur för ventilationsrören i endra bjälklaget. Lägger alltså nytt bjälklag på det gamla.

Det frihängande taket, vad hängde det i???

Hade de gjort taket komplett på marken eller fabrik som sedan transporterades dit som helhet menar du???

Tackar å är tacksam för mer input!!!
 
Vårat tak var inte så stort och det blåste åldrig i våran håla.
Jag vet dock att en firma lyfte ett stor tak med små hydraul lyft. 1 eller 2 cm åt gången. Pallade upp taket under tiden den hissades upp. Och allt gjordes inneifrån. Tydligen skruvade de på något försärkning som flyttades upp i takt som taket höjdes. Det är stor skillnad att göra något själv och ta ansvar för detta från att ge råd och misslyckas.
 
Ja, ansvaret får jag ta själv. Gjort ganska galna saker i livet med gott resultat. Om man hissar taket via linor som i en talja/block så gör vinden inget. Då gungar taket lite bara å går lätt å få i postion. Skulle det komma storm så går det å hissa ner. Nog inte mer än 20-60 min att hissa upp det igen med små steg mellan varje talja.

Atom; Nyfiken på mera om erat taklyft, var väl du som hade talja å hissa upp det genom? Tänker på hur ni fick dessa relativt klena reglar att hålla i sidled. Stod det mot Väggen/garagedörren och var infästa i något??

Hm, tycker tyngdpunkten borde komma så mkt på sidan att reglarna skulle välta in mot mitten. Eller???

Tack å tacksam för mera input!!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.