Har ett sutteränghus 8*12 m byggyta, med öppen planlösning, vardagsrummet är ca 8 * 4 m (1/3 av övervåningen). Problemet är att innertaket hänger. Utgående från rummets ena vägg, (husets yttervägg kortsida) ca 1 m ut så har taket sjunkit c a 5 cm och hänger ungefär så tills det når nästa vägg/spalje :mad:. Nedhänget börjar lika långt ut längs med hela väggen.
Som jag mätt det så är ungefär där andra takstolen borde bära upp taket.

Någon sa att det beror på att innertaket har släppt, men då jag tog bort en bit takbräda (allmoge tak ca 125 mm breda brädor), så sitter det dikt an mot det övre "råinnertaket" i spontat 75 mm breda brädor. Verkar konstigt. dessutom med tanke på var nedhänget börjar.

Kan det vara så att den är för svag?
Huset byggt 1974, vi flyttade dit 1990, redan då hängde det en hel del, men det fanns annat att renovera…. Nu funderar vi på vitmålning och då blir det ju mer synligt.

En på Cramo sa att man skulle prova att skruva upp en kraftig bräda i taket, vinkelrätt mot takstolarna, lägga en till på golvet och sedan prova att slå in en mellan tak och golv, detta för att höja det lösa taket. Går inte det så är det nog takstolarna som behöver lyftas, för vilket Cramo hade stämpar att hyra ut. Då förstod jag det som att jag med dessa stämp, med vev som pressade upp taket, borde kunna lyfta takstolarnas bas så att taket blir jämnt (Alt lite högre antar jag) och sedan fixera ihop takstolarna bättre.

Vad jag nu funderar är, hur troligt är det att det fungerar, att jag inte skadar takstolarna än mer mm?

Takstolarna på vindan verkar vara gjord av en 8 m lång bjälke 2 ” 11” (kanske skarvad, det ligger 40 cm träspån ovanpå). Sparrarna är av dubbla 1" 11" brädor. 6 st 2” 5 ” brädor av olika längder håller ihop takstolen (i nederdel binder 1 " 5" bräda på var sida om 2 " 5" brädan och 2" 11" bjälken, och uppåt ligger 2" 5" mellan 1 "11" sparrarna)
:confused:Hm mycket dimensioner/mått det där, jag kan lägga ut en ritning av den om någon undrar.

Hej, böjer yttertaket ner någo om du kollar utifrån?

Hej!
Övre delen av balkarna (närmast taket sjunker 2-3 cm på mitt ser jag inne på vindan.
Hade hit en duktig snickare. Jag hade mina dubier om stolarna, och han hadfe aldrig sett dylik konstruktion! Ist för en sträva per sida, så att det bildar tre trianglar, och att vardera av de två strävorna håller upp underbjälken, plus två stöttor per sida, verkar det vara tre stöttor per sida...
Klart att det inte sitter som de ska! I närapå varje rum i huset hänger det lite grann, men mest synligt i vardagsrummet förstås :mad:.
Så det är nog "bara" för mig att lyfta taket. Måste bara kolla att det iallafall är fastsatt vid spetsarna på takstolen. Huset har inbyggda stuprännor (också en "finess" som jag fått göra om för att inte vattnet ska få brädorna att ruttna bort, byttt brädor o lagt plåt). Något jag bör tänka på när jag lyfter och fäster ihop "takstolarna" till takstolar?

Mvh
Stefan

En snabbkladd på hur "takstolarna" ser ut och hur de väl borde se ut (nere till höger)
/Stefan

• takstoredkomp.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
puh, lyfta taket låter som ett stor projekt, men lika bra att göra det "rätt" denna gång!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.